הכי טעים שיש: סנדוויץ' טורקי בלתי נשכח בשוק

כריך טורקי מושלם בשוק הכרמל, שישברק נועז, פריקסה נהדר וג'חנון של שבת. הפחמימות שעשו לנו את השבוע

סנדוויץ' דג בלחם, באליק אקמק טורקי, בשוק הכרמל. צילום: שרון בן דוד
סנדוויץ' דג בלחם, באליק אקמק טורקי, בשוק הכרמל. צילום: שרון בן דוד
19 בנובמבר 2019

דג בלחם בדוכן "הכרמל 40", תל אביב

פריחת תיירות הקולינריה לאיסטנבול הביאה לתודעה הישראלית את הבאליק אקמק, "דג בלחם" בטורקית, כריך שנחשב כמעט למאכל לאומי בעיר. ב"הכרמל 40", דוכן שנפתח בלב שוק הכרמל לפני פחות מחודש, מגיש שף אלעד אמיתי כריך דייגים – גרסה מקומית שלא נופלת מהמקור מדגים טריים מחנות הצמודה לדוכן. הדג מפולט, עובר טיגון ומוגש במלוא עסיסיותו בלחמניה רכה יחד עם ירקות ורוטב לימון ועשבי תיבול (40 ש"ח) – זהו ללא ספק אחד הביסים הטובים והמספקים שאפשר למצוא כיום בשוק. בימי שישי עובדים בדוכן תלמידים של אמיתי מבית הספר בישולים שמתנסים בסרוויס לחוץ ומכינים בנוסף סביצ'ה, קלמרי מטוגנים ועוד מנות רחוב בטעם ים, והכל בקלילות ובחיוך.
[שרון בן דוד – כתבת אוכל]

הכרמל 40. רחוב הכרמל 40, תל אביב. שעות פתיחה: שני-שישי 16:00-10:00

לא לילדים השוקולד של קרדינל. צילום: מתן שופן

טבלאות שוקולד מריר בקרדינל, סניף שינקין בת"א

קרדינל, חנות השוקולד הידועה מרחוב אבן גבירול של אלי טראב התרחבה עם חנות נוספת ברחוב שינקין. בראש הסניף החדש עומדת השוקלטיירית טלי טראב, אחותו של אלי, ואפשר למצוא בו קולקציית פרלינים ושוקולדים בעבודת יד, כולל מחלקה טבעונית לא מבוטלת, שמתחדשת כל הזמן. בין פרליני הליים, המרציפן או שמן הזית, גיליתי בביקור האחרון טבלאות שוקולד מריר 70% משובצות, שימו לב, בגלעיני זיתים צעירים מקורמלים וכתושים. בהחלט לא לילדים, לא רק בשל המרקם אלא בעיקר בגלל הטעמים המורכבים. המקוריות לא בא על חשבון הטעם, והתוצאה בפה מרירה ומענגת, כמעט אפילו אוממית. 28 ש"ח.
[מתן שופן – עורך משנה]
קרדינל. שינקין 27, תל אביב. 03-7723838

קלמרי ושומר במנזר, ת"א

מנה של קלמרי עם שומר צלוי בקרם לימון וזרעי כוסברה הופיעה בתפריט של המנזר ביום שישי האחרון והיא הברקה, היא קולעת בול בכל כך הרבה אופנים – היא מהווה אוכל מושלם לשישי בצהריים: קלילה וטעימה, מספקת אבל לא ממלאת (אף אחד לא ייעלב מכם בארוחת הערב) והיא תשובה הולמת לעונה שעוד לא החליטה מהי: הקלמרי הצרובים שמנמנים ונגיסים, השומר רך ומתקתק ותבשיל הלימון חמוץ־מתוק, קרמי ומלא בזרעי כוסברה קלויים קלות שמתפצפצים בפה – כל ביס מלא בארומות, טעמים עמוקים ומשחקי מרקמים, ובכל זאת, אחרי שמסיימים (ומלקקים) את הצלחת לא צריך לפתוח כפתור או לחטוף תנומה, ובול אחרון חביב – היא פרטנרית אידאלית לבירה. 72 ש"ח.
[יונית נפתלי – עורכת משנה]

המנזר – כל הפרטים

נמס בפה. הג'חנון של קיוסק בסקין. צילום: גרדה גלזר

ג'חנון של שבת בקיוסק בסקין, תל אביב

הג'חנון של שבת בבוקר הוא חלק בלתי נפרד מכל טיול משפחתי בישראל. עובדה ידועה היא שטובי הג'חנונים מסתתרים בפינות אקראיות ברחבי הארץ, אבל גם לטיפוס האורבני שלא רוצה להזיז את הרכב בשבת יש פתרון. הג'חנון של בנצי ארבל המוגש בקיוסק בסקין נותן מענה מושלם. הוא עשוי בעבודת יד,מבצק מתקתק שנמס בפה ומגיע עם רסק ביתי וביצה שחומה. כדאי לקחת לצד קפה חזק וגינת המשחקים מגיעה קומפלט און דה האוס, שבואו נודה בזה – זו בדיוק עסקת החבילה שלה כל הורה לעוללים יכול לייחל בשעת בוקר מוקדמת מדי של שבת. 21 שקלים לג'חנון, רסק וביצה.
[גרדה גלזר – עורכת משנה]

קיוסק בסקין. גינת רות, שולמית 10, תל אביב. הג'חנון מוגש מ-08:00 ועד שנגמר.

טעם של עוד שישברק של שפית נאיפה מולא ב-L28. צילום: באדיבות המסעדה
טעם של עוד שישברק של שפית נאיפה מולא ב-L28. צילום: באדיבות המסעדה

שישברק של נאיפה מולא במסעדת L28, ת"א

בצלחת השישברק דגים של שפית נאיפה מולא מתחברים כמה מטבחים למנה נפלאה אחת – המטבח האיטלקי פוגש את המטבח הצרפתי ושניהם מקבלים את הטוויסט הדרוזי־ירכתאי שלה. יש בה כיסנים ממולאים במוסר ים ובצל קונפי עם תיבול עדין של בהרט, מלח ופלפל. הכיסנים יושבים במעין מרק־רוטב בויאבז צרפתי, שמעליו זילוף של יוגורט כבשים, סלט כוסברה, ראשי קלמרי מטוגנים וסומאק. על אף שהמנה הזאת התרחקה מאוד מהמקור (כיסנים ממולאים בבשר ומבושלים ביוגורט) – זאת מנה טובה וטעימה מאוד, שמעוררת סקרנות רבה לגבי השפית המבטיחה ומשאירה טעם של עוד ממנה וגעגוע. 72 ש"ח.
[מרב סריג – עורכת ראשית]

L28 – לכל הפרטים

מאוזן ומדויק הפריקסה של חיימיקו. צילום: באדיבות המקום
מאוזן ומדויק הפריקסה של חיימיקו. צילום: באדיבות המקום

הפריקסה של חיימיקו, הוד השרון

מנת הפריקסה של חיימיקו מצליחה להצטיין בכל פרמטר. נתחיל מהמבחן החשוב ביותר – הלחמנייה. מטגנים אותה רק עם רגע ההזמנה כך שהיא יוצאת הכי טרייה שיש. היא מגיעה בגודל מושלם, לא קטנה מדי ולא גדולה מדי. גם הטיגון שלה מדויק וללא חשש צרבת. מנת פריקסה נוטה להיות שומנית נורא, ולרוב אחרי שני ביסים התחושה היא שצללת בדלי שמן. כאן זה לא קורה ואפילו המפית נותרת נקייה יחסית ומה שמרטיב את הלחמנייה אלה הרטבים ולא השמן. חיימיקו אוהב להעמיס תוספות על הפריקסה ואם נותנים לו לעשות את המלאכה הוא שם שפע מהכל והתוצאה יוצאת עדיין מאוזנת ומדויקת. קיבלתי רטבים ביתיים נהדרים של מטבוחה, ממרח פלפלים, לימון כבוש, פלפל צ'ומה, צ'רשי, וכמובן תפוחי אדמה, ביצה וטונה, וכל רכיב טופל בקפידה. תענוג. 25 ש"ח.
[טל גולדמן – מפיקה]

הפריקסה של חיימיקו. דרך רמתיים 63, הוד השרון. 09-8657371