אנשי האוכל

פטריית מחמד: כך תגדלו פטריות מאכל בבית

"להבין מה הפטריות צריכות ולספק את הצרכים האלה". יעל, בר והפטריות בחוות "עםהאדמה" (צילום: שני בריל)
"להבין מה הפטריות צריכות ולספק את הצרכים האלה". יעל, בר והפטריות בחוות "עםהאדמה" (צילום: שני בריל)

בחוות "עםהאדמה" הצליחו לשכלל טכניקה לגידול פטריות מאכל. כיום הם רוצים להעביר את הידע הזה הלאה בסדנאות לגידול ביתי של פטריות מאכל

2 בפברואר 2021

כשמבלים יותר משתי דקות בחוות "עםהאדמה", שוכחים שנמצאים בכלל בחצר האחורית של חדרה. החווה היא מעין פנטזיה פסטורלית שהתעוררה לחיים: חווה אקולוגית קטנה, עצי פרי וערוגות ירקות מפוזרים בין צמחי בר, פה ושם חממה או מבני בוץ יפים ופראיים והכל נטוע בנוף ירוק, אירופי כמעט, של גן לאומי פארק השרון. בימים כתיקונם מסתובבים בחווה מטיילים בשביל ישראל ומתנדבים חייכנים שמסייעים בעבודת האדמה, אבל עכשיו נמצאים שם רק כלבים, טווסים, בעלת החווה יעל הורוביץ ובן זוגה בר טננבאום – סטודנט למיקרוביולוגיה וחוקר פטריות חובב.

עקרונות אקולוגיים פטריות בחוות "עםהאדמה" (צילום: שני בריל)
עקרונות אקולוגיים פטריות בחוות "עםהאדמה" (צילום: שני בריל)

החווה, מתברר, היא אכן הגשמת פנטזיה, במקרה זה חלום הפנסיה של יחזקאל שטיר ז"ל, אביה של יעל, שהקדיש את העשור האחרון לחייו להקמת משק יצרני־אקולוגי־שיתופי. כשנפטר, ירשה יעל את המשק והמשיכה לטפח אותו לפי החזון של אביה: היא טיפחה זרעי מורשת, גידלה ירקות אורגניים ופתחה את החווה למבקרים ומתנדבים – אך לא הצליחה להפוך את החווה לרווחית. במקביל, השתמש בר בחלק קטן מהחווה לפתח את התחביב שלו ולחקור לעומק את עולם הפטריות. הוא ויעל הקימו מעבדה וחממה במטרה לבדוק אם אפשר לגדל פטריות מאכל גם לפי עקרונות אקולוגיים המיושמים על גידולים אחרים בחווה.

לכל מתכוני הפטריות שלנו

לקטית הפטריות שחוששת מקטיף יתר

המדריך המלא לזיהוי ובישול פטריות

"בחקלאות המסחרית מגדלים פטריות כגידול מונוקולטורי (ניצול שטח לגידול יחיד, אשר מדלל את האדמה ממשאבים, בניגוד לגידולים מגוונים שמעשירים אותה) בשיטות ממוכנות ובהאנגרים גדולים. "לעומת זאת, אנחנו רצינו לחקות את תנאי הגידול של הפטריות בטבע. כיום אנחנו מלקטים ומתרבתים פטריות בר ומגדלים דורות חדשים של פטריות מנבגי הפטריות הקיימות בחווה (נבג מקביל לזרע בצמחים), עושים שימוש חוזר במצע של הפטריות לדישון ומגדלים כמה זנים זה לצד זה ולצד גידולים אחרים".

אחרי שהפטריות מתחילות לגדול, מעבירים אותן למצע הגידול פטריות בחוות "עםהאדמה" (צילום: שני בריל)
אחרי שהפטריות מתחילות לגדול, מעבירים אותן למצע הגידול פטריות בחוות "עםהאדמה" (צילום: שני בריל)

הניסוי הצליח והשניים התחילו לגדל כמויות גדולות של פטריות, בעיקר מינים שונים של פטריות אויסטר (יער) – כחולות, ורודות, זהובות והודיות. האפשרות לגדל פטריות בכמות גדולה ולאורך כל השנה (כל זן משגשג בתנאי אקלים שונים) התגלתה כעוגן כלכלי ואפשרה ליעל ובר להפוך לחקלאים במשרה מלאה. את הפטריות (ושאר תוצרת החווה) הם מכרו בעיקר לשפים ברק אהרוני ושיראל ברגר. אולם אז הגיעה הקורונה, המסעדות נסגרו ויעל ובר נאלצו לחשב מסלול מחדש. במקביל למכירות ישירות של התוצרת, הם החלו להעביר סדנאות לגידול ביתי של פטריות – תחום פעילות שהחל עוד טרם ימי הקורונה, אבל עכשיו תפס תאוצה.

"רצינו לחקות את תנאי הגידול של הפטריות בטבע. כיום אנחנו מלקטים ומתרבתים פטריות בר ומגדלים דורות חדשים של פטריות מנבגי הפטריות הקיימות בחווה"

"בעולם זהו תחביב לוהט כי הוא קל מאוד ומתגמל", מסביר בר. "בארץ הוא פחות נפוץ, אבל אנחנו מקווים לשנות את זה. עד היום העברנו סדנאות לכ־ 200 איש". אז איך מגדלים פטריות בבית? "כמו שמגדלים כל דבר אחר", צוחק בר, "רק צריך להבין מה הפטריות צריכות ולספק את הצרכים האלה". אם בצמחים מתחילים בזרעים או שתילים, בפטריות מתחילים ב"דפים" שנמצאים בחלק התחתון של הפטריות (ועליהם מתפתחים הנבגים), שאותם "מדביקים" על דגן כלשהו ומנביטים בצנצנות מיוחדות.

"קצת כמו בכל תהליך – בהתחלה נכשלים, אך ככל שצוברים יותר ניסיון יש יותר הצלחות, והתוצאה תמיד טעימה ובריאה מפטריות שקונים בסופרמרקטים"

אחרי שהפטריות מתחילות לגדול, מעבירים אותן למצע הגידול – ממש כמו שמעבירים נבט לאדמה. אצל פטריות, מצע הגידול הוא גם המזון: בדרך כלל מגדלים אותן על נסורת או קש, אבל אפשר לגדל גם על משקעי קפה או בולי עץ, וברשת אפשר אפילו למצוא ערכות לגידול פטריות על ספרים ישנים כפריט דקורטיבי.

הכתבות הכי נקראות ב-2020

"יש פטריות הדורשות טכניקה מורכבת יותר, אבל זה הבסיס – נבגים, מצע אורגני ותנאי סביבה מתאימים כמו טמפרטורה ולחות. מכאן אפשר להתנסות בסוגים שונים של פטריות, וקצת כמו בכל תהליך – בהתחלה נכשלים, אך ככל שצוברים יותר ניסיון יש יותר הצלחות, והתוצאה תמיד טעימה ובריאה מפטריות שקונים בסופרמרקטים".

סדנא לגידול ביתי של פטריות, חוות "עם האדמה". לפרטים נוספים היכנסו לדף הפייסבוק של החווה