מתכון

פילה דג עם סלובק חלושקי (ניוקי סלובקי)

נתקלתי במנה הזאת לפני כמה שנים בטיול לצ'כיה ולקחתי אותה לכיוון שמחמיא לתוצרת ולדגה המקומית

11,968 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2019
פילה דג עם סלנובק חלושקי של רבקה ויזנפלד. צילום: אנטולי מיכאלו. סטיילינג: דינה אוסטרובסקי וירדן יעקובי. כלים: ורד טנדלר דיין
פילה דג עם סלנובק חלושקי של רבקה ויזנפלד. צילום: אנטולי מיכאלו. סטיילינג: דינה אוסטרובסקי וירדן יעקובי. כלים: ורד טנדלר דיין

בהתחלה הרעיון של טחינת תפוח אדמה לא מבושל כבסיס לניוקי נראה לי מוזר, אבל מתברר שזה עובד היטב. בצ’כיה מכינים את הניוקי עם בשר וגבינה, אני לקחתי אותו לכיוון יותר עשבוני וימי.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לניוקי

לטיגון הניוקי

לדגים

להגשה

אופן ההכנה

מכינים בלילה ומבשלים ניוקי

1

מקלפים תפוחי אדמה וטוחנים במעבד מזון או בלנדר. מוסיפים מלח, פלפל, קמח, ביצה ועשבים יבשים ומערבבים היטב (לא סוחטים, בשונה מלביבות למשל). הבלילה צריכה להיות סמיכה ודביקה, במידת הצורך מוסיפים עוד קמח.

2

מרתיחים שפע מים עם מעט מלח גס בסיר גדול. מזלפים את הבלילה לתוך המים הרותחים דרך כף מחוררת או מסננת עם חורים גדולים (אני משתמשת במסננת לאידוי) ומבשלים כ־2 דקות עד שהניוקי צפים. מוציאים אותם לקערה בעזרת מסננת דקה.

מטגנים את הניוקי

3

מחממים שמן זית (או חמאה) במחבת (עדיף טפלון כי הניוקי דביקים יחסית) נפרדת על להבה גבוהה. מוסיפים שום וצורבים כחצי דקה עד שהוא מזהיב מעט. מוסיפים את הניוקי המבושלים ומטגנים תוך נענוע המחבת מדי פעם כ־3־4 דקות עד שהניוקי משחימים מעט. מפזרים פרמזן, פטרוזיליה וקליפת לימון מגוררת, מערבבים ומורידים מהאש.

במקביל מכינים דגים

4

בוזקים מעט מלח ופלפל שחור על הדגים (בצד של הבשר ולא העור). מחממים שמן זית במחבת נוספת עם תחתית מונעת הדבקה מעל להבה בינונית־גבוהה. מניחים פילטים של דג על צד העור במחבת וצורבים 4־6 דקות או עד ששולי בשר הדג הופכים אטומים (מלבינים), הופכים וצולים דקה נוספת.

מרכיבים ומגישים

5

מסדרים בכל צלחת הגשה כף מהניוקי, מעליהם מניחים נתח דג ומעל כף שמנת חמוצה (או קרם פרש). מניחים בצד פלח לימון ומגישים.