מה חדש?

המסעדה שכולם ידברו עליה ועוד 7 דברים לטעום השבוע

מהגינה לצלחת. תפריט חורף בבית קנדינוף. צילום: נועם פריסמן
מהגינה לצלחת. תפריט חורף בבית קנדינוף. צילום: נועם פריסמן

החדשה של יובל בן נריה כבר כאן, פוד טראק עם אג'נדה מקרבת לבבות וגינת ירק חדשה ביפו. כל מה שטעים השבוע

3 בנובמבר 2021

1. לשריין מקומות במסעדה הכי מסקרנת בעיר

הפתיחה המדוברת של השבוע היא ללא ספק המסעדה החדשה של השף יובל בן נריה  – a (ולא, חלילה, A) במגדל עזריאלי שרונה. העבודה על המסעדה התחילה כבר הרבה לפני הקורונה, וכמו כל התכניות – התעכבה ונדחתה. אבל הנה היא כאן ואחרי טיזינג ארוך באינסטגרם היא גם פתוחה לקהל הרחב. מדובר במסעדה אסייאתית, אבל לרגע אל תטעו ותחשבו שבן נריה ממשיך את מה שהוא עושה בטאיזו או מיאזאקי. הפעם הוא מעמיד את חומרי הגלם במרכז הבמה, ובאמצעות חזרה לטכניקות מסורתיות כמו יישון, התססה ושימור, הוא משחק איתם בצורות שונות, תוך כדי שמירה על מינימליזם ודיוק סקנדיניביים כמעט. בכל מנה בתפריט מפורט חומר הגלם וגם מאיפה הוא הגיע ואיזה תהליך הוא עבר כדי להגיע לצלחת שלכם. כך תמצאו שם מנות כמו "דניס מגידול ים מצריים, עם שיו קוג'י, גארום מקדמיה, ג'ינגג'ר, בצל ירוק ושמן אצות ירוקות" או "נתח קצבים מפרת הולשטיין ממשק קיבוץ דליה עם שיו קוג'י 3 ימים, פריקי קוג'י, חמאה חומה, קרם פרש, פרמזן מיסו ודמי גלייז". ואם הצלחתם לקרוא את כל זה כנראה כבר בזבזתם מספיק זמן, אז קדימה – להזמין מקומות.

מתי: שני עד שבת

איפה: a – לכל הפרטים

עתידות: בקרוב תבקרו בחלל הזה a של יובל בן נריה. צילום: עמית גירון
עתידות: בקרוב תבקרו בחלל הזה a של יובל בן נריה. צילום: עמית גירון

2. לבדוק מקומות חדשים ברחבי הארץ

אבל לא רק מסעדות שף חדשות: יש עוד כמה פתיחות מעניינות שקרו לאחרונה. קחו למשל את ZOKO, מסעדת גריל ובר שנפתחה בקרית אונו. על התפריט איזידור (איזי) סגל, שפונה בעיקר לחובבי הבשרים המוגזמים. תוכלו למצוא שם, למשל, המבורגר במשקל 180 גרם בתוספת אסאדו ובריסקיט בתוך לחמניית פרנץ' טוסט, או שערות בשר אונטריב עם רוטב פוטנסקה. ואם ברעב ובבשר עסקינן, בנץ בראדרס, ההמבורגריה הותיקה מפלורנטין, מתרחבת ופותחת סניף שני ברחוב אבן גבירול. האחים בן ומתן בזילר, שאמונים גם על הסניף הותיק שהם מכנים "בית מלאכה להמבורגרים" יגישו בו את התפריט הקיים ועוד ספיישלים מיוחדים למקום החדש, למשל כנפי עוף ותוספות מעניינות כמו רוטב צ'דר וחמאות מתובלות. גם גרקו, המסעדה היוונית של צביקי עשת מאזורי חן, ממשיכה לשלוח זרועות. אחרי מסעדה בהרצליה ומתחם שלם בחוף פרישמן, היא מגיעה לכפר סבא עם גרקו קיטשן אנד דלי – מעדנייה, מסעדה ומטבח ייצור ענקי – כולם על טהרת המטבח היווני. יהיו גם ערבי מוזיקה חיה ומשלוחים לכל האזור. יאסו.

