מתכונים מספר הבישול של אסף בן משה

ספרו הראשון של השף־קונדיטור אסף בן  משה (בוגר רפאל של רפי כהן), "על טעם ועל רוח", לא דומה לאף ספר בישול אחר. אמנם יש בו מתכונים טובים ותצלומים מעוררי תיאבון (של אור קפלן), אבל זהו אינו ספר בישול במובן הקלאסי, שבו המתכונים הם הדבר החשוב ביותר, אלא יותר ספר המציע להסתכל על המטבח כאל מרחב לתרגול רוחני – עולם של אוכל ומילים, של חומר ורוח.
נקודת המוצא הזאת, שבה האוכל הוא אמצעי להכרת האני, הכתיבה את מבנה הספר המרענן (מחמאות לעורכת תמר נהרי). לא תמצאו בו חלוקה קלאסית של מתכונים – ראשונות, ביניים, עיקריות, קינוחים וכדומה – אלא חלוקה נושאית, שממנה נגזר המתכון בפרק (למשל: ממרח ירקות קיצי בפרק שכותרתו "אני כחומר יוצר"; ספגטי עם עגבניות שרי, אנשובי ובזיליקום בפרק "לבשל רק לי"; תרנגולת אורגנית צלויה בשלמותה ב"מפגש עם המוות"). במבט ראשון זה נראה קצת בוסרי ומבולגן, אבל כשצוללים פנימה מבינים את ההיגיון שבשיגעון ומתמסרים לו.
אהבתי במיוחד את הגישה של בן משה בנוגע למתכונים – כתיבתם, הגשתם והאופן שבו הוא מציע לנו, המבשלים, לגשת אליהם. "אין באמת מתכון לאוכל", הוא כותב וקובע כי "יש פעולות בבישול שחייבות להתנהל על פי האינטואיציה". לגישתו, מתכון הוא כמו "מדריך שמצביע על הדרך באפלולית המטבח, הוא הדרך שלנו להרגיש קצת יותר ביטחון אל מול חוסר הידיעה הכרוך בחיים עצמם (במקרה זה – חיי המטבח). לפעמים חיוני להציץ בו, לשמוע מה יש למדריך לומר, ואז להתעלם ממנו לחלוטין וללכת בדרך העצמאית שלנו". כמה יפה, נכונה, מאפשרת ומשחררת הגישה הזאת. הרי אין דרך אחת לבשל, אין נכון או לא נכון. כפי שבן משה כותב: "אי אפשר באמת לטעות בבישול", אפשר רק להתנסות, לאפשר לעצמנו להיסחף (ואם קשה לכם, היעזרו בכוס יין או ערק, כמו שמוצע בספר), לשחרר את התודעה, את המחשבות, את הפחד מהלא נודע ואת השיפוטיות הכובלת והמצמצמת, לתת לידיים לעשות את שלהן, והכי חשוב – להיות נוכחים וליהנות מהדרך.

"על טעם ועל רוח", אסף בן משה, הוצאה עצמית, 272 עמ', 138 שקלים. לרכישה

כריכת הספר על טעם ועל רוח מאת אסף בן משה, הוצאה עצמית. עיצוב הכריכה סטודיו קרן וגולן
כריכת הספר על טעם ועל רוח מאת אסף בן משה, הוצאה עצמית. עיצוב הכריכה סטודיו קרן וגולן

צ'אנה מסאלה של אסף בן משה. צילום: אור קפלן (מתוך הספר "על טעם ועל רוח")
צ'אנה מסאלה של אסף בן משה. צילום: אור קפלן (מתוך הספר "על טעם ועל רוח")

תבשיל גרגירי חומוס בתבלינים הודיים – צ'אנה מסאלה

גרגרי חומוס רכים ובשרניים עטופים בתבלינים הודיים עזים. אוכלים עם צ'אפטי - לחם הודי קל להכנה - ראו מתכון למתכון המלא