צילום: עמוד האינסטגרם ericwareheim
צילום: עמוד האינסטגרם ericwareheim

המחוז שבו נולד המאכל האהוב מלא בפיצריות מופתיות - ממוסדות המגישים רק פיצה מסורתית ועד היכלים שמציעים פיצות שף יצירתיות

3 בנובמבר 2019

Da Michele

יורם ירזין, מסעדן (קפה איטליה, טוני וספה, ומגזינו)
מקדש הפיצה בנאפולי ומוסד בן כ־150 שנה. בתפריט רק שתי פיצות: מרינרה מבצק, עגבניות טחונות, שום ואורגנו או מרגריטה מבצק, עגבניות טחונות, גבינת פיורי די לצ'ה (מוצרלה רכה מחלב פרה) ובזיליקום. השמן המזולף מעל שתיהן הוא באופן מפתיע לא שמן זית אלא סויה. אין תוספות, תבלינים ורוטבי צד, ואל תבקשו. תמיד יש תור וכמיטב המסורת העירונית – הקירות מכוסים בתמונות סועדים נוצצים. מככבת ג'וליה רוברטס שצולמה כאן לסרט "לאכול, להתפלל לאהוב". אגב, לפני כמה חודשים שלחה הפיצרייה הוותיקה זרוע ללונדון וגם שם כבר משתרכים תורים.
damichele.net

 

View this post on Instagram

 

A post shared by L'antica Pizzeria Da Michele (@pizzeriadamichele) on

La Notizia

מנה שטרום, שף, יועץ קולינרי ומנחה סיורים קולינריים באיטליה
לה נוטציה היא חלק מרשת משפחתית הכוללת שלושה מוסדות אוכל בנאפולי: שתי פיצריות ומסעדה – כולן מעולות. שתי הפיצריות שוכנות ברחוב ויה מיכאלאנג'לו בשכונת וואמרו (שכונת היוקרה של נאפולי) ומרוחקות מנחילי התיירים. זו שבמספר 49 חביבה עליי במיוחד, היא משלבת מסורת ומעט קדמה – בתפריט וגם בעיצוב – ומציעה תפריט יין ושמפנייה מצוין. החלל מרווח ונעים ומאפשר לשבת ולאכול פיצה כארוחת ערב נינוחה ולא על הדרך. יש בתפריט שש פיצות עם גבינות שונות כמו פרבלונה או סקמורזה מעושנת, ואני אוהב במיוחד פיצה עם קליפת לימון, מוצרלה בופלו ובשר בופלו מיובש.
pizzarialanotizia.com

Da Attilio

שי שבח, חקלאית, קיימא בארותיים
הפיצרייה נמצאת בלב השוק העתיק, בין מעדניות גדושות גבינות, נקניקים ופסטות, ודוכנים המציעים דגים ופירות ים, חלקי פנים ואוכל רחוב נאפוליטני. הכביסה של השכנים תלויה מעל דלת הכניסה ועם פתיחתה מקבלים את פניך הטאבון והפיציולו אטיליו באצ'טי, דור שלישי למשפחת פיציולואים שטכניקת העבודה שלו מהפנטת והפיצה שלו טעימה כל כך. יש מבחר פיצות גדול (למשל פיצות בצורת כוכב שