מתכון

פנטונה – עוגת שמרים איטלקית לכריסמס

הפנטונה היא מאפה שמרים, על הגבול שבין לחם לעוגה עשירה בחמאה, בניחוח הדרים ומנוקדת צימוקים ספוגים באלכוהול

37,718 בשלנים התעניינו במתכון זה
אוקטובר 2020
פנטונה של לידור ברזיק-פרידלנד | צילום: דניה ויינר | סגנון: אוריה גבע
פנטונה של לידור ברזיק-פרידלנד | צילום: דניה ויינר | סגנון: אוריה גבע

רוב האיטלקים לא טורחים להכין בבית את העוגה הקפריזית הזאת, שדורשת, בין השאר, 3 ימי תפיחה. לקראת חג המולד מתמלאות החנויות באיטליה בגרסאות צבעוניות של פנטונה תעשייתית, שנעות בין סבירות לגועליות. אחרי נסיונות רבים (וכמה פנטונות שפונו בדיסקרטיות עם האשפה) אני גאה לומר, שאם אתם יכולים להכין בריוש, אתם יכולים להכין פנטונה. בשני המקרים מדובר במאפה מאתגר ובשניהם — התוצאה שווה את המאמץ. ואגב, מצאתי דרך להתחיל ולסיים את ההכנה באותו יום. ומילה לגבי התבנית: הפנטונה היא עוגה גבוהה מאוד, שנאפית בתבנית צרה בצורת פטרייה. מכיוון שקשה למצוא בארץ תבנית קלאסית לפנטונה, מצאתי חלופה כמעט מושלמת: תבנית חד-פעמית של ג'חנון בקוטר 20 ס"מ וגובה 10 ס"מ. רפדו את התבנית בנייר אפייה משומן שגזרתם בקוטר התבנית, ואת שוליה בנייר בגובה 20 ס"מ, כך שיכפיל את גובהה. אני משמנת גם את התבנית לפני הנחת נייר האפייה, וכך הוא נדבק אליה ונשאר במקום.

כדאי להשתמש בחמאה איכותית. אם נשארה מרסלה מהשריית הצימוקים — זהו פרס מיוחד לאופה. המרסלה סופגת את טעמי הצימוקים וטעימה מכדי שתישפך לכיור. אל תשכחו לרפד ולהגביה את התבנית בשפע נייר אפייה.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מערבלים שמרים, חלב, סוכר, חלמונים, וניל, קליפת לימון וקמח במיקסר עם וו לישה עד שנוצר בצק אחיד. מוסיפים חמאה תוך כדי ערבול, כף בכל פעם, ומוודאים שהחמאה נטמעה לחלוטין לפני שמוסיפים עוד כף. מוסיפים מלח וממשיכים ללוש כ-10 דקות עד שהבצק אלסטי ומבריק.

2

מכסים בניילון נצמד ומתפיחים כשעתיים להכפלת הנפח.

3

מביאים לרתיחה צימוקים ומרסלה בסיר קטן. מערבבים, מסירים מהכיריים ומצננים.

4

מרפדים תבנית בנייר אפייה משומן, כששולי הנייר גבוהים משפת התבנית ב-10 ס"מ (ראו הסבר למעלה).

5

מסננים את הצימוקים (בלי לסחוט) ומוסיפים אותם לבצק. לשים במיקסר את הבצק עם הצימוקים כ-5 דקות במהירות בינונית.

6

יוצרים כדור מהבצק ומשתדלים שפניו יהיו אחידים ככל האפשר. מניחים בתבנית, כשהחלק החלק כלפי מעלה. מתפיחים כשעתיים להכפלת הנפח. מחממים תנור ל-170 מעלות.

7

אופים את הפנטונה בתחתית התנור כ-30 דקות עד ששיפוד עץ יוצא יבש. אם פני הפנטונה משחימים מדי, מכסים ברדיד אלומיניום רופף. מצננים על רשת. שומרים עטוף היטב בניילון נצמד עד שבוע. מטבע הדברים פנטונה ביתית ללא חומרים משמרים לא תישמר שבועות וחודשים כמו אחותה התעשייתית, וזה בסדר גמור.


גיוון: לעוגה חגיגית במיוחד אפשר להוסיף 1/2 כוס קליפות הדרים מסוכרות וצבעוניות לבצק בשלב הוספת הצימוקים.