מתכון

כדורי בצק מטוגנים טבולים בדבש – פרצ׳יפיזי

הפרצ׳יפיזי (Precipizi), ׳תהום׳ בפירוש מילולי, הם כדורי בצק מטוגנים שטובלים בדבש חם המתקשה עליהם כמו קרמל

1,755 בשלנים התעניינו במתכון זה
אוקטובר 2019
פרצ׳יפיזי. צילום: זוהר רון
פרצ׳יפיזי. צילום: זוהר רון

הפרצ׳יפיזי, לא כמו כל הסופגניות האחרות, לא מכילים חומרי התפחה ומטגנים אותם במחבת עם שמן בגובה נמוך יחסית, כמו שניצל בערך. הם יוצאים פריכים ודחוסים יותר מהמטוגנים האחרים, משהו בין לחמנייה לעוגייה, ומקבלים את הקיק שלהם מתוספת קליפת לימון מגוררת וליקר. במתכון המקורי מכינים אותם עם רום או עם יין מרסלה. אני עשיתי לפרצ׳יפיזי עלייה בכפייה והוספתי ערק. מפני שקל לעבוד עם הבצק הכנסתי לתוך כל כדור פרצ׳יפיזי לפני הטיגון חצי כפית ממרח תמרים. עם הערק, הלימון והתמרים – קשה לתאר איזו תוצאה מופלאה התקבלה, גם אם היא לא בדיוק איטלקית טהורה. לאיטלקים מביניכם התוהים מה זה פרצ׳יפיזי; קיים סיכוי טוב שאתם מכירים אותם תחת השם סטרופולי (Strufoli) – מעדן סיציליאני שנהוג למכור באיטליה בסביבות חג המולד. העיקרון דומה מאוד.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מערבלים במיקסר (או טורפים במזלג) את הביצה, הסוכר, השמן, הערק, קליפת הלימון המגוררת והמלח. מוסיפים את הקמח ולשים עם וו הלישה עד קבלת בצק רך, חלק ונוח לעבודה. אם הבצק דביק מדי אפשר להוסיף מעט קמח (כף בכל פעם). עוטפים את הבצק בניילון נצמד ומשהים במשך 15 דקות.

2

קורצים מהבצק כדורים בגודל של אגוז מלך. אם רוצים משטחים כל כדור ומניחים במרכזו מעט ממרח תמרים וסוגרים שוב לכדורים.

3

מחממים שמן בגובה 2 ס"מ במחבת. מטגנים כ־8 כדורים בכל פעם תוך כדי ערבוב מתמיד כדי שהם ישמרו על צורתם העגולה עד שהם זהובים בכל הצדדים. מעבירים לצלחת מרופדת בנייר סופג.

4

אם רוצים מחממים את הדבש בסיר עד שהוא מבעבע. טובלים כל כדור בדבש בכל הצדדים ומעבירים לתבנית מרופדת בנייר אפייה עד שהדבש מתקשה.