קוגל מפתיע בגבעתיים שעשה לנו את השבוע

מאפה אטריות חלומי, עוגיות אמסטרדם קסומות, ומרק כדורי בשר במסעדה רומנית סודית - המנות שעשו לנו את השבוע

קיגל של שרויטמן. צילום: מתן שופן
קיגל של שרויטמן. צילום: מתן שופן
26 בנובמבר 2019

קוגל ירושלמי בשרויטמן, גבעתיים

נקודת אור במגורים מזרחית לאיילון היא המאפייה של ערן שרויטמן המתפקדת גם כבית קפה שכונתי. מעבר ללחמי המחמצת המצויינים (שמוגשים בלא מעט מסעדות הממוקמות מערבית לאיילון), וללחמניות הפרעצל המחודדות שגרמו לכולנו להגיע אליו במיוחד, הוא מדי פעם מפתיע עם מוצר חדש שהופך לתושב קבע במדפים. יש עוגיות שושני מרנג ויש רוגלעך רכים שכמותם לא טעמתם, ולאחרונה התווסף חבר חדש – קוגל. הקוגל שלו לא מתחכם; אטריות, ביצים, קרמל ופלפל שחור – קלאסי, אבל נאפה בתבניות אינגליש קייק. אם לרוב קצוות של עוגה או לחם הם החלק הפחות מועדף עליי, כאן המצב הפוך. השוליים הפריכים, שיש מהם הרבה הודות לאפייה בתבנית הצרה, ממכרים. בכלל מדובר בקוגל משובח, רך אך נגיס ועדיין שומר על המרקם הכייפי של האטריות. אפשר להנות מפרוסה בישיבה במקום בליווי קרם פרש או לקנות פס הביתה (48 שקלים).
[מתן שופן – עורך משנה]

שרויטמן – לכל הפרטים

כל ביס מעניין ומספק רביולי תפוח אדמה מדורה במסעדת פאסטל. צילום: לי גיל
כל ביס מעניין ומספק רביולי תפוח אדמה מדורה במסעדת פאסטל. צילום: לי גיל

רביולי מדורה בפאסטל, תל אביב

קובי בכר התמנה לשף של פאסטל לפני שלושה חודשים בלבד, אבל אם צריך להמר על מנה שהוא ייזכר בזכותה – נבחר במנת הרביולי (שלמעשה קרובה יותר לוורניקי, אבל חייבים להודות שהשם "רביולי תפוח אדמה מדורה" מצלצל סקסי יותר). מדובר בכיסני בצק ממולאים בתפוחי אדמה וטובלים ברוטב קאצ'ו א פפה (חמאה וגבינת פקורינו), שהיו עלולים להפוך בקלות למתקפת פחמימות שומנית, אבל כמה טוויסטים בעלילה הופכים את המנה לעדינה ומאוזנת להפליא: את בצק הפסטה מחליף בצק רבוך, רך מבפנים וצרוב בעדינות מבחוץ; מלית תפוחי האדמה שומרת על מרקם גס מעט ונגיס (ולא משחתי ודחוס) ומועשרת במסקרפונה שמעדנת את הטעמים; לרוטב הקאצ'ו א פפה מצטרף קרם פקורינו וחציל שרוף, שמוסיף גווני טעם מעושנים-מתוקים ועל הכל מונחים טוויל פרמזן וזעתר טרי בטיגון עמוק, שמוסיפים קראנץ' ושפיץ מליחות. זו לא מנה גדולה (וטוב שכך – כי למרות האמור עדיין מדובר במנה דשנה), אבל כל ביס בה מעניין ומספק. 92 שקלים.
[לי גיל – עורכת משנה]

פאסטל – לכל הפרטים 

קנינו לבד עוגיות אמסטרדם של נטע לויה – מאנצ'קין. צילום: נטע לויה
קנינו לבד עוגיות אמסטרדם של נטע לויה – מאנצ'קין. צילום: נטע לויה

עוגיות מושלמות של נטע לויה

לנטע לויה יש אמנם בלוג אוכל ביתי מעולה בשם Munchkin, אבל ההתמחות האמיתית שלה היא עוגיות שוקולד צ'יפס. יש לה שני סוגי עוגיות – קלאסיות ו"אמסטרדם" בהשראת עוגיות Van Stapele המפורסמות (עוגיית שוקולד בלגי במילוי פרלין שוקולד לבן) – וכשהן יוצאות לוהטות מהתנור אי אפשר לעמוד בפניהן: שוקולדיות, חמאתיות, רכות, נימוחות ועם ריח משגע. העוגיות – אולי הטובות ביותר שטעמתי בארץ – באות במארז של 18/16 כדורי בצק עוגיות קפואים. אפשר לשמור במקפיא (עד חודש), לשלוף כמה שרוצים בעת הצורך, לאפות, להגיש לאורחים ולהתגאות בפניהם שקניתם לבד. הזמנות מתבצעות דרך האינסטגרם (תשאירו הודעה ב-@netaloya). ניתן גם לאסוף באופן עצמאי מביתה של נטע בהרצליה, להזמין משלוח לאזור השרון בתוספת 10 שקלים, או לחכות למכירות מזדמנות בתל אביב שעליהן תוכלו להתעדכן בחשבון האינסטגרם  שך האופה המוכשרת (60 שקלים למארז).
[מרב סריג – עורכת ראשית]

