הופכות שולחנות

משחקי השפיות: איפה אוכלים את האוכל של השפיות המנצחות?

מעט טבחיות זוכות להוביל מטבחים של מסעדות מובילות. דור חדש של שפיות מוכיח שאפשר אחרת

מימין: דנה-לי ברמן, אבישג לוי, עדן דוד. צילום: מאיי תדהר
מימין: דנה-לי ברמן, אבישג לוי, עדן דוד. צילום: מאיי תדהר
1 במרץ 2020

רבות דובר על בישול כמקצוע שאינו ידידותי לנשים. דור חדש של שפיות בוגרות מסעדות ותוכניות ריאליטי מבין שקיימת מסגרת אחרת, יצירתית ומתגמלת לא פחות – ארוחות פרטיות בחללי אירוח לא רשמיים. שפית דנה לי ברמן עזבה את עבודתה בבר א וין ועוסקת בכך כיום. "אני מנסה לפתח משהו שהוא ייחודי שלי. עד שזה יקרה אני מבשלת ומארחת. יחזקאל נחום, שהיה המנהל האגדי של דא דא ודא, פנה אליי ואמר שאם נעשה משהו יחד נוכל להצליח".

משהו ייחודי משלה שפית דנה לי ברמן. צילום: מאיי תדהר
משהו ייחודי משלה שפית דנה לי ברמן. צילום: מאיי תדהר

Cena (“ארוחת ערב” באיטלקית) הוא מותג הארוחות שמתקיימות בלופט ביפו: חמש מנות אישיות (“בכוונה לא למרכז השולחן כמקובל כיום”) ושני קינוחים. דנה לי משתמשת בחומרי גלם שהביאה מאיטליה ובטכניקות שלמדה בקורדון בלו להכנת מנות כמו רביולי במילוי כרשה וריקוטה, קנלוני ברווז בתיבול קינמון והל, ריזוטו פלפל שחור, אגוזי מלך ולימון ומנות נוספות מצפון איטליה. “כולם רגילים לפיצות וקפרזה ובא לי להביא משהו קצת אחר, טעמים פחות מוכרים שמשום מה לא הגיעו לארץ”.

אירוח פרטי שפית אבישג לוי. צילום: מאיי תדהר
אירוח פרטי שפית אבישג לוי. צילום: מאיי תדהר

גם אבישג לוי (זוכת העונה הרביעית של "משחקי השף") ועדן דוד (פיינליסטית העונה הרביעית של "משחקי השף") עורכות ארוחות פרטיות – כל אחת בנפרד. עדן, שביומיום עובדת באייבי ועוד באודישנים הוכתרה על ידי המנטורים כ”מפלצת מטבח”, משתפת פעולה עם שף אלון פלד (OCD, יא פאן). “הארוחות שלנו הן שילוב בין המטבח הספרדי־אירופי שאני מתעסקת בו, המטבח האסייתי של אלון ודברים שעשינו בעבר והשפיעו עלינו”. התפריט נפתח בפינגר פוד וממשיך במנות עונתיות כגון שורט ריב בבישול ארוך וקרם גזר הדרי וטאקו בעבודת יד במילוי בשר שוק טלה מפורק, שומר מוחמץ ופלפל הבנרו מותסס.

אבישג לוי: “אני רוצה שגם אנשים שלא מוציאים כמוני כסף על אוכל בחוץ יוכלו לחוות ארוחה ללא התנשאות ויומרנות”

אבישג פנתה לאירוח פרטי כדי להנגיש את עולם המסעדות האהוב עליה. “אני רוצה שגם אנשים שלא מוציאים כמוני כסף על אוכל בחוץ יוכלו לחוות ארוחה ללא התנשאות ויומרנות”. בארוחה מוגשות כשמונה מנות שנעות סביב אותו מנעד תיבול, מטארט טאטן סלקים וקרם פרמזן ופלפל שחור לפתיחה, עד קינוח גבינה מפריז עם ריבת סלק ופלפל שחור.

עדן דוד: “הארוחות שלנו הן שילוב בין המטבח הספרדי־אירופי שאני מתעסקת בו, המטבח האסייתי של אלון ודברים שעשינו בעבר והשפיעו עלינו”

הפסטה ששבתה את לב המנטורים מופיעה כטורטלוני במילוי רוטב חמאה ופלפל שחור: “פסטה הפוכה שהרוטב נמצא בתוכה, כמו כיסונים בתרבות האסייתית שמכילים בתוכם ציר שצריך לשתות לפני שאוכלים".

פינגר פוד ומנות עונתיות שפית עדן דוד. צילום: מאיי תדהר
פינגר פוד ומנות עונתיות שפית עדן דוד. צילום: מאיי תדהר

ירדן גולדנברג, בת זוגה של אבישג, באה מעולמות היין והאירוח (הדסון, קפה נורדוי) ואמונה בארוחות על נושאים אלה. אף שמדובר בארוחות מצומצמות אפשר להתאים את המנות לצמחונים וטבעונים.

Cena, @cena_dinner, 300 ש”ח לאדם כולל יין
עדן דוד 054-8088219, 350 ש”ח לאדם כולל יין
אבישג לוי, 052–8993279 (ירדן), 350 ש”ח כולל קוקטייל פתיחה ויין