מתכון

תבשיל גרגירי חומוס בתבלינים הודיים – צ'אנה מסאלה

גרגרי חומוס רכים ובשרניים עטופים בתבלינים הודיים עזים. אוכלים עם צ'אפטי - לחם הודי קל להכנה - ראו מתכון

40,881 בשלנים התעניינו במתכון זה
פברואר 2021
צ'אנה מסאלה של אסף בן משה. צילום: אור קפלן (מתוך הספר "על טעם ועל רוח")
צ'אנה מסאלה של אסף בן משה. צילום: אור קפלן (מתוך הספר "על טעם ועל רוח")

אני לוקח ביד ימין את הצ'פאטי (לעולם לא תפגשו הודי שמשתמש בידו השמאלית לאכילה. היא שמורה לתענוגות גוף מזן אחר), בוצע ממנו חתיכה כמו שעושים לפיתה ומנגב את הצ'אנה מסאלה בעזרתו. אני מכניס את היד לפה. היד מתלכלכת קצת, הפה מתחיל לסעור מתבלינים, הגוף שמח, הרוח מתעלה והפשטות ההודית קמה לתחייה כאן, בארץ ישראל.

***

מילון מונחים לפני שמתחילים: מהו תפיס? "במקום לומר 'קֹורֶט', 'קמצוץ' או פשוט 'מעט', אני אוהב לקרוא לכמות המלח שאני משתמש בה 'תפיס', מלשון 'לתפוס'. תפיס היא הכמות המדויקת והלא מאוד מדויקת של משהו שנתפס בין כמה אצבעות. יש תפיס של שתי אצבעות ותפיסים של שלוש, ארבע וחמש אצבעות. לדוגמה, אם רשום במתכון תפיס שלוש אצבעות של מלח ים, הכוונה היא שיש לגשת עם האגודל ושתי אצבעות נוספות אל קערה של מלח ים ולתפוס בעזרתן כמה מלח שנתפס בהן. התפיס מחבר בין הגוף לאינטואיציה של הטבח, ומאפשר להרגיש את כמות המלח, הסוכר או התבלין המדויקת הדרושה למזון. לכן גודל כף היד של המבשל הוא בדיוק הגודל הנכון כאן, על אף ההבדלים בין תפיס של אחד לזה של האחר".

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

משרים גרגירי חומוס בכ־6 כוסות מים וכף סודה לשתייה למשך 12 שעות, מסננים ושוטפים היטב.

2

מעבירים את גרגירי החומוס המושרים והשטופים לסיר גדול, מוסיפים כף סודה לשתייה ושפע מים. מבשלים שעה וחצי־שעתיים, עד שהגרגירים רכים אך לא מאבדים את צורתם. מסננים ושומרים את מי הבישול.

3

מערבבים שום וג'ינג'ר מגוררים. מחממים שמן בסיר בינונית מעל להבה בינונית־גבוהה, מוסיפים בצל קצוץ ומטגנים 5־ 8 דקות להשחמה. מוסיפים את השום והג'ינג'ר ומערבבים. מטגנים כ־ 2 דקות.

4

מוסיפים זרעי כוסברה טחונים ומערבבים. מוסיפים עגבנייה קצוצה ומבשלים כ־5 דקות, עד שהעגבנייה מתחילה להתפרק.

5

מוסיפים אבקת צ'ילי (לא חובה), גראם מסאלה ומלח, מערבבים ומבשלים כדקה נוספת. מוסיפים את גרגירי החומוס המבושלים ומערבבים היטב, תוך כדי גירוד תחתית הסיר בכף עץ.

6

מוסיפים כוס ממי הבישול של החומוס לסיר ומערבבים. מוסיפים מיץ מ־ 1/2 לימון, מערבבים ומביאים לרתיחה (ייתכן שתרצו להוסיף נוזלים, אני אוהב תבשיל עם רוטב סמיך, אבל לא נוזלי כמו מרק). מבשלים כרבע שעה, טועמים ומאזנים טעמים. מעבירים את הצ'אנה מסאלה לכלי קטן ויפה, ומגישים לצד צ'אפטי.

מתוך ספרו של אסף בן משה: על טעם ועל רוח, הוצאה עצמית, 280 עמודים, להשיג באתר של אסף בן משה

כריכת הספר על טעם ועל רוח מאת אסף בן משה (עיצוב הכריכה: סטודיו קרן וגולן)
כריכת הספר על טעם ועל רוח מאת אסף בן משה (עיצוב הכריכה: סטודיו קרן וגולן)

 

לעוד מתכונים מהספר:
באבא גנוש מושלם
בקלוואה תרד, גבינת כבשים ודבש