מתכון

ניוקי ברוטב יוגורט וכורכום

שפים מבשלים בבית: יוגב ירוס מכין ניוקי ברוטב יוגורט חם ומתובל

21,311 בשלנים התעניינו במתכון זה
מרץ 2020
ניוקי של יוגב ירוס. צילום: יוגב ירוס
ניוקי של יוגב ירוס. צילום: יוגב ירוס

אני בטוח שהמקרר, הכיריים והפיד שלכם מופגזים בימים אלה באוכל ביתי ומנחם על כל סוגיו ועדותיו. אני אתכם לגמרי אבל רציתי לעשות משהו קצת שובר שגרה שמחזיר אותי למקום של השראה ויצירה.
המתכון הזה הוא
מלאכת אהבה שאפשר לחלוק עם מי שרק רוצה לקחת בו חלק. חומרי הגלם, כצו השעה, הם פחות או יותר מה שהיה לי בבית: כמה תפוחי אדמה, שלוק של שמנת, יוגורט ותבלין או שניים מהמזווה.
לא יודע אם זה נחשב פעילות חיונית, אבל ירדתי למטה לשאוף קצת אוויר צח, איזה אביב מהמם שם בחוץ. שמתי לב שגינות השכונה מלאות בחרציות פורחות, זמן מושלם לקטוף כמה עלים של העשב היפה והמרענן הזה ולשלב קצת מהאביב במנה. זהו, מגיש לכם את המתכון באהבה כהפוגה קטנה, וגם אם לא בא לכם להכין ניוקי עכשיו אפשר סתם לרפרף ולחשוב קצת אביב. 

הערה חשובה לפני שמתחילים: אחרי שאופים את תפוחי האדמה מקלפים אותם, שוקלים ומוסיפים קמח ליצירת בצק לפי היחס הבא: על כל 650 גרם תפוח אדמה נטו (הכמות שמתקבלת לרוב מקילו) מוסיפים 130 גרם קמח, ביצה שלמה, כ-1/2 כפית מלח ו-20 גרם פרמזן. חשיבות ההקפדה על הכמויות היא כדי לקבל בצק קל לעבודה: בצק שאינו דביק או לח מדי. ניתן להוסיף מעט קמח עד שמגיעים לבצק במרקם רך מאוד אך יבש ונוח לרידוד וחיתוך. אל תזרקו את קליפות תפוחי האדה, אפשר להכין מהן צ'יפס פריך שמוסיפים קראנץ' לכל ביס. 

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לרוטב יוגורט כורכום

אופן ההכנה

מכינים ניוקי

1

מחממים תנור ל-220 מעלות, מרפדים תנור בנייר אפייה. מפזרים מלח גס בשכבה אחידה בתבנית ומניחים עליו את תפוחי האדמה. מעבירים לתנור ואופים כשעה, עד שתפוחי האדמה מתרככים.

2

חוצים את תפוחי האדמה בעודם חמים בעזרת סכין משוננת ומרוקנים את תוכנם בעזרת כף (אם רוצים שומרים את הקליפות להכנת צ'יפס).

3

מועכים את בשר תפוחי האדמה בעזרת מזלג למחית חלקה, אחידה ונטולת גושים. מוסיפים למחית מלח ופרמזן, מערבבים מעט ומפזרים מעל קמח וביצה, מערבבים בעזרת מזלג (ניתן גם עם קלף). מערבבים ערבוב מהיר וקצר עם אצבעות הידיים ומתקנים כמות קמח בהדרגה ולפי הצורך לקבלת בצק נוח לעבודה, לא דביק, מעט יבש ואחיד. חשוב לא לעבד יתר על המידה - זה יפגום במרקם של הבצק.

4

מחלקים את הבצק ל-5 כדורים שווים ומשטחים אותם מעט עם היד כנגד משטח עבודה מקומח (ההשטחה עוזרת לבצק להצטנן יותר מהר, אם תדלגו עליה יש סיכוי שהוא יהפוך לדביק).

5

מגלגלים כל כדור בצק בתנועות גלגול ארוכות לגליל ארוך ועבה בקוטר של קצת יותר מס"מ. חותכים את הגלילים למקטעים ברוחב ½1 ס"מ בעזרת סכין או קלף ומסדרים אותם על תבנית או מגש מרופד בסולת (או קמח).

מבשלים ניוקי

6

מכינים קערת מי קרח ומביאים שפע מי מלח לרתיחה בסיר גדול. מבשלים את הניוקי במים הרותחים בכמה מחזורים כדקה, רק עד שהם צפים (אל תוסיפו יותר מידי ניוקי לסיר בבת אחת אחרת הם ידבקו האחד לשני). מוציאים את הניוקי המוכנים מהסיר בעזרת כף מחוררת ומעבירים למי הקרח.

7

מוציאים את הניוקי למי הקרח בעזרת כף מחוררת ומעבירים לקופסה, משמנים בשמן זית, מכסים ושומרים בקירור עד השימוש (ניתן עד כ-3 ימים). אלו ניוקי שלא עומדים טוב בהקפאה.

מכינים רוטב ומגישים

8

מחממים חמאה, שום וכורכום במחבת רחבה (רצוי בעלת תחתית ברזל), עד שהחמאה נמסה ועוד כחצי דקה. מוסיפים שמנת, מערבבים היטב ונותנים לרוטב לבעבע כמה שניות. מוסיפים את הניוקי המבושלים ומקפיצים ברוטב לחימום (ניתן להוסיף כף מים). מסירים מהאש, מוסיפים יוגורט, מערבבים בעדינות וממליחים מעט.

9

מעבירים את הניוקי והרוטב לצלחת הגשה, סוחטים מעל עגבנייה, מפזרים מעט זעתר יבש ויוצקים מעט שמן זית. מעטרים בצ'יפס קליפות תפוחי אדמה ובעלי חרציות (שגדלים עכשיו בכל מקום) או בפטרוזיליה.

כך מכינים צ'יפס מהקליפות:

מסדרים את הקליפות בתבנית מרופדת נייר אפייה ומפזרים מעל מעט מלח, מעבירים לתנור ומייבשים כשעה או עד שהן מתייבשות והופכות פריכות. מצננים לטמפרטורת חדר ומאחסנים בכלי אטום ומרופד בנייר (אם הצ'יפס מתרככים מייבשים אותם שוב בתנור על 100 כ-10 דקות).