הסיפור מאחורי ספר הבישול היהודי הטוב בעולם

בנות משפחת כהן לא דמיינו שמתנת יום ההולדת שהכינו לאמא שלהן תהפוך לספר בישול תוניסאי עטור פרסים

מתוך הספר יא אמנה. צילום: יסמין ואריה, סגנון: שרון בן צבי ואילנית כהן פרידמן
מתוך הספר יא אמנה. צילום: יסמין ואריה, סגנון: שרון בן צבי ואילנית כהן פרידמן
23 ביולי 2019

"אצל אמא שלנו אין דבר כזה 'לא רעב'. אם אתה לא מתנפל על האוכל של אמא, כנראה שאתה חולה". כך מספרת אילנית כהן פרידמן, השנייה מבית שש בנותיה של שושנה כהן-לברן, שספר הבישול שלה יא אמנא – מג'רבה לכאן, מטבח תוניסאי משפחתי זכה לאחרונה בתואר "ספר הבישול היהודי הטוב בעולם לשנת 2018" בטקס פרסי הגורמנד (המכונה גם "האוסקר של ספרי הבישול").

בספר יותר מ-70 מתכונים מהמטבח התוניסאי. חלקם מוכרים, חלקם מובאים בגרסאות חדשות וחלקם מוכרים לבשלניות העדה בלבד. בחרנו שישייה מייצגת שעשתה לנו חשק לרוץ למטבח:

בּוּלוּ – עוגיות למוצאי יום כיפור
לביבות תפוחי אדמה ממולאות עוף – בָּנָטָאז'
קציצות בקר עטופות בתפוחי אדמה – כְּפְתָה
עוגת תפוחים תוניסאית – בּוּסְקוּטוֹ בִּלְתֶפָח
שקשוקה עם תפוחי אדמה – מַרְמוּמָה
מַעְקוּדה – פשטידת עוף וביצים

סיפור הזכייה של יא אמנא מרגש במיוחד משום שמדובר בספר שהוא פרויקט משפחתי. המתכונים הכלולים בו הם של שושנה כהן-לברן – אוסף מתכונים שעברו מדור לדור במשפחתה שמגיעה מג'רבה בתוניס לצד מאכלים מוצלחים במיוחד של שכנים וקרובות משפחה שהצטרפו לרפרטואר עם השנים. עם זאת, שושנה אינה המחברת, הספר הוא הפקה משותפת של שש בנותיה – שלא תכננו לפרסם-רב מכר, אלא רק להפתיע את אמא שושנה במתנת יום הולדת מקורית.

"לא חלמנו שהספר יתפרסם מחוץ לחוגי המשפחה, ואני חושבת שבגלל זה היה לנו האומץ להעלות על הכתב זכרונות כל כך אינטימיים"

"אמא תמיד חלמה להוציא ספר בישול", מספרת אילנית. "היא חיה את המטבח והבישול למשפחה תמיד היה חלק מרכזי בחייה. אחרי שלמדה מאמא שלה את כל מה שיכלה ללמוד, היא התחילה להציץ לסירים של השכנות ולתחקר קרובות משפחה. היא הייתה הולכת למאפייה השכונתית בלוד – ילדה בת שש או שבע – ומסתכלת על הנשים שהיו מכינות שם עוגיות ולחמים כדי ללמוד. גם כשגידלה שש בנות, למדה ועבדה במשרה מלאה ואפילו תפרה לנו שמלות – היא מעולם לא ויתרה על בישול ארוחה לפי כל כללי הטקס. היא רצתה להוציא ספר בישול, שירכז את כל המתכונים המשפחתיים, אבל אף פעם לא מצאה את הזמן לכתוב את המתכונים באופן מסודר".

