סלט עלים, תאנים וגבינת חלומי צלוייה של שף עידן רובין, המחלבה מבית יצחק בשיתוף מסעדת בנדיקט. צילום: נעם פריסמן סטיילינג: ענת לבל
סלט עלים, תאנים וגבינת חלומי צלוייה של שף עידן רובין, המחלבה מבית יצחק בשיתוף מסעדת בנדיקט. צילום: נעם פריסמן סטיילינג: ענת לבל

כשאוהבים אוכל, זה לא אומר שחייבים להשתעבד למטבח: לפודיז אמיתיים תמיד יש את המוצרים הנכונים במזווה וכמה טריקים בשרוול. כך מארחים ללא מאמץ

21 בנובמבר 2021

לאירוח עם אוכל מוכן יש תדמית מעט מפוקפקת, אבל זה לא חייב להיות ככה – אם עושים את זה נכון, אפשר לארח, להגיש אוכל מצוין ולקצור מחמאות – כמעט בלי לבלות במטבח.
המפתח הוא קניינות ואוצרות נכונות – לדעת לבחור את המוצרים הנכונים והאיכותיים שיתאימו לארוחה, לאורחים ולאווירה שרוצים ליצור ולשלב ביניהם בחוכמה. האמת היא שזה המפתח לכל מה שעושים במטבח – הרי גם כשמבשלים ארוחה ביתית, צריך לדעת לבחור חומרי גלם איכותיים – אבל כשרוב הארוחה מתבססת על מוצרים קנויים – אין הרבה מקום לטעויות.

אבל למה בעצם להסתמך על מוצרים קנויים ולא להכין הכל לבד? כשאוהבים אוכל זה לא אומר שצריך להשתעבד למטבח. מותר גם להשתמש בקיצורי דרך ולעשות לעצמנו חיים קלים, בעיקר אם המטרה היא ליהנות. כמובן, לא חייבים לבסס ארוחה שלמה על מוצרים קנויים – אפשר להכין חלק מהמנות ולקנות את חלקן, ואפשר גם להכין מנות פטנט שעושות שימוש בקיצורי דרך כמו רטבים, תערובות תיבול או בצקים מוכנים, אליהם תוסיפו את הטאץ' האישי שלכם.

הנה שלושה טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה נכון:

בוחרים קונספט

כשמתכננים ארוחה צריך קודם כל להחליט על קו מנחה. זה לא חייב להיות קונספט סופר-מהודק, אבל כן צריך לוודא שהמנות השונות יתאימו אחת לשנייה. זה נכון, כמובן, לגבי כל ארוחה שמתכננים, אבל נכון במיוחד לארוחות שבהן מתבססים בעיקר על מוצרים קנויים; נורא קל לקנות פוקצ'ות מעולות, א וגבינות איכותיות, אבל אם לא נזהרים, הארוחה שלכם עלולה לצאת "שווארמה ליד סושי ליד רביולי".
אז איך מחליטים? חושבים על מנה אחת או רכיב אחד שרוצים להגיש ומתכננים את הארוחה סביבם: אם רוצים ערב על טהרת הגבינות – משקיעים במבחר נאה של גבינות קשות וגבינות לאירוח משדכים להן באגטים, חמאה, אגוזים ופירות; אם רוצים בופה ארוחת בוקר סטייל ניו יורקי – מסדרים על השולחן גם גבינות שמנת, דגים כבושים, סלט ביצים, צלפים וירקות טריים וכבושים; אם יש לידכם חומוסיה טובה – נשארים בקונספט המקומי עם פיתות, טחינה, לאבנה וסלטים מקומיים כמו טאבולה; ואם אתם רוצים להכין את הפסטה או הלזניה שכולם תמיד מבקשים את המתכון שלה – מגישים לצידה גם סלט קפרזה עם מוצרלה איכותית ועגבניות, פוקאצ'ות (קנויות לגמרי יעשו את העבודה) שעליהן תסדרו ירקות וגבינות ותוסיפו טירמיסו פטנט ללא ביצים לקינוח.

מציידים את המזווה

את חומרי הגלם הטריים כמו גבינות, ירקות, פירות ונקניקים קונים במיוחד, בהתאם לקונספט שבוחרים. את האחרים כדאי להוסיף למזווה או למקפיא ללא קשר לאירוח מתוכנן – הם יכולים לקצר את הדרך גם למנות שאתם מכינים ביומיום.

