משלוח מנות

מתוקות מהחיים: פסטיבל ממתקים בעבודת יד לפורים

פסטיבל ממתקים בשוק הנמל בתל אביב. צילום: אנטולי מיכאלו
פסטיבל ממתקים בשוק הנמל בתל אביב. צילום: אנטולי מיכאלו

מרמלדת סרפד, מוצ'י בעבודת יד ועוד ממתקים יוצגו בפסטיבל שיתקיים לקראת פורים בנמל בתל אביב. המציגות: עשר יצרניות

4 במרץ 2019

חודש האישה הבינלאומי ומשלוחי המנות של פורים מביאים לקדמת הבמה את תעשיית ייצור הממתקים הארטיזנלית – קונפיסרי בצרפתית. בפסטיבל ראשון מסוגו שיתקיים בשוק הנמל בתל אביב יציגו יצרניות מכל הארץ ממתקים בעבודת יד.
פורים, יודע כל הורה, הפך בשנים האחרונות לחג שמקדש את עולם הממתקים מהמקום הלא בריא. רבים ממשלוחי המנות מבוססים על מוצרים תעשייתיים עתירי סוכר וצבעי מאכל, ששמים דגש על כמות ולא על איכות. פסטיבל יצרניות הממתקים מנסה להראות שאפשר גם אחרת. באירוע שיימשך יומיים יציגו עשר יצרניות ממתקים שהוכנו בשיטות מסורתיות, כשכל קולקציה מציגה פן אחר של הענף.

סוכריות מצוירות מיכל רובין. צילום: אנטולי מיכאלו
סוכריות מצוירות מיכל רובין. צילום: אנטולי מיכאלו

מיכל רובין מפאפבאבל תכין סוכריות קשות מצוירות שהיא מייצרת בטכניקה מסורתית של גלגול ומתיחה; הילה הוכמן ורונית צין קרסנטי ישתפו פעולה וימכרו בדוכן אחד פופקורן מקורמל, קרמל פטל ועוד ממתקי בוטיק; בקי ואתי כהן מאוקי דאקי יביאו איתן מוצ'י יפני בעבודת יד; עידן אישח מעידן הפרי תציג ממתקים בריאים בצורת בארים מפירות טבעיים; הבשלנית רותם ליברזון תכין ממתקים בהשראה פרסית.

עשו זאת בעצמכם:

מתכון למרציפן בציפוי שוקולד

מתכון לאוזני המן במילוי פרג של מיקי שמו

מתכון לממתק נוגט 

 

ממתקים בהשראה פרסית רותם ליברזון. צילום: אנטולי מיכאלו
ממתקים בהשראה פרסית רותם ליברזון. צילום: אנטולי מיכאלו

אחת ממטרותיו של שוק הנמל היא הרחבת מנעד חומרי הגלם והטעמים הבאים בשעריו, לכן גם הממתקים יילקחו פה צעד אחד קדימה. בכל דוכן יימכר ממתק אחד לפחות שמנסה לצאת מהמשבצת ולהביא ערך מוסף. הוכמן, שמכינה בעצמה את המחיות למרמלדות מתוצרת עונתית, אוספת סרפדים וחובזות של סוף החורף כבסיס למרמלדה בלתי שגרתית, חמוצה־עשבונית. "לפני שנתיים השתתפתי בפרויקט אחר שבו יצרתי מרמלדות בטעמים מוזרים כמו ג'ינג'ר, הבנרו וכוסברה ליים", מספרת הוכמן. "אנשים שטעמו אהבו, והתגובות עודדו אותי להמשיך. במקביל עברתי קורס להכנת תרופות מצמחים וניסיתי להכין ממתקים מצמחי ליקוט – חושחש מעץ שגדל בחצר ביתי וסרפדים משדה סמוך. הרבה יותר מלהיב אותי ליצור ממתקים שקשורים לכאן, וכיוון שהמינרלים לא נהרסים בבישול, אלה ממש ממתקי סופר פוד".

מוצ'י יפני בקי ואתי כהן. צילום: אנטולי מיכאלו
מוצ'י יפני בקי ואתי כהן. צילום: אנטולי מיכאלו

יערה מלגרם־ספקטור חיפשה לקראת הפסטיבל זווית אישית. מחברת מתכונים שעוברת במשפחה מדור לדור שימשה עבורה השראה לקולקציית ממתקים ברזילאיים. "חקרתי בהיסטוריה המשפחתית והגעתי למתכונים של סבתא שהובילו אותי לילדות של הוריי ולקשר עם בני משפחה שעדיין גרים בברזיל", היא אומרת. "לא הייתי בטוחה שבארץ יאהבו את הממתקים, אבל כל מי שנסע לברזיל מכיר את הבריגדיירו. אנשים מתחברים לטעמים האקזוטיים".

יאמי פופקורן מקורמל של רונית צין קרסנטי והילה הוכמן. צילום: אנטולי מיכאלו
יאמי פופקורן מקורמל של רונית צין קרסנטי והילה הוכמן. צילום: אנטולי מיכאלו

הממתקים של מלגרם־ספקטור עשויים מקוקוס, בוטנים וחלב מרוכז והם נטולי גלוטן. היא מוסיפה להם נגיעה אישית באמצעות אגוזי מלך ופקאן בשוקולד, ויוצרת לבריגדיירו גרסאות של שוקולד, פיסטוק, תות ואננס, נוסף על טעם הקוקוס המקורי. למי שמוכן להתנסות היא ממליצה לטעום קין ג'ין, ממתק מסורתי מפודינג ותחתית מרנג קוקוס. "האירוע מחבר בין העיסוק שלנו ביצרנות ארטיזנלית לפריחה בתחום ייצור הממתקים", אומרת שיר הלפרן, מבעלי שוק הנמל. "הרגשנו שיש בו עניין שהתגלה כנשי לגמרי. בהחלטה מודעת נתנו לקונפיסרי מקום נפרד כדי שאנשים יוכלו להכיר את הפנים השונות של הענף, כי עדיין יש תפיסה שממתקים הם עסק מוקצה, וחבל שכך".

פסטיבל הממתקים, שוק הנמל, האנגר 11 נמל תל אביב, רביעי־חמישי (13.3־14.3) מ־12:00 עד 20:00