מתכון

פאי טופי אגוזים

אוכלים את הפאי המתוק הזה בפרוסות קטנות, שוכחים מהקלוריות ומתמכרים. פאי מתוק עם המון אגוזים ברוטב טופי ביתי

102,098 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
צילום: דניאל לילה
צילום: דניאל לילה

כמה דגשים וטיפים לפני שיוצאים לדרך:

הכי חשוב – אגוזים ושיהיו טריים וטעימים. אל תתביישו להריח וגם לטעום בסופר או אצל מוכר הפיצוחים. אם יש להם שמץ של ריח או טעם מעופש, לא לגעת.

כדאי לקלות בבית כדי להבטיח טריות מכסימלית. מחממים תנור ל-180 מעלות, מפזרים אגוזים בשכבה אחת על תבנית מרופדת בנייר אפייה, וקולים 10-12 דקות, עד שהאגוזים מפיצים ריח נעים בכל הבית.

מלית צריך משהו שיחבר את האגוזים לבצק (ולעצמם). מלית טופי (משמנת מתוקה וקרמל) עושה את זה יופי, או בלילה על בסיס ביצים. ויש עוד שתי מליות טובות וקלות להכנה: על בסיס חלב מרוכז או תערובת של חמאה, דבש וסוכר חום.

קלתית אפויה חלקית.

שידוכי אגוזים אגוזי מלך ואגוזי לוז הולכים מצוין יחד. אפשר לשלב גם אגוזי מקדמיה, קשיו ואפילו שקדים, צנוברים ופיסטוקים. הכל לפי ההעדפה האישית ומה שיש בבית.

ואפשר גם אגוזים קלויים מלוחים, אבל רק כשהמלית מבוססת על טופי. הניגוד בין הרוטב המתוק-מתוק והאגוזים המלוחים יוצר הרמוניה מפתיעה. שווה לנסות.

אפייה בחום בינוני (180 מעלות). משך האפייה משתנה בהתאם למלית. הטופי דורש אפייה קצרה (15-20 דקות), ואילו מלית המבוססת על ביצים דורשת זמן אפייה כפול.

מתי זה מוכן? פאי עם מלית טופי – כשהטופי מבעבע. פאי עם מלית על בסיס ביצים – כשהיא מתייצבת. מוציאים מהתנור ומצננים.

הגשה בטמפרטורת החדר. פורסים לפרוסות דקות בסכין חד, במכת להב אחת.

אחסון שומרים יום יומיים מכוסה בטמפרטורת החדר.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לקלתית:

למלית טופי:

אופן ההכנה

מכינים קלתית

1

מעבדים קמח, מלח, אבקת סוכר וקוביות חמאה במעבד מזון בלחיצות קצרות (פולסים), רק עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים ביצה טרופה, ומעבדים רק עד לקבלת כדור בצק. אם הבצק יבש ופירורי, מוסיפים כף מים קרים, ואם הוא דביק, מוסיפים כף קמח ומעבדים עוד כמה שניות.

2

משטחים את כדור הבצק לפיתה ועוטפים בניילון נצמד. מעבירים למקרר לשעה.

3

מרדדים את הבצק על נייר אפייה לעיגול בקוטר 40 ס"מ ובעובי 1/2 ס"מ. מעבירים את הבצק לתבנית ומהדקים אותו לתחתית וגם לדפנות. דוקרים במזלג ומקפיאים חצי שעה.

4

מחממים תנור ל-180 מעלות. אופים (ישר מהמקפיא) אפייה חלקית (עיוורת) 15-10 דקות, עד שהבצק יבש למראה ורק מתחיל להיות זהוב. משאירים את התנור חם על 180 מעלות.

מכינים את המלית:

5

ממיסים סוכר לקרמל במחבת עמוקה וכבדה.

6

במקביל מחממים שמנת מתוקה לסף רתיחה.

7

מוסיפים את השמנת לקרמל (זהירות! התערובת תבעבע בפראות). מנמיכים להבה ומבשלים עוד 5 דקות תוך כדי ערבוב, עד שמתקבל טופי חלק ללא גושים.

מרכיבים ואופים:

8

מסירים מהאש ומוסיפים אגוזים. מערבבים היטב, עד שהם מצופים לגמרי בטופי, ויוצקים לקלתית.

9

אופים 15-20 דקות, עד שהטופי מתחיל לבעבע. מצננים מעט ומגישים חמים, או בטמפ' החדר.

לפי אותה שיטה מכינים:

פאי פיצוחים: משתמשים באגוזי קשיו קלויים (אפשר אפילו מלוחים) או בפיצוחים אחרים.