גבינות גבינות יכולות להשתלב כמעט בכל קונספט ובכל ארוחה. המובן מאליו הוא אירוח המבוסס על גבינות – שאליהן מוסיפים רק לחמים או קרקרים, פירות ואגוזים – אבל גבינות יכולות לעשות הרבה יותר מזה. הנה כמה דוגמאות:

  • אפשר לתכנן שולחן ברוסקטות מסוגים שונים, שעל כל אחת מהן יש טופינג אחר עם גבינה שונה, למשל ברוסקטה פסטו ברוקולי וסטייק מלך היער עם פרמזן, ברוסקטה רטטוי וגאודה מעושנת; ברוסקטה עם גאודה תום עזים וארטישוק וכו'.
  • גבינות גם יכולות לעמוד במרכז מנות אירוח קלות, כאלה שיש בהן 3-4 רכיבים איכותיים, למשל אספרגוס חלוט שמעליו גילופים של גאודה מעושנת; סלקים צלויים עם גבינה כחולה ואגוזים; תאנים חצויות עם גבינת עזים וזילוף של דבש, ככר לחם שיוצרים בה חריצים וממלאים אותם בגבינות קשות שונות ושיני שום כתושות או ממרחים כמו פסטו ועגבניות מיובשות או קוביות גבינות קשות שמתבלים בשמן זית ופלפל חריף או עגבניות מיובשות ומגישים כנשנוש.
  • תוספת גבינה גם יכולה לתת טאץ' מושקע למנות יומיומיות – למשל קוביות חלומי מטוגנות על סלט ירוק (העצלנים יכולים להכין אותו מתערובת עלים שטופים קנויה) או קוביות גבינה בולגרית על סלט ירוק פשוט. על אותו עקרון, אפשר למרוח יוגורט כבשים או עזים על צלחת הגשה יפה, לתבל במעט זעתר, סומק או פפריקה שיוסיפו צבע ולהגיש כך סלט עדשים או דגנים.

סלט עלים, תאנים וגבינת חלומי צלוייה של שף עידן רובין, המחלבה מבית יצחק בשיתוף מסעדת בנדיקט. צילום: נעם פריסמן סטיילינג: ענת לבלקטניות מבושלות וקפואות שיכולות להפוך למרק, להפוך לסלטים (למשל סלט עדשים או סלט גרגרי חומוס מתובלים) או להוות בסיס לממרח או מסבחה ביתית.

סלטים וממרחים כמו פסטו, ממרח ארטישוק, ממרח עגבניות מיובשות, סלט ביצים, סלט חצילים ועוד. אפשר להניח אותם על שולחן בופה למריחה, או להשתמש בהם כמרכיב בברוסקטות או מאפים זריזים. כך או כך, לא צריך לקנות עשרות סלטים – תתמקדו ב-4-3 שמתאימים לקונספט שבחרתם, אבל תשקיעו בסלטים ממעדנייה איכותית ולא ממותג עלום שמצאתם בסופרמרקט.

שימורים איכותיים הבסיס הוא זיתים וחמוצים מסוגים שונים, אבל אפשר להרחיב את היריעה עם קורנישונים, צלפים צלפים (קטנים וגדולים) וארטישוק א-לה רומנה ואפילו למצוא במעדניות גם שימורים פחות שגרתיים, למשל פטיסונים, פלפלונים מוחמצים ממולאים בגבינות או קונפי שום. וכמובן, אם התפריט מתאים – לקטגוריה הזאת אפשר להוסיף גם דגים כבושים ומעושנים.

תבלינים ותערובות תיבול צלוחיות יפות עם מלח גס, פלפל שחור גרוס ותערובת תבלינים שמתאימה לגבינות או לירקות גם יוסיפו למגוון שעל השולחן וגם יוסיפו עניין למנות.

זוג מנצח – שימושים יצירתיים בבצקים וגבינות

בצקים מוכנים הם בסיס לאינספור משחקים ומנות אירוח מרשימות. כל מה שצריך הוא להפשיר אותם לפי הוראות היצרן, לשדך להם ירקות וגבינות וליצור מנות עם הטאץ' האישי שלכם.
השחקן העיקרי הוא כמובן בצק עלים (שגם קשה מאוד להכין בבית ואף אחד לא יאשים אתכם אם תכינו אותו לבד). משתמשים בו בעיקר למאפים פתוחים כמו פיסלדייר, טארט טאטן או בצק עלים דלעת ותום. נשארו לכם שאריות בצק? חותכים אותן לרצועות, מגררים עליהן גבינות קשות כמו פרמזן, גאודה או גאודה כמון, מסובבים לצורת בורג ומגישים כחטיף פריך וממכר.
כדאי להצטייד בעוד סוגי בצקים כמו בצק פילאס לבורקס ומאפים ממולאים, בצק סיגר לבוריק, בצק פילו לבקלאווה ואפילו בצק פריך איכותי שיכול לקצר את הדרך לגאלט או לעוגת יוגורמה. המשקיענים יקנו בצק עלים על בסיס חמאה או בצק פילו ממאפייה (אפשר לקנות בצק פילו במאפיות בלקניות מסורתיות), אבל במקרה הזה – גם בצקים מהסופרמרקט יעשו את העבודה – בעיקר אם הם על בסיס חמאה.
לא הספקתם לקנות או להפשיר בצק? הנה הברקה: אפילו פיתות יכולות להפוך למנת אירוח חגיגית, למשל מאפה תום, תרד וכרשה.

בקלאווה ירקות של רון יוחננוב. צילום: נועם פריסמן
בקלאווה ירקות של רון יוחננוב. צילום: נועם פריסמן

גבינות איכותיות, מוצרי מעדנייה ואפילו כלי הגשה חגיגיים אפשר להשיג בחנות המקוונת של המחלבה מבית יצחק