מתכון

באו – לחמניות שמרים מאודות

אייל ושי קיצ’ס, הבעלים לשעבר של “דה באן”, מדגימים איך מכינים באו - לחמניות שמרים מאודות ורכות מהמטבח האסייתי

205,045 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
באו - לחמניות שמרים מאודות. צילום: דן פרץ | סגנון: עמית פרבר
באו - לחמניות שמרים מאודות. צילום: דן פרץ | סגנון: עמית פרבר

לכמה מן הכריכים הכי מופלאים שאנו מכירים יש עבר (ו/או הווה) אסייתי. מה שמוכר לנו כבאן מי נולד בווייטנאם בתחילת המאה ה-20, הרבה לפני שמישהו ידע להגיד פיוז’ן. הצרפתים, ששלטו בווייטנאם בימים ההם, הביאו את הבגט, והטבחים המקומיים הביאו את המלית. באו, הלחמנייה הסינית המאודה, החלה את דרכה כחלק ממערך הדים-סאם. דייוויד צ’אנג מ”מומופוקו” הניו יורקית הפך אותה לכריך ביס רך, שבתוכו מליות אסיאתיות ובלתי אסיאתיות בעליל, ועד היום הבאזז סביב המסעדה שלו מסרב להירגע. אבל הוא ממש לא היה הראשון – בלאוס ובתאילנד נתקלנו בלחמניות המאודות בתור באו ממולאות, וביפן ראינו אותן כבסיס לכריכים שהתמלאו בהמבורגר מערבי. השלב המסובך בהכנה הוא הגלגול, וגם אותו הידיים לומדות להבין די מהר.

טיפ קטן לפני שמתחילים: אל תאדו יותר מ-5-4 לחמניות בבת אחת – הן תופחות ועלולות להידבק זו לזו. לפני שאתם מתחילים הצטיידו בסלסילות אידוי מבמבוק. אם אין, גם קוסקוסייר יעשה את העבודה.

במה ממלאים את הבאו?

באן במילוי בשר מפורק

באן טופו טנדורי

כריך שניצל אסייתי

באן קארי דגים ופומלות

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

שמים את כל החומרים בקערת מיקסר ומערבלים כ-10 דקות לבצק חלק. מכסים במגבת לחה ומתפיחים מחוץ למקרר כ-30 דקות להכפלת הנפח.

2

צובטים מהבצק פיסה בגודל כדור פינג-פונג ומגלגלים אותה לכדור תוך כדי משיכת הקצוות כלפי מטה והידוקם בתחתית. בצורה זו פני הבצק יהיו חלקים ומתוחים (אל דאגה – הגבשושיות שייווצרו בתחתית הכדור במהלך העיצוב ייעלמו באידוי). חוזרים על הפעולה עם שאר הבצק.

3

מניחים את הכדורים על נייר אפייה מקומח קלות עם החלק הצבוט כלפי מטה ובמרווחים של 5 ס”מ לפחות. מתפיחים כ-30 דקות להכפלת הנפח. מרתיחים מים בסיר גדול.

4

גוזרים ריבועי נייר אפייה ומרפדים תחתית של סלסילת אידוי מבמבוק. מניחים את הלחמניות על הנייר ומקפידים שלא ייגעו בשולי הסלסילה או זו בזו.

5

מניחים את סלסילת האידוי מעל המים הרותחים, מאדים 15-13 דקות ומצננים.