מתכון

בנטו ליצן - מיוחד לפורים

ביפן נהוג להכין בנטו ייחודי לכל חג: בנטו מיוחד לחג המולד, לוולנטיינס ולפסחא. הנה בנטו מיוחד לפורים

516 בשלנים התעניינו במתכון זה
פברואר 2016
פורים גם בבנטו. צילום: ניבה קרן אור
פורים גם בבנטו. צילום: ניבה קרן אור

״עַל כֵּן הַיְּהוּדִים הַפְּרָזִים הַיֹּשְׁבִים בְּעָרֵי הַפְּרָזוֹת, עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר שִׂמְחָה וּמִשְׁתֶּה וְיוֹם טוֹב וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ״
כך נכתב במגילה, וכך אנו נוהגים עד היום. בפורים מחלקים משלוחי מנות.

האם ידעתם שמשלוח מנות לא חייב להיות מתוק? אני לא ידעתי את זה, עד לפני חודש, כשמישהי בקשה ממני כמה רעיונות למשלוח מנות בריא. משלוח מנות בריא?!
כיוון שהרגשתי בורה לחלוטין, הלכתי לתחקר את חברותי החרדיות בכדי להבין מה צריך לשים במשלוח מנות כדי שיהיה ״תקני״. אז הנה: משלוח המנות צריך להכיל לפחות ״שתי מנות״ לאדם, כלומר שני מאכלים שונים. הוא לא חייב להיות מתוק, ממש לא.
כיוון שבבנטו צריך לפחות 3 מאכלים שונים (פחמימה, חלבון וירקות), ובנטו מעצם הגדרות הוא ארוחה בקופסה, לאדם בודד, אז בנטו לגמרי מתאים להגדרות.
מסתבר שביפן נהוג להתייחס אל המועדים השונים בשנה גם בהכנת בנטו ייחודי לכל אחד מהם. בנטו מיוחד לחג המולד, לוולנטיינס ולפסחא. ואני החלטתי שנוסיף גם בנטו פורים – הרי אין קל מזה!
הרי אנחנו מתחפשים רק בפורים אבל בקופסת הבנטו, הירקות, הביצים והאורז ״מתחפשים״ כל השנה 🙂
לכבוד פורים, הכנתי הדרכה להכנת בנטו ליצני. הפעם, לא מדובר במלאכה קלה, ואני ״מרשה״ לעצמי לחרוג מהקלילות מכיוון מדובר בבנטו חגיגי, ולא בנטו יומיומי. לבנטו מעוצב וחגיגי צריך לגייס סבלנות ויצירתיות בדומה לאלו שנדרשים לצורך קישוט עוגת יומולדת.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לאוניגירי:

אופן ההכנה

מכינים את האוניגירי

1

שמים את האורז בתוך מסננת ושוטפים אותו היטב תחת מי ברז זורמים עד שהמים הניגרים תחת המסננת הופכים צלולים לגמרי.

2

שמים את האורז בסיר עם מי הבישול שלו ומשרים אותו בהם חצי שעה.

3

לאחר מכן מבשלים את האורז (עם המים, כמובן) על אש בינונית גבוהה עד רתיחה.

4

ברתיחה מורידים את הלהבה למינימום האפשרי ומבשלים עוד רבע שעה.

בזמן בישול האורז מכינים תחמיץ כתוספת לאורז

5

במחבת שמים חומץ, סוכר ומלח ומבשלים עד המסת הסוכר מבלי להרתיח. את התחמיץ הזה שופכים על האורז המוכן בעודו חם ומערבבים בעדינות בכף עץ.

מכינים את החביתה

6

טורפים את שתי הביצים בקערה, מטגנים במחבת, מורידים מהאש וחותכים בגודל הקופסה שבה נכין את הבנטו. שומרים גם את ה"קצוות".

בונים את הליצן

7

שמים את האוניגירי בשקית ויוצרים ממנו עיגול, שמשמש כפניו של הליצן. חותכים את הפלפל לצורת משולש, שמשמש ככובע. פרחי הברוקולי משמשים כשיער, ועגבניית השרי – כאפו האדום של הליצן. חוצים את פרוסת המלפפון והיא הופכת לעיניו של הליצן, והגבעול משמש כפה.

מרכיבים את הבנטו

8

מניחים למטה את החביתה, עליה מניחים את האוניגירי, עליו את ה״כובע״, העיניים, האף, הפה והשיער. בחללים שמים את ״שאריות״ החביתה. חג פורים שמח 🙂