חג של שותים: 25 יינות מומלצים לפסח 2022

יינות לפסח 2022 (עיצוב: אווס ג'בארה)
יינות לפסח 2022 (עיצוב: אווס ג'בארה)

ים תיכוניים וידידותיים: 25 יינות מיקבים גדולים וקטנים, המשקפים את הייננות הישראלית העכשווית - שילוו נפלא את ימי החג

29 במרץ 2022

טעימת היינות שערכנו לקראת חג הפסח מגלה כי תעשיית היין הישראלית ממשיכה להתפתח: דור חדש של ייננים, שמעזים, מתנסים ומנהלים דיאלוג עם קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלהם, נותן את הטון העכשווי ביקבים – מה שמוביל לכך שיותר זנים ים תיכוניים, שמסתגלים היטב לתנאי הגידול האזוריים ולאוכל המקומי, מככבים לצד הזנים הקלאסיים. התוצאה: יינות קלים וידידותיים יותר, פחות קשוחים ועוצמתיים מבעבר, אלגנטיים ומופחתי אלכוהול, המתאימים לאקלים הישראלי החם. כדי להקל את הבחירה הקשה לחג, קיבצנו עבורכם המלצות ליינות אדומים, לבנים ורוזה מיקבים גדולים וקטנים, המשקפים את העשייה הישראלית העכשווית. ויש גם מבעבע אחד, הראוי לציון לשבח.

יינות לבנים ורוזה לפסח 2022 (עיצוב: אווס ג'בארה)
יינות לבנים ורוזה לפסח 2022 (עיצוב: אווס ג'בארה)

לבנים ורוזה

1 . ירושלים, סוביניון בלאן 2021 

יין לבן יבש מאחד מהיקבים הוותיקים בארץ, שהוקם בעיר העתיקה בירושלים בתחילת המאה ה־20 .ענבי סוביניון בלאן מכרם יחידני בשומרון הגבוה העניקו ליין ירקרקות מינרלית, חמיצות חדה ולא מתחנפת, וניחוחות של גויאבה ופירות טרופיים, הדרים ותפוח ירוק, עם סיומת ארוכה ורעננה (50 שקלים). 

2 . יתיר, דרום רוזה 2021 

יינות סדרת דרום מיוצרים מכרמים נבחרים בדרום הארץ – יינות מדבריים שורשיים, נגישים ולא כבדים, נינוחים והרמוניים, המדברים בגובה העיניים. ענבי גרנאש, זינפנדל ומוסקט אדום יצרו יין רוזה יבש ורענן, עם פרי אדום רך וניחוחות של פריחת הדרים, מורכב ועם זאת מאופק, אלגנטי ועדין, בעל גוף קל וסיומת מאוזנת. יין נעים ורענן (80 שקלים). 

  1. אדם, רוזה 2021 

הייננית ארנה לב, המחוברת לאדמה עוד מימי סבא רבא הכורם שלה, מייצרת יינות קלים שמתאימים לאופי של האוכל המקומי. יין הרוזה הוא אלגנטי ופירותי – תותים, דובדבנים וגרגירי יער אדומים, עם טיפה מינרליות ותיבול ים תיכוני, רענן וטעים, עם חומציות נעימה ונקייה. פשוט טעים (80 שקלים). 

4. תבור, אקו רוזה 2021 

מהיקב שבחר כ"פרזנטורית" בציפור התנשמת, המסמלת את האיזון האקולוגי בין הטבע לגפנים בכרמים ואת השמירה על קיימות סביבתית, מגיע יין רוזה מענבי ברברה, הגדלים בחלקת היקב במרכז רמת הגולן, בתל פארס. יין מורכב אך מאופק, עם ניחוחות פרי אדום בשל בצד חדות ורעננות בחך, ועם סיומת עדינה ונעימה. יין מושלם לאוכל (85 שקלים).

5. פינטו, רוזה 2020 

היינן המוערך יעקב אוריה מייצר ביקב יינות עם מחויבות למדבר, לנגב ולעיר ירוחם. רוזה נקי וצלול מענבי שיראז, קברנה פרנק ומרסלאן מכרמים ברמת הנגב, עם ניחוחות עשירים ביותר של פטל ותותים טריים, אשכוליות, ליים ותבלינים מבושמים, כמו לבנדר. הגוף עשיר ומלווה בחומציות רעננה ובאחוזי אלכוהול נמוכים, המאפשרים שתייה קלה ונעימה. יין מושלם לאביב ולקיץ (89 שקלים).

