מתכון

פריחולס – ממרח שעועית מקסיקני

הממרח משמש באינספור מנות מקסיקניות, ובטאקו הוא מהווה מצע חושני למרכיבים הנוספים

51,359 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
פריחולס - ממרח שעועית. צילום: דניאל לילה | סגנון: עמית פרבר
פריחולס - ממרח שעועית. צילום: דניאל לילה | סגנון: עמית פרבר

במטבח המקסיקני קוראים למנה frijoles refritos, כלומר שעועית מטוגנת היטב. במטבח הטקס-מקס תורגם השם בטעות ל-refried beans, מה שמרמז על טיגון כפול שלא קיים במתכון. הממרח משמש באינספור מנות מקסיקניות, ובטאקו הוא מהווה מצע חושני למרכיבים הנוספים. אני אוהב לעדן את המרקם במעט שמנת או קרם קוקוס. המתכון כאן יניב כמות גדולה. מה שישאר אפשר להקפיא.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

להקצפה לפני ההגשה:

אופן ההכנה

1

שמים שעועית בסיר, יוצקים מים ומביאים לרתיחה עם כיסוי חלקי. מסירים את הקצף ומבשלים 15 דקות. מכבים את הלהבה ומניחים לשעתיים.

2

מדליקים את הלהבה, מביאים שוב לרתיחה ומבשלים עוד 15 דקות. אם השעועית רכה, ממשיכים לשלב הבא; אם היא קשה מדי, מניחים לשעתיים נוספות ומרתיחים שוב. השעועית צריכה להיות רכה אך לא להתפקע. מסננים ושומרים את מי הבישול.

3

מחממים שמן זית בסיר אחר, וכשהוא מתחיל לעשן מעט מוסיפים בצל. מטגנים 10 דקות עד שהוא משחים היטב ורק אז מוסיפים שום ומערבבים כמה שניות עד שעולה הריח. מוסיפים את השעועית ומטגנים-מערבבים על להבה גבוהה במשך 5 דקות.

4

מוסיפים לסיר 2/3 מנוזלי הבישול, סלסה, חלפניו, מלח ותבלין ברביקיו, אם משתמשים. מבשלים כמה דקות על להבה נמוכה תוך כדי מעיכת השעועית עד למרקם שיהיה נוח למרוח. מצננים. אם לא מגישים באותו יום, מעבירים לכמה מיכלים ושומרים במקפיא עד שישה חודשים ואפילו יותר — המרקם והטעם לא נפגמים כלל.

לפני ההגשה:

5

טורפים חצי מכמות הממרח עם שמנת או קרם קוקוס בעזרת מזלג או בבלנדר מוט לקבלת מרקם קטיפתי.

באותה שיטה מכינים
פריחולס חגיגי: ל-1 כוס ממרח שעועית חם מוסיפים חופן קוביות קטנות של גבינת צ’דר. כדאי להקפיא מראש את הגבינה — כך במגע עם הממרח החמים היא תהפוך לחוטים בלי להתמוסס ולהיבלע לגמרי.
מטבל שעועית פיקנטי: מדללים את הממרח בכמות כפולה של סלסה מקסיקנה.

גיוונים:
במקום שמן זית, עדיך להשתמש בשומן אווז