מתכון

קוטאב – כיסנים פרסיים במלית פיסטוק והל

כיסנים מבצק יוגורט, ממולאים בשקדים, אגוזים והל - נולדו בעיר יאזד ונפוצו ממנה לכל פרס

8,669 בשלנים התעניינו במתכון זה
אוגוסט 2019
קוטאב- כיסנים פרסיים במלית פיסטוק והל של רותם ליברזון. צילום: אנטולי מיכאלו. סטיילינג: דינה אוסטרובסקי וירדן יעקובי
קוטאב- כיסנים פרסיים במלית פיסטוק והל של רותם ליברזון. צילום: אנטולי מיכאלו. סטיילינג: דינה אוסטרובסקי וירדן יעקובי

הקוטאב (Qottâb) – מכינים אותם כל השנה אבל הם הכי פופולריים בחג הנורוז (ראש השנה הפרסי), ואין מתאימים מהם לראש השנה גם אצלנו. כאן החלפתי את האגוזים והשקדים בפיסטוקים שנותנים צבע שמח וטעם עמוק יותר.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לבצק יוגורט

למלית

לציפוי

אופן ההכנה

מכינים בצק

1

מעבדים חמאה וקליפת לימון עם וו גיטרה לתערובת תפוחה. מוסיפים חלמונים בזה אחר זה, לא מוסיפים חלמון חדש לפני שהקודם נטמע ומעבדים לתערובת אחידה. מוסיפים יוגורט ומערבלים להטמעה. מוסיפים קמח, אבקת אפייה ומלח ומערבבים במהירות נמוכה עד שנוצר בצק. בהתחלה הבצק דביק מאוד, אך ממשיכים לעבד כ־10 דקות ידנית או במיקסר עד שהבצק חלק, אחיד ולא דביק.

2

מעבירים את הבצק לקערה משומנת ומשהים מחוץ למקרר שעה עד 3 שעות או עד לילה במקרר (ככל שתיתנו לבצק יותר זמן לנוח כך הוא יהיה יותר לעבודה).

מכינים מלית

3

מערבבים את כל חומרי המלית לתערובת אחידה.

ממלאים, מעצבים ומטגנים

4

מקמחים משטח עבודה. מרדדים בצק ליריעה בעובי 2 מ"מ. קורצים עיגולים בקוטר 4 מ"מ, מניחים כפית מילוי במרכז כל עיגול, מברישים את שולי העיגול במעט מים, מקפלים את העיגול לקבלת חצי סהר ומהדקים את השוליים לסגירה. אם רוצים צובטים ומקפלים לסירוגין את השוליים ליצירת עיטור.

5

חממים שמן לטיגון עמוק, מטגנים את הכיסנים כ־4 דקות להזהבה ומעבירים לצלחת מרופדת בנייר סופג. כשהכיסנים עדיין לוהטים מזלפים מעליהם מעט דבש ומפזרים פיסטוקים טחונים. מגישים סמוך להגשה ככל הניתן.