6. רקנאטי, שרדונה מנרה 2019 

ביקב המגוון, שבו מייצרים יינות מזנים קלאסיים בצד יינות ייחודיים מזנים מקומיים וים תיכוניים, יצרו יין לבן יבש עם ניחוחות של פירות קיץ בשלים, אפרסק ושזיף צהוב. גוף עשיר, חמיצות רעננה ומאוזנת, טעמי אשכולית לבנה ועץ במינון הנכון, וסיומת מינרלית. יין מהנה (95 שקלים).

7. ספרה, שרדונה 2020 

היקב היחיד בישראל שמתמחה רק בזני ענבים לבנים, המציג גישה ייננית מינימליסטית ועולם לבן ואלגנטי. שילוב של שני כרמי שרדונה יצר יין מרתק ומעודן – שרדונה אצילי ומורכב, בעל בשומת מורכבת של פרי טרופי, אפרסק לבן, תפוח ירוק, הדרים, וניל ואפילו ניחוח אדמתי קל. גוף בינוני עם חמיצות שמשתלבת יפה וסיומת ארוכה. יין יצירתי, אלגנטי ומרתק (120 שקלים).

8. גתו, אופז 2020

מיקב גראז' אורבני בהוד השרון, המייצר יינות במרתף הבית, מגיע יין לבן המורכב מענבי סוביניון בלאן מכרם בן זמרה וענבי סמיון מכרם הרוח ברמת הגולן. יין מינרלי מאוד, עם ניחוחות פירותיים קלים וטעמי תפוח ירוק, שמתמזגים יפה עם מעט מרירות ומתיקות עדינה. כיף של יין (120 שקלים).

9. אפק, שרדונה מנרה 19 

היינן אהרון ג'לח, שייצור יין אצלו הוא מסורת משפחתית מאז שדרך על ענבים עם אביו וסבו, יצר יין שרדונה מדויק מענבי שרדונה מהרי יהודה, בעל גוף ואופי, המתאים גם ליישון. יין פירותי מאוד, שהעץ מעניק לו מורכבות נוספת ולא מכביד עליו, בצד חמיצות נאה, שמאזנת אותו ומוסיפה לו ניחוחות של אשכולית טרייה. יין מוקפד וטעים (120 שקלים).

10. פלדשטיין, סוביניון בלאן 2019 

היינן אבי פלדשטיין מביא גישה אחרת לתעשיית היין הישראלית, ומייצר יינות האוצרים בתוכם את מחשבותיו ותחושותיו, וממצים את הפוטנציאל הגלום בענבים שאותם הוא מגדל. ענבי הסוביניון בלאן נבצרו מחלקות נבחרות באזור הפלאטו שבכרם בן זמרה, ברמת דלתון שבגליל העליון המזרחי. יין עם ניחוחות עדינים של פרי טרופי עשיר, לצד עשבוניות מבושמת וחמיצות רעננה. יין מיוחד, שגם יתיישן נפלא (120 שקלים).

11. אחת, רוזה 2021 

הייננית ניצן סברסקי, בת למשפחה חקלאית, אהבה מילדות את הטבע והאדמה ומכאן עיסוקה ביין, לרוב ביינות לבנים. יין הרוזה שלה אלגנטי, מורכב ומרענן, עם ניחוחות מבושמים של פטל, דובדבנים ודומדמניות, חמיצות נעימה ומינרליות קלה. יין נעים וטעים (125 שקלים).

12. ויתקין גרנאש בלאן 2021 

היינן המוערך אסף פז, המתמחה בזנים ים תיכוניים, יצר יין רענן, פירותי וחד מזן ענבים שמקורו בספרד. יין מורכב, אלגנטי ומינרלי, עם ניחוחות פירות, נקטרינות ושזיפים בוסריים, מעט הדרים, פרחוניות נעימה וירקרקות של שקדים טריים. בן לוויה נהדר לאוכל (140 שקלים). 

 

אז מה נאכל עם כל היין הזה?

