מתכון

מרק בומביי של לייזה פאנלים

מרק שהוא ארוחה שלמה עם ניחוחות של קארי וארצות רחוקות

29,014 בשלנים התעניינו במתכון זה
מרק בומביי מתוך ספרה החדש של לייזה פאנלים, קל קל קל . צילום: גיא בהר
מרק בומביי מתוך ספרה החדש של לייזה פאנלים, קל קל קל . צילום: גיא בהר

בכל פעם שמתחשק לי ארוחת מרק, אני נודדת לחבל ארץ אחר – בוחשת, רוחשת, גועשת, מערבבת, קוצצת, מוסיפה ירקות, חלבון וסידן – ומבשלת ארוחה חבל על הזמן. הפעם, כשהצצתי במקרר ראיתי: רבע כרוב עלוב, שלושה קלחי תירס מיותמים, חצי חבילת פטריות עם רגשי נחיתות, אורז משלשום עם רגל אחת בפח וצ'ילי דבילי. הבנתי מיד שחייבים להמריא להודו, והכנתי מרק שקראתי לו מרק בומביי (מומבאי) בגלל בליל הצבעים והריחות שבו. אבל בעצם, הוא יכול להיות מכל מקום אחר במזרח הרחוק, כי הוא מנגן על האקורדים של האזור: ג'ינג'ר טרי, אבקת קארי, שום, צ'ילי וקרם קוקוס – אלה חומרים שתמיד יש לי בבית, ואז אני יכולה לנגן. כמובן שאפשר להעשיר אותו יותר עם כף רוטב דגים או עם למון גראס, אבל אין צורך. הוא כל כך טעים גם ככה. אני לא אוהבת את המחיות המוכנות של הקארי – יש בהן המון סוכר, מלח ושומן רווי. אבקת קארי טובה ואיכותית מספיקה בהחלט כדי ליצור מרק נפלא.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לתיבול

לקציצות

אופן ההכנה

1

המרק: נטגן בשמן את השום, הבצל, הצ'ילי, הפטריות, הכרוב, הדלעת או הגזר והג'ינג'ר כ־5 דקות, עד שהירקות יתאדו ויתרככו מעט. נערבב בקערית את חומרי התיבול, נוסיף לסיר ונצפה טוב־טוב את הירקות. נוסיף את התירס, השעועית או האפונה, העגבנייה ואם נרצה גם את הכוסברה, ונערבב שוב. נוסיף את הציר או המים, קרם הקוקוס והמלח. נערבב, נביא לרתיחה, נכסה את הסיר וננמיך לאש קטנה.

2

הקציצות: נחמם תנור ל־190 מעלות. נערבב יחדיו את כל מרכיבי הקציצות, ואם העיסה נוזלית מדי נוסיף מעט פירורי לחם או עוד אורז מבושל. עם ידיים רטובות ניצור קציצות קטנות בגודל מסטיק עגול ונסדר אותן על תבנית מרופדת בנייר אפייה משומן. נאפה כ־15 דקות עד מיצוק קל, או לחלופין נטגן במחבת נון־סטיק.

3

נגליץ' את הקציצות למרק הגועש. נוסיף את האטריות וניתן למרק לבעבע 20 דקות נוספות על אש קטנה. נכבה, נטעם ונתקן תיבול. אם טעים, נוסיף מיץ לימון או ליים. אם נרצה נעטר בכוסברה קצוצה, וניזכר שאפשר וטעים להוסיף מיץ לימון או ליים.