בנות המשפחה החליטו להפיק עבורה את הספר, כמתנה ליום הולדתה ה-70, ולהדפיס כמה עשרות עותקים שיחולקו למשפחה בלבד. אילנית ויערית, האחות הצעירה ובשלנית מחוננת בעצמה, עברו על מחברות המתכונים הישנות של שושנה, שחזרו ביחד איתה את שלבי ההכנה, השוו בין גרסאות שונות למתכונים ולבסוף העלו על הכתב כמה עשרות מתכונים. במקביל, אילנית דובבה את אחיותיה וכתבה ביחד איתן את זכרונות הילדות שלהן מהאוכל של אמא. "זו הייתה תקופה מאוד מרגשת", מספרת אילנית. "נסעתי בין האחיות שלי בכל הארץ, מהגליל בו מתגוררת שרון ועד חבל אשכול בו מתגוררת יערית, וישבנו לכתוב את הספר יחד. כל מתכון שדיברנו עליו הציף עוד ועוד זכרונות. במשך כמה חודשים היינו נפגשות ובוכות".

הספר חולק לשישה פרקים – פרק לכל בת – כל אחד נפתח במכתב של הבת לאמה, וממשיך עם זכרונותיה של האם. בין המתכונים שזורות תמונות אינטימיות ונטולות פילטרים מחייהן של האם ובנותיה: "לא חלמנו שהספר יתפרסם מחוץ לחוגי המשפחה", מספרת אילנית. "ואני חושבת שבגלל זה היה לנו האומץ להיפתח ככה ולהעלות על הכתב זכרונות כל כך אינטימיים".

נפגשות, מבשלות ובוכות. ספר הבישול  יא אמנא- מג'רבה לכאן / מטבח תוניסאי משפחתי מאת שושנה כהן-לברן
נפגשות, מבשלות ובוכות. ספר הבישול  יא אמנא- מג'רבה לכאן / מטבח תוניסאי משפחתי מאת שושנה כהן-לברן

אבל המציאות עלתה על החלומות. אילנית פגשה את עופר ורדי, המו"ל והעורך הראשי של הוצאת "לאנצ'בוקס", בהשקה של אחד מספרי ההוצאה. היא פנתה אליו בחשש וסיפרה לו על הספר, הוא ביקש שתשלח לו עותק. כעבור שבוע, הוא התקשר אליה, נרגש, ואמר כי הוא רוצה להפיק את הספר מחדש, הפעם בגרסה מסחרית.

כשנה אחר כך, קיבלה המשפחה שיחת טלפון מפתיעה נוספת מעופר, שהודיע שהספר הגיע לשלב הגמר בפרס הגורמנד. "שמעתי על הפרס אבל חששתי לדבר על זה עם עופר. חשבתי שאם הספר היה מספיק טוב כדי להיות מועמד – עופר כבר יציע", מספרת אילנית. עופר בהחלט חשב שהספר מספיק טוב לתחרות – אבל רצה להפתיע את בנות המשפחה. הוא הגיש את הספר לתחרות וסיפר להן רק כשהספר העפיל לגמר.

"המחשבה הראשונה שלי שנעשה טיול משפחתי לגמר התחרות במקאו, אבל ככל שהתקרבנו לתחרות התחילו לקנן בי חששות. חשבתי שאין סיכוי שנזכה ורציתי לבטל את הנסיעה". מספרת אילנית. לבסוף נסעו רק היא ואחותה שרון. כששושנה, ארבע האחיות הנותרות, בני הזוג והנכדים מעודדים מרחוק וצמודים לקבוצת הוואטסאפ המשפחתית. "כל חמש דקות קיבלנו הודעה ממישהו אחר שרצה לדעת אם כבר זכינו. בשלב כלשהו של הטקס קלטתי שכשמראים על המסך את תמונות הספרים המועמדים, הספר הזוכה תמיד מופיע משמאל. כשהגיעו לקטגוריית 'ספר הבישול היהודי הטוב בעולם', ראיתי שהספר שלנו מופיע משמאל. הספקתי לסמס למשפחה 'זכינו' ולבקש שיצלמו את רגע ההכרזה. אחר כך סיפרו לי שאמא התעלפה מהתרגשות".

יא אמנא – מג'רבה לכאן / מטבח תוניסאי משפחתי מאת שושנה כהן-לברן.
הוצאת לאנצ'בוקס. 246 עמ' . מחיר 149 שקלים