המתכונים שייסדרו לכם את החג

הקינוחים הכי שווים לפסח

מתכונים לחול המועד פסח

יינות אדומים לפסח 2022 (עיצוב: אווס ג'בארה)
יינות אדומים לפסח 2022 (עיצוב: אווס ג'בארה)

אדומים

13. הרי גליל, גליל קברנה סוביניון 2019 

הרי גליל הוא יקב בר קיימא, המקיים יחסי כבוד הדדי עם הטבע, הסביבה, האדמה והכרמים. לכבוד החג, היקב משיק יין אדום חדש, אלגנטי ונגיש, עם ניחוחות של פירות יער בשלים, דובדבנים, שזיפים ותבלינים ירוקים, ריחות עץ אלון מהחביות וטבק, גוף מלא וסיומת ארוכה, נעימה ומתמשכת. יין טעים ומשמח (65 שקלים).

14. ברקן, פלטינום 2019 

היינן עדו לוינסון וצוות הייננים שלו מייצרים ביקב, מהגדולים ביקבי ישראל, מהדורה מיוחדת של חביות נבחרות מזן קברנה סוביניון מכרמים בגליל העליון. יין עוצמתי, מרוכז ועשיר, עם ניחוחות של פירות שחורים ועם תבלינים חמים, וניל וקלייה, שמקורה בעץ אלון, בעל גוף מלא וסיומת ארוכה, סמיכה ומתובלת. יין חגיגי (70 שקלים). 

15. בנימינה, גרנאשה טינטוררה 2020 

מהיקב שהוקם בשנת 1952 ,מגיע יין המורכב מענבי גרנאשה טינטוררה מכרמים שבהרי הגלבוע. יין בעל אופי ים תיכוני, ניחוחות של שזיפים, דובדבנים, פטל שחור, פלפל שחור, עשבי תיבול מקומיים ומתקתקות קלה ולא מעיקה של וניל. גוף בינוני, מרקם חלק וסיומת נעימה. יין אדום המתאים לאקלים הים תיכוני (90 שקלים). 

16. עגור, קסם 2020 

אחד מחלוצי יקבי הבוטיק בישראל, שהוקם על ידי היינן, האמן והפילוסוף שוקי ישוב, אחת מהדמויות הצבעוניות והמרתקות בעולם היין המקומי. יין נגיש, צעיר ורענן, שהפרי בו מורגש מקדימה. אשכולות שלמים של קברנה סוביניון, סירה ומרלו נסחטו כדי לשמור על רעננות הפרי האדום. יין פרחוני ומעט מתובל, מאוזן ולא כבד מדי. יין אדום לאביב ולקיץ (90 שקלים).

17. דלתון, אסופה Coast to Coast 2019 

סדרת אסופה של יקב דלתון היא מגרש המשחקים של היינן גיא אשל, ולכל יין בסדרה יש סיפור משלו. ענבי זינפנדל, שיראז ופטיט סירה מכרם ספסופה שבמרום גליל יצרו יין רך ונעים, לא כבד, עם ניחוחות של פרי מחוספס ופלפל לבן, וטעמים של תיבול מתקתק, וניל, קינמון וליקריץ (95 שקלים).

18. כישור, GSM 2019 

היקב ממוקם על רכס הרי הגליל המערבי בכישורית, כפר לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, שלוקחים חלק פעיל בעבודת היקב והאירוח. בלנד של גרנאש, סירה ומורבדר, עם ניחוחות בולטים, רעננים ונעימים של פרחים ופירות יער שחורים, בצד אדמה, בשרניות קלה ותיבול עשבוני. בפה אלגנטיות וקטיפתיות וסיומת עשירה (95 שקלים).

19. סגל, אשכולות שלמים פינו נואר 2018 

ענבי פינו נואר המגיעים מהרי יהודה, מכרם יחידני בבית נקופה. היין מיוצר מכל אשכול הענבים – עם השזרה והחרצנים – כדי לשמור על הטעמים הטבעיים של הענבים. התוצאה: יין רך, קליל ונעים מאוד, עם ניחוחות של פרחים לבנים, פירות שחורים עדינים וקלייה, בעל גוף בינוני, עם חמיצות מרעננת ותיבול עדין וטוב בפה. יין אלגנטי ורך (99 שקלים).

