טיפים למטבח

איך מאחסנים ושומרים מזון במקרר?

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

5 טיפים של שי־לי ליפא לאחסון מזון במקרר מתוך ספרה "הכול בסדר"

5 בנובמבר 2020

ירקות: אחסנו את הירקות במגירה המיועדת להם, שבה הלחות גבוהה יחסית, כלומר: האוויר נשמר היטב במגירה ופחות נכנס אליה ויוצא ממנה. במקררים מסוימים אפשר לכוון את עוצמת הלחות במגירות. כשמגבירים את הלחות מקטינים את האוורור, ולהפך. איך תדעו אילו ירקות אוהבים לחות גבוהה? הדרך הכי קלה היא להסתכל על צורת האחסון שלהם ברשתות השיווק: אם האריזות (שקיות או קופסאות) אטומות ללא חורים, כמו במקרה של תרד, נבטים ופטריות, סימן שהירקות אוהבים לחות גבוהה.

איך בוחרים ירקות?

ירקות ופירות בשלים משחררים גז בשם אתילן. היות ואין לגז לאן לברוח (הוא כלוא במגירה, באריזה או בקופסה) הוא מעודד הבשלה של מה שנמצא בקרבתו וגורם לריקבון מוקדם. קצב שחרור הגז של ירקות ופירות שונה, ולכן מומלץ לשים אותם במגירות נפרדות. כדאי לאחסן עגבניות בנפרד, בקערה או בקופסה, משום שהן משחררות יותר אתילן מרוב הירקות. הניחו נייר סופג בתחתית מגירת הירקות כדי שיספוג את הלחות שנוצרת כתוצאה מהנשימה שלהם והחליפו אותו מדי יומיים־שלושה. אפשר גם לקנות תחתיות ספוג רב־שימושיות המיועדות לכך.

לכל המתכונים של שי לי ליפא

נוסף על כך רוקנו את המגירה אחת לכמה ימים או בכל פעם שאתם מחדשים את המלאי ונקו אותה היטב. מומלץ לעטוף כל קבוצת ירקות בנייר סופג ולשמור בתוך שקית מחוררת או בקופסה. שקיות וקופסאות פלסטיק שומרות על הטריות בכך שהן מונעות מהירקות ומהפירות איבוד מים והצטמקות. באופן אישי אני לא מחבבת את השימוש בשקיות במטבח בכלל ובמקרר בפרט. הוא מסורבל, לא אסתטי ולא ידידותי לסביבה.

עדיף לקנות כמות קטנה של ירקות טריים ושלמים (ירקות ופירות פגומים, סדוקים או פצועים משחררים יותר אתילן ולכן נרקבים מהר יותר) בכל כמה ימים, לפי מידת השימוש בהם, וכך לא תזדקקו לטריקים מאריכי חיים. אם אתם בכל זאת רוצים לאחסן את הירקות בשקית, עטפו אותם בנייר סופג לספיגת לחות והכניסו לשקית מחוררת כדי שהאתילן יוכל להשתחרר החוצה. החליפו את הנייר הסופג בכל יומיים־שלושה.

מתכונים עם ביצים

ביצים: אריזת הקרטון שבתוכה משווקות הביצים מכילה חיידקים המעודדים קלקול, ולכן מומלץ להוציא את הביצים ולהניח אותן בקופסה או בכלי ייעודיים, העשויים פלסטיק, זכוכית או קרמיקה (אפשר לקנות אונליין או בחנויות לכלי בית). חשוב שהקופסה או הכלי יהיו נקיים ומיובשים היטב משום שקליפת הביצה מכילה חיידקים וחדירה לנוזלים, ובמגע עם מים החיידקים עלולים לחדור פנימה לביצה. זאת גם הסיבה שלא
שוטפים ביצים מראש. הניחו את הביצים כשהצד המחודד כלפי מטה, כך החלמון נשאר במרכז החלבון. ברוב הביצים תאריך התפוגה כתוב על הקליפה. אם לא, הדביקו מדבקה עם התאריך על כלי האחסון. שמרו את הכלי בסוף המדף האמצעי של המקרר, שם הטמפרטורה יחסית קבועה. ברוב המקררים המקום המיועד לביצים הוא דווקא בדלת, אבל מכיוון שהטמפרטורה שם משתנה (פתיחת הדלת משפיעה עליה) עדיף לא למקם אותן שם.