להשיג דרך האינסטגרם של נטע 

מסבחה ירוקה אצל הקוסם. צילום: ירון ברנר

סלט מסבחה ירוקה בקוסם, תל אביב

מזללת הרחוב של אריק הקוסם, ידועה בכך שכל כמה זמן היא מביאה לאוויר העולם מנה חדשה ומעניינת. לפני כחודש הצטרפה לתפריט מנה ייחודית חדשה – סלט מסבחה ירוקה. עם הזמנת המנה מגיע מגש עצום ועליו מונחים תרד בר, בצל ירוק, בצל סגול, זוקיני ירוק וגרגרי חומוס הדס מתובלים במלח ים, לימון סחוט טרי ושמן זית קורנייקי. לצד המנה מונחים זנבות פיתה חרוכים שמשלימים את החלק הפחממתי. מנה כיפית וקלילה שמגיעה בקונטרסט גמור לתקיעת מנת פלאפל ושווארמה. גדולתה של המסבחה היא שמדובר בסלט טרי-טרי עם שפע ירוקים בוהקים, ברעננות חמצמצה, שמביא לקדמת הבמה את החומוס בלי הכובד האופייני למשחה האהובה.
[גרדה גלזר – עורכת משנה]

הקוסם – לכל הפרטים

מרק צ'ורבה דו פרשוארה רומני אצל אדי, תל אביב

"אפשר לבוא לפה ולשלם כסף ואפשר שסבתא תבשל לנו כל הזמן, תחליטי"' אמרה הבת שלי ביציאה מהבר של אדי. זה היה אחרי אי-אלו צלחות של מרק צ'ורבה דה פרשוארה רומני (עם כדורי בשר עוף) אותן לגמנו תוך בהייה באחת מהטלוויזיות מעלינו. המרק היה נהדר, עשיר בירקות, מלא טעמים עם חמצמצות לא תוקפנית ועמוקה ומלווים בכדורי בשר עוף ואורז מתובלים, רכים ועדינים. הצ'ורבה לא סתם הזכירה לבת שלי את המרק של הסבתא הרומנייה שלה, שמכינה צ'ורבה כמו שצריך ומחמיצה את המרק עם ממליגה או עם כרוב מותססים (ככה עושים את זה במקור). הסבתא גם לא משתמשת בסלרי אלא בלאושטיין – עשב תיבול ממשפחת הסלרי עם טעמים עמוקים יותר, המרק טעים בהרבה ממרקים לימוניים חיוורים. אצל אדי כנראה מיישמים את רוב הפטנטים האלו והצ'ורבה מצויינת. ואם אתם כבר שם אל תוותרו על הפאפאנש – סופגניות שמרים מטוגנות עם שמנת חמוצה ודובדבנים משומרים, מהטובות שאכלנו. קצת קשה לאתר את המסעדה – היא מסווה את עצמה  – החלונות מחופים מבפנים וילונות לבנים אדומים ואין שום שלט. כשאתם מגיעים למספר 9 חפשו דלת עם הסורג הלבן, אל דאגה – לא פספסתם. 30 שקלים.

[יונית נפתלי קו-אל – עורכת משנה]

הבר של אדי. דרך מנחם בגין 9 תל אביב. 03-5605492

אספרגוס על קרם שקדים עם שאלוטס מוחמץ וקרוטונים מעושנים ב- Reviva. צילום: שרון בן דוד
אספרגוס על קרם שקדים עם שאלוטס מוחמץ וקרוטונים מעושנים ב- Reviva. צילום: שרון בן דוד

אספרגוס, קרם שקדים, שאלוט וקרוטונים ב-Reviva, תל אביב

את רביבה וסיליה אין צורך להציג, מסעדות ברמת השרון ובתל אביב שהן נכונות תמיד, מעודכנות ועל-זמניות. Reviva בקומה השניה של קניון G היא אבולוציה של כל האמור לעיל, מקום שנבנה בצלמה ובדמותה של המייסדת רביבה אפל ז"ל. מתוך תפריט (הכולל חמש אופציות בכל קטגוריה – ראשונה, עיקרית וקינוח) טעמנו מנה ראשונה טבעונית נהדרת שמייצגת את האלגנטיות הפריזאית שאפל אהבה כל כך: אספרגוס טריים ודקיקים של תחילת העונה, קרם שקדים, שאלוטס מוחמצים וקרוטונים מעושנים, כולם כמובן מתוצרת בית. העישון והחמיצות מאופקים ומחמיאים לאספרגוס, וקרם השקדים מוסיף מרקם קטיפתי. 198 שקלים לארוחה שלמה כולל שתיה קרה וחמה. התפריט מוגש בימים ראשון-חמישי עד 16:00 (בשאר הזמן המקום מיועד לאירועים).
[שרון בן דוד – כתבת אוכל]

Reviva, נסים אלוני 10 (קניון G) תל אביב, 050-9006402