מתכון

קיש סלמון מעושן ואספרגוס

את ההשראה למנה קיבלתי כשנסעתי לפריז, כדי ללמוד על האוכל של יהודי צרפת

11,781 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
צילום: דניאל לילה | סגנון: עמית פרבר
צילום: דניאל לילה | סגנון: עמית פרבר

את ההשראה למנה קיבלתי כשנסעתי לפריז במסגרת התוכנית “מאסטר שף”, כדי ללמוד על האוכל של יהודי צרפת. אישה מקסימה לימדה אותי להכין קיש עם פורל חלוט. כשחזרתי לארץ החלפתי את הפורל בסלמון מעושן, שדרגתי את הבצק והעשרתי את המלית עם אספרגוס. באולפן שיניתי את צורת ההגשה למנה מורכבת ומעודנת יותר – גורמה בשכבות. כאן אני חוזר למקור (עדיין עם סלמון) ומציע את המנה בגרסה משפחתית חגיגית.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לקלתית:

למלית:

אופן ההכנה

מכינים את הקלתית:

1

מעבדים במעבד מזון חמאה, קמח ומלח עד לקבלת פירורים. מוסיפים ביצה ומים ומעבדים במהירות בינונית עד להתגבשות בצק. יוצרים מהבצק כדור, עוטפים בניילון נצמד ומעבירים למקרר לשעה לפחות.

2

מחממים תנור ל-180 מעלות.

3

מרדדים את הבצק על משטח מקומח לעובי של 1/2 ס”מ ומרפדים בו תחתית ושוליים של תבנית קיש. מניחים על הבצק נייר אפייה וקטניות כבדות שישמשו כמשקולת.

4

אופים 15 דקות. מצננים מעט בזמן שמכינים את המלית ומשאירים את התנור דולק.

מכינים את המלית:

5

מחממים מחבת עם שמן זית וחמאה ומטגנים בצל 3 דקות עד שמתרכך ומתחיל להזהיב. מוסיפים כרישה וממשיכים לטגן כ-5 דקות נוספות עד הזהבה. מצננים מעט. מעבירים לקערה, מוסיפים את יתר החומרים למעט סלמון ואספרגוס ומערבבים היטב. קוטמים את השליש התחתון של האספרגוס וקולפים את הגבעולים כמעט עד הקצה. חולטים במים רותחים כ-3 דקות ומעבירים למי קרח. חותכים את ראשי האספרגוס ומניחים בצד. חותכים את הגבעולים למקטעים של כ-4 ס”מ, מוסיפים לקערת המלית ומערבבים קלות.

מרכיבים ואופים:

6

יוצקים את המלית על הבצק. מסדרים מעל את ראשי האספרגוס ורצועות סלמון מעושן.

7

אופים 30-25 דקות עד שהמלית יציבה וזהובה.

הכנה מראש: אפשר לשמור את הקיש עד 3 ימים במקרר, כשהוא מכוסה היטב. מחממים מכוסה בתנור או בטוסטר אובן ב-180 מעלות. בשום אופן לא במיקרוגל.

קיצור דרך: במקום להכין בצק משתמשים בבצק פריך מוכן.