מתכון

בגט סלק וזרעי שומר

אין כמו ריח של לחם שיוצא מהתנור, במיוחד כשמתלווים אליו ניחוחות של סלק וזרעי שומר

2,085 בשלנים התעניינו במתכון זה
בגט סלק וזרעי שומר של מאי ישורון. צילום: שני בריל; סטיילינג: עינב רייכנר
בגט סלק וזרעי שומר של מאי ישורון. צילום: שני בריל; סטיילינג: עינב רייכנר

הבגט הסגלגל הזה מושקע יותר מאחיו הרגילים, והוא מצריך הכנה מראש של בצק מקדים ושימוש באבקת סלק. אם לא רוצים להכין אבקה בבית, אפשר לרכוש אותה בחנויות מתמחות, או להשתמש במיץ סלק בלבד. את צורת השיבולת יוצרים בקלות בעזרת מספריים.

טעים להגיש עם מטבל גבינה כחולה.

שימו לב שהכנת הבגטים מצריכה 3 שעות התפחה + שעתיים הכנת אבקה ומיץ סלק + 8 שעות השהיית בצק מקדים.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לבצק מקדים (לילה מראש)

לאבקה ומיץ סלק

לבצק

אופן ההכנה

לילה לפני מכינים את הבצק המקדים

1

מערבבים בקערה מים ושמרים. מוסיפים קמח, מערבבים ומכסים בניילון נצמד. משאירים בטמפרטורת החדר לשעתיים־שלוש, ולאחר מכן מעבירים למקרר ללילה שלם.

מכינים את אבקת ומיץ הסלק

2

מחממים תנור ל־80 מעלות ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה. טוחנים סלקים במעבד מזון או מגררים בפומפייה גסה. סוחטים היטב את המיץ בעזרת הידיים ושומרים בקערה.

3

מפזרים את הסלקים הסחוטים בתבנית ואופים כשעה וחצי, תוך כדי ערבוב מדי רבע שעה, עד שהם יבשים לחלוטין (בעשר הדקות האחרונות מומלץ להכניס כף עץ בדלת התנור כדי להוציא אדים). מוציאים את הסלקים מהתנור ומצננים בטמפרטורת החדר.

4

טוחנים את הסלקים במטחנת תבלינים ושומרים בקופסה אטומה בטמפרטורת החדר (אפשר להכין מראש ולשמור בטמפרטורת החדר עד שלושה שבועות).

מכינים את הבצק

5

לשים בקערת מיקסר עם וו לישה את כל מרכיבי הבצק, למעט מלח וזרעי שומר, במהירות אטית כחמש דקות. מוסיפים את המלח וזרעי השומר ולשים כשתי דקות נוספות לבצק אחיד.

6

מעבירים את הבצק לקערה מקומחת קלות, מכסים בניילון נצמד ומתפיחים כשעה.

7

"מותחים" את הבצק מארבעת הקצוות כלפי מעלה ולמרכז, הופכים ומתפיחים כחצי שעה נוספת.

8

מעבירים את הבצק למשטח עבודה מקומח קלות ומחלקים אותו לשלושה חלקים שווים. מכסים במגבת ומשהים לרבע שעה. לוקחים חלק בצק, טופחים עליו קלות ומותחים למעין מלבן. מניחים את מלבן הבצק כשהצלע הארוכה פונה אלינו. מקפלים את שני צדיו של המלבן לכיוון האמצע, ואת החלק העליון (הרחוק מאיתנו) לקצה השני (הקרוב אלינו). מהדקים עם האצבעות לגליל שמנמן. חוזרים על הפעולה עם חלקי הבצק הנותרים, מכסים ומשהים ל־20 דקות נוספות.

מעצבים את הבגטים

9

מקפלים את החלק הרחוק מאיתנו לאמצע הבצק ומהדקים. מסובבים, מקפלים את החלק השני עד קצה הבצק ומהדקים לגליל. מותחים את הגליל לצורת בגט באורך כ־15 ס"מ, ומועכים מעט את הקצוות ליצירת שפיץ. מניחים את הבגטים במרווחים בתבנית עם נייר אפייה מקומח (רצוי לא להניח יותר משני בגטים בתבנית אחת). מכסים במגבת לחה מעט ומתפיחים שעה־שעה וחצי.

10

מחממים תנור ל־220 מעלות.

11

יוצרים בחלק העליון של כל בגט חתכים בעזרת מספריים (לא חותכים עד הסוף, בערך 70%) ומזיזים כל חלק לצד אחר ליצירת מראה שיבולת. מניחים בתחתית התנור כמה קוביות קרח ליצירת אדים ואופים את הבגטים 18־20 דקות להזהבה.