מתכון

שווארמה טלה קלאסית

שכבות הבשר הטחון, שהן מעין קבבים מתובלים, הן שהופכות את השווארמה מסתם שיפוד לדבר הכי טעים בעולם

21,370 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
שווארמה - מתכון בסיסי. צילום: דניאל לילה | סגנון: טליה גון אסיף
שווארמה - מתכון בסיסי. צילום: דניאל לילה | סגנון: טליה גון אסיף

רבים חושבים ששווארמה היא נתחי בשר שמושחלים על שיפוד. הסוד: היא מורכבת מנתחי בשר וקציצות מתובלות, שמונחים אלה על אלה לסירוגין. אם תתבוננו היטב בשיפוד של שווארמיות טובות, תוכלו לראות זאת. שכבות הבשר הטחון, שהן מעין קבבים מתובלים, הן שהופכות את השווארמה מסתם שיפוד לדבר הכי טעים בעולם. זה – וכמובן העובדה שמעל השיפוד נח שומן כבש, שמטפטף בזמן הצלייה ומעניק לכל טעם נפלא.

גם בשווארמיות הכי טובות בארץ לא משתמשים בבשר טלה נטו, אלא רק בעגל וטלה. הנה הזדמנות להכין בעצמכם את השווארמה הכי טעימה שיש, באחריות. אפשר כמובן לקצץ בכמויות, אם אתם הולכים על כמות לארוחה משפחתית, אבל אני הלכתי על גרסת החברים והכנתי 4 ק”ג. לפני שמתחילים צריך להצטייד ב-6-5 שיפודי מתכת (ראו בהמשך) ולזכור להכין את השיפודים לילה מראש.  כשאני נתקל בדוכן שווארמה טוב, אני מרגיש כאילו הרמתי כרטיס “המתן תור” במונופול. כל מה שהתכוונתי לעשות נעלם, ואני עוצר, נכנס ומזמין שתי מנות. אין מה לעשות, זה חזק ממני. כולם חושבים שכדי להכין שווארמה צריך מכשיר מקצועי, אבל אני טוען שאפשר לשחזר את הטעם המיוחד הזה בבית. יש שיטות מורכבות, שבהן בונים שווארמה על שיפוד מתכת גדול; ופשוטות, בהן מקפיצים נתחים במחבת. הפעם החלטתי לנסות את כולן ולהשוות. וכשאני מזמין לארוחה שכולה שווארמה, טרם נולד החבר שהודיע שהוא עסוק או נמצא בטיול.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

מכינים את כדורי הבשר:

1

מערבבים בשר טחון עם בצל, הל, פלפל שחור, אגוז מוסקט, מים ומלח בקערה לתערובת אחידה.

2

יוצרים כדורים בגודל חופן גדול.

מרכיבים את השיפודים וצולים:

3

משפדים פרוסת שומן ואחריה 2 פרוסות דקות של שוק טלה. מוסיפים כדור בשר ומהדקים היטב.

4

חוזרים על התהליך עד להשלמת השיפוד, מכסים בניילון נצמד ומניחים במקרר ללילה. ממשיכים כך עם שאר השיפודים.

5

צולים את השווארמה על הגריל. מסובבים מדי פעם עד שהיא נצלית היטב מכל הצדדים. בכל פעם מגלפים מהשכבה החיצונית המוכנה, מכבדים מישהו וממשיכים לצלות.

6

אם מאוד רוצים, אפשר גם לצלות בתנור ב-220 מעלות ולסובב מדי פעם.

עדיף מתכת
שיפודי מתכת עדיפים על שיפודי עץ, מאחר שהם מוליכים חום גם לתוך הבשר ולא נחרכים. השטוחים עדיפים על העגולים, משום שהם מחזיקים את הבשר טוב יותר. להשיג בחנויות לציוד מטבח וכלי בית או בשווקים שמשרתים קהל ערבי כמו ואדי ניסנאס או עכו.