20. טפרברג, קברנה סוביניון אסנס 2018 

מאחד מהיקבים הוותיקים ביותר בארץ מגיע יין קברנה סוביניון, שענביו נבצרו משני כרמים ייחודיים – האחד מהגליל העליון בעמק קדש, והשני מהרי אפרים. ניחוחות אלגנטיים ועשירים של פירות יער שחורים, המשתלבים בניחוחות קפה קלוי ואדמתיות. בפה מבנה מלא, עשיר ועוצמתי, וסיומת מאוזנת, ארוכה ומתמשכת. יין שישמח את מנות החג (100 שקלים).

21. צפרירים, לבנין 2017 

יקב בוטיק משפחתי של הייננית לורי לנדר, אמנית שהסבה את עיסוקה מאמנות אחת לאחרת ובחרה להתמקד בענבים ויין. היין מיוצר משילוב של ענבי דוריף )פטיט סירה( וסירה, הגדלים בכרמים באזור עמק האלה ונחל חכליל. יין מורכב ועשיר בפרי ובתיבול אותנטי וירקרק, המתאים לאזור. הפרי ממלא גם את החך וילווה יפה מנות בשר עסיסיות (110 שקלים).

22. סוסון ים, גרנאש Barrel 2019 Single   

אחד מיקבי הבוטיק הראשונים בישראל, שנוסד בצלמו ובדמותו של האמן והסופר זאב דוניה, שהתאהב ביין והחליט לשלב את האמנות לכדי שירה בבקבוק. ענבי הגרנאש מגיעים מכרם הנחלה האורגני שבמושב בר גיורא. יין עשיר בניחוחות ובטעמים, פירותי מאוד, בעל גוף בינוני עד מלא, רך בפה, עם חמיצות מאוזנת וסיומת נעימה. חגיגה (126 שקלים).

23. כרמל, כרם גוברין פטיט סירה 2019 

מהיקב שסימן את לידתו מחדש של היין בישראל בשנת 1882 ,מגיע אחד מיינות הפרימיום שלו. ענבי הפטיט סירה נבצרו מגפנים בוגרות בכרם גוברין שבשפלת יהודה – כרם בוגר ופראי, שניטע לפני כארבעים שנים וצמח באופן טבעי עם מינימום התערבות. יין אלגנטי ומרשים, עם ניחוחות וטעמים של פירות בשלים, אוכמניות ודובדבנים, שוקולד מריר, פלפל שחור, אדמה ותה. יין עשיר ועוצמתי, וגם רך ונעים בפה. מרשים (150 שקלים). 

24. רמת הגולן, ירדן מרלו כרם יונתן 2018 

מהיקב החלוץ שהוביל את מהפכת האיכות בישראל, מגיע יין במהדורה מוגבלת מכרם יחידני, המאושר בתקן גידול יין בר קיימא. ניחוחות מרשימים ומלאים של דובדבנים, קסיס וקליפות הדרים, תבלינים עשירים, פלפל שחור, אדמה ופרחים. גוף מלא עם טעם מרוכז וסיומת ארוכה. יין קלאסי ומרשים (190 שקלים).

השתחרר אחרי שנתיים בבקבוק רזיאל מבעבע נון וינטג' | צילום: יח"צ
השתחרר אחרי שנתיים בבקבוק רזיאל מבעבע נון וינטג' | צילום: יח"צ

אלגנטיות שאינה נגמרת

המבעבע החדש של יקב רזיאל ראוי לציון לשבח

יקב רזיאל הוא מגרש המשחקים של היינן המוערך והמוביל אלי בן זקן, בעליו של יקב קסטל, שבו הוא יוצר יינות פחות קלאסיים ושגרתיים, ובהם – לראשונה – יינות מבעבעים בשיטה מסורתית: נון וינטג', וינטג' ורוזה. לאחר יותר משנתיים בבקבוק, השתחרר לאחרונה הראשון מביניהם לשוק: יין יבש לחלוטין, ברוט נטור (ללא תוספת סוכר), מענבי שרדונה ופינו נואר. יין אלגנטי, עם ניחוחות פירותיים של פומלה, אשכולית ולימון, ביסקוויט ומאפה שמרים טרי. חמיצות טובה מאוד ומרעננת בפה, ובעבוע עדין, מלטף ונעים של בועות קטנטנות. אלגנטיות שאינה נגמרת באף ובחך כאחד. ציון לשבח! רזיאל מבעבע נון וינטג' (259 שקלים). 

מחפשים מתנה שווה לחג?

15 מתנות מומלצות לפסח 2022