עכשיו במרכז העיר בנץ בראדרס. צילום: גיל אבירם
עכשיו במרכז העיר בנץ בראדרס. צילום: גיל אבירם

3. להתחמם ממרקים וסיפורים בגליל

לרגל החורף הבא עלינו לטובה (בא? אנחנו כבר לא בטוחים) יצרה עמותת זמן גליל מערבי חיבור מעניין בין מורי דרך מהאזור לבשלנים מקומיים, לטובת 3 מפגשים מיוחדים שיתקיימו במהלך חודש נובמבר: הראשון יתקיים ב-10.11 בקפה יודפת, שם תארח מורת הדרך והארכיאולוגית ד"ר שלי אן פלג ערב של "מרקים ואבירים" – סיפורים איטלקיים מקומיים שמתחילים בשנת 1023 עם חבורת אבירים השייכים למסדר נזירים, מלווים במרק מינסטרונה איטלקי או מרק ריבולטה טוסקני. האירוע השני, ב-13.11, יתקיים בכפר הדרוזי חורפיש שם תארח מורת הדרך איילת בר מאיר סיפורים על צדיקים וקדושים גליליים יחד עם תפריט דרוזי של מרק תרד עונתי ומרק עדשים עם לימון. האירוע השלישי והאחרון יתקיים ב-26.11 ויכלול מופע תיאטרלי של סיפורי סבתות שתארח מורת הדרך כרמית ארבל בכפר הנוצרי פסוטה, שכבר יהיה כולו מקושט ומואר לקראת כריסטמס. בתפריט יהיו מרק חג מסורתי עם עוף, מרק עדשים צמחוני, פטאייר ממולא בעלים שלוקטו בכפר ועוד. עכשיו רק נשאר לחכות שיתקרר בחוץ.

מתי: עד סוף נובמבר

איפה: ברחבי הגליל המערבי. פרטים והרשמה כאן 

להתחמם ולהקשיב על מרקים וסיפורים בגליל המערבי. צילום: אנטולי מיכאלו
להתחמם ולהקשיב על מרקים וסיפורים בגליל המערבי. צילום: אנטולי מיכאלו

4. לפתוח את הלב והראש על צלחת של מנה טבעונית

בתחילת השבוע ציינו את יום הטבעונות הבינלאומי, וזו גם הפעם הראשונה בה אנחנו זוכים למסע קולינרי ארצי שעוסק בנושא. "ביס של שלום", שיצא לדרך ממש לפני יומיים (1.11), יעבור במשך השבועיים הקרובים באמצעות פוד טראק ברחבי הארץ, בו יוגשו מנות טבעוניות ללא עלות. מטרת המסע היא לפתוח את לב הציבור הרחב אל תעשיות המזון ולעורר מודעות ומחשבה בצורה שונה ממה שאנחנו רגילים לה, עם סועדים, מעל הצלחות. מאחורי המיזם המעניין עומדת "חוות החופש" – חווה חינוכית המהווה מקלט לבעלי חיים שהוצלו מתעשיות המזון במושב עולש שבעמק חפר, ואתם מוזמנים להגיע לאחת הנקודות, לטעום, לדבר ולפתוח את הלב.

מתי: עד ה-15.11

איפה: ברחבי הארץ. הנקודות והמועדים הספציפיים באתר 

5. ליהנות מתוצרי הסתיו של גינת ירק יפואית

מסעדות שמחזיקות גינת ירק הן כבר לא עניין חדש, אבל אנחנו תמיד שמחים לגלות שעוד מסעדות מצטרפות למגמה שמובילות כאלה כמו רוטנברג בעמק המעיינות ואלטער ברמת השרון. בית קנדינוף היפואי, בו מסעדה שעברה כבר כמה וכמה גלגולים, הקים לאחרונה גינה קהילתית לצד המסעדה בשיתוף עם תושבי השכונה. בגינה גדלים פירות, ירקות ועשבי מאכל ותיבול עונתיים, שמוצאים את עצמם בסופו של דבר במנות של השפים איתי קושמרו ושמי גולומב. בתפריט החורף החדש שמבוסס על חומרי הגלם מהגינה אפשר למצוא גספצ׳ו מעגבניות צהובות, אגס, זוקיני, שאלוט, שמן צ׳ילי ופטרוזיליה; חזה עוף שלם בפחמים עם תבשיל מנגולד חמוץ, ארטישוק ירושלמי ושומר צלוי או קרפצ׳יו דג עם עגבניות מיובשות, שאלוט, יוגורט וקרם נאשי חריף.