רוצים עוד טיפים מעולים של בשלנים ושפים?

כך תכינו מרק מושלם

כך תכינו שניצלים מושלמים

המדריך של אייל שני לצ'יפס הטוב בעולם

גבינות: ברוב המקררים ישנה מגירה ייעודית לגבינות שהטמפרטורה בה מתאימה לאחסונן. אם אין לכם מגירת גבינות אחסנו אותן בקופסה, במדפים האמצעיים של המקרר. גבינות רכות וטריות למריחה, כמו גבינת שמנת, קוטג' וריקוטה, שומרים באריזתן המקורית כשהן סגורות היטב. טיפ להארכת החיים של גבינות רכות אחרי הפתיחה והשימוש הראשון: הניחו את האריזה הפוכה במקרר (המכסה כלפי מטה). כך נוצר ואקום בין המכסה לאריזה, שמצמצם את התרבות הנוזלים והחיידקים המעודדים קלקול. רק שימו לב שהמכסה סגור היטב, אחרת תצטרכו לקרצף את המדף. מניסיון, כמובן. גבינות הנמכרות בתוך נוזל, כמו גבינה בולגרית, פטה ומוצרלה טרייה, שומרים באריזה המקורית ומקפידים לחתוך בסכין נקייה.

גבינות קשות או חצי קשות, כמו פרמזן, גרוייר, קשקבל, תום, צ'דר וקממבר, עוטפים בנפרד בנייר גבינה (אפשר לקנות אונליין), בנייר שעווה, בנייר אפייה או בנייר פרגמנט, מדביקים מדבקה עם שם הגבינה ותאריך התפוגה שלה ומאחסנים בקופסה או עוטפים בניילון נצמד, כדי שהגבינות לא יתייבשו כי הנייר נושם. החליפו את הנייר בכל פעם שאתם משתמשים בגבינה . לא מומלץ לעטוף את הגבינות ישירות בניילון נצמד, כי הוא חונק אותן וגם משפיע על טעמן. גבינות בעלות ריח עז יש לעטוף בנייר (כל אחד מהסוגים שצוינו קודם) ולאחסן בנפרד בכלי אטום, כדי שריחן לא ידבק בגבינות או במוצרים אחרים.

חלב: חלב פרה או חלב טבעוני הם בעלי חיי מדף קצרים יחסית. אחסנו את החלב במקום הכי קר: בעומק המדפים של המקרר (ולא בדלת). אם בקבוק החלב מתחסל אצלכם תוך יומיים־שלושה אתם יכולים לשמור אותו גם בדלת המקרר.

בשרים, עופות, דגים: שומרים במקום הכי קר – בעומק המקרר. האוויר הקר כבד יותר ולכן יש לו נטייה לצנוח למטה. ברוב המקררים האזור הכי קר הוא בסוף המדף התחתון או במגירה התחתונה, שבהם תחלופת האוויר החם (שנכנס בכל פעם שפותחים את המקרר) היא הנמוכה ביותר. בשרים, עופות ודגים שהעברתם מהמקפיא למקרר לצורך הפשרה יש לעטוף בניילון נצמד, להניח בקערה או על מגש ולשמור בסוף המדף התחתון, כדי שאם יטפטפו מהם נוזלים הם לא ייגעו במזון אחר.

* הטיפים מתוך רב המכר “הכול בסדר” של שי־לי ליפא, הוצאת ידיעות ספרים

לאתר של שי לי