מתכון

בריוש תאנים מיובשות

הבריוש טעים ואוורירי גם כאשר מקדימים קצת להכניסו לתנור, וגם אם התחיל ליפול מעט

5,814 בשלנים התעניינו במתכון זה
נובמבר 2019
בריוש תאנים מיובשות של אורנה ואלה. מתוך ספר הבישול "אורנה ואלה - ספר המתכונים 2". צילום: פלורה דבורה, יחסי ציבור
בריוש תאנים מיובשות של אורנה ואלה. מתוך ספר הבישול "אורנה ואלה - ספר המתכונים 2". צילום: פלורה דבורה, יחסי ציבור

בריושים עם פירות יבשים, אגוזים או שקדים ותבלינים נאפים מסורתית בארצות שונות באירופה לכבוד החגים ובשמחות. בדומה לחלה מתוקה, הבריוש נמצא על קו התפר שבין לחם לעוגה עשירה, תפוחה ומגרה, משופעת חמאה וביצים. טעמו של בריוש זה משתלב היטב עם גבינות בשלות וחריפות כמו גם עם גבינות טריות ועדינות, עם פּאטֶה בשרי, ריבות ומרקחות מתוקות. חשוב להניח לבריוש להגיע אל הקו הדק שבו התפיחה מגיעה לשיאה זמן קצר לפני שמתחילה נפילה. 

טיפ: לאחר חלוקת הבצק לתבניות אפשר לעטוף אותן ולאחסן לילה במקרר. למחרת להוציא את הבריוש, להתפיח ולאפות. אפשר גם להקפיא את הבריוש המוכן ולפני הגשתו להפשיר ולהגיש כטוסטים.

2 תבניות אינגליש קייק באורך 30 ס״מ

 

 

מתוך: אורנה ואלה, ספר המתכונים 2. אורנה אגמון, אלה שיין. 142 שקלים, הוצאת כנרת זמורה ביתן

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מערבבים בקערת המיקסר עם וו הגיטרה את השמרים, המים וחצי מכמות הסוכר ומניחים ל־10 דקות.

2

מוסיפים את שארית הסוכר, הקמח, הביצים והמלח ומפעילים את המיקסר במהירות איטית. כאשר נוצר בצק מוסיפים כ־2 קוביות חמאה ולשים עד שהיא נבלעת בבצק. ממשיכים כך עד שמוסיפים את כל החמאה. מכסים את הקערה בחיתול או מגבת לחה ומתפיחים את הבצק עד שמשליש את נפחו, כ־2 שעות בקיץ, 3 בחורף.

3

חותכים את התאנים בסכין חדה (הן נוטות להידבק) לחתיכות קטנות (כ־1/2 ס״מ) כדי שיתפזרו היטב בבצק. חותכים את האגוזים דק. לאחר שהבצק תפח מוסיפים את התאנים והאגוזים לבצק, ומערבלים עד שהם נבלעים בבצק.

4

מחלקים את הבצק ל־2 חלקים שווים, ובידיים מקומחות קל מעצבים מכל חלק כיכר מאורך. מעבירים לתבניות אינגליש קייק באורך 30 ס״מ, מרופדות בנייר אפייה. לוחצים בכף היד מלמעלה בעדינות כדי ליישר ולהדק את הבצק. מכסים את התבניות בשקיות ניילון כך שהשקית מהווה מעין אוהל לתבנית, ולבצק יש מקום לתפוח מבלי שייגע בשקית, ומתפיחים 2-1 שעות עד שהבצק מעט יותר ממכפיל את נפחו.

5

מברישים בביצה טרופה ואופים בתנור שחומם מראש ל־160 מעלות כ־35 דקות או עד שמשחים יפה.

כריכת הספר מתכונים 2 של אורנה ואלה. צילום: באדיבות ההוצאה
כריכת הספר מתכונים 2 של אורנה ואלה. צילום: באדיבות ההוצאה