מתי: שני עד שבת

איפה: בית קנדינוף 

מהגינה לצלחת גינת הירק החדשה של בית קנדינוף. צילום: נועם פריסמן
מהגינה לצלחת גינת הירק החדשה של בית קנדינוף. צילום: נועם פריסמן

6. לאכול ארוחת שף בזמן הופעה מוזיקלית

העובדה שאוכל ומוזיקה הולכים טוב ביחד אינה חדשה, אבל מנות שף בהופעות הן עדיין לא עניין נפוץ במחוזותינו. החודש יתחיל פסטיבל Chef & Show במועדוני זאפה ברחבי הארץ, בו יבשלו שפים מובילים במהלך הופעות של מוזיקאים (וגם סטנד-אפיסטים) מובילים. בין ההופעות אפשר למצוא כאלה של רד בנד, קרולינה, ירמי קפלן וכנסיית השכל, לצידם יבשלו שפים כמו אבי ביטון, דיוויד פרנקל, טום אביב ואביב משה. והנה סגרתם לכם שתי פינות בערב אחד.

מתי: עד ינואר

איפה: מועדוני זאפה ברחבי הארץ

יבשל בזמן שירמי קפלן ישיר שף דיוויד פרנקל. צילום: רון קדמי
יבשל בזמן שירמי קפלן ישיר שף דיוויד פרנקל. צילום: רון קדמי

7. לבלות סוף שבוע קולינרי בנצרת

בשבוע שעבר סיפרנו לכם על המקום החדש ברחובות של זוכה משחקי השף אביתר מלכה ושותפו הפיינליסט יהונתן שרביט. אז מסתבר שהשניים לא נחים לרגע, ומלבד זה הם יתארחו בסוף השבוע הבא בארוחה במסעדת לוקנדה בנצרת. מעבר לארוחה המרכזית – שתתקיים ביום חמישי בערב ותכלול מנות כמו צלע טלה על גריל פחמים עם מסבחה עדשים ועלי גפן ממולאים באורז ומח עצם או קרואסון זעתר עם לאבנה,עריסה וזיתי טאסוס – יתקיימו במהלך סוף השבוע פעילויות קולינריות מגוונות כמו סדנאות בישול ואפייה, חאפלה נצרתית וסיור אוכל בעיר העתיקה. כל הטוב הזה כולל שני לילות במלון בו שוכנת המסעדה, יעלה 3,400 שקלים לזוג.

מתי: 11-13.11

איפה: לוקנדה, מלון רמדה אוליביה נצרת. להזמנות: *9410

8. לנסות שמונה סוגים שונים של שקשוקה

אנחנו אפילו לא חשבנו שקיימות כל כך הרבה וריאציות על שקשוקה, אבל במהלך כל החודש תוכלו לבדוק את העניין לעומק בכל מסעדות בנדיקט ברחבי הארץ. אחרי הפסקה של שנה בתקופת הקורונה, מחזירים בבנדיקט את ה"שקשוקה פסט" ומקדישים את נובמבר לגרסאות שונו של שקשוקה: תוכלו למצוא שם שקשוקה צהובה על בסיס פולנטה עם בייקון; שקשוקה לבנה עם כרובית, אספרגוס וכמהין; שקשוקה סינייה עם בשר קצוץ וטחינה ואפילו שקשוקה טבעונית.

מתי: עד סוף נובמבר

איפה: בנדיקט 

הרבה יותר מביצים ורוטב עגבניות פסטיבל שקשוקה בבנדיקט. צילום: שרית גופן
הרבה יותר מביצים ורוטב עגבניות פסטיבל שקשוקה בבנדיקט. צילום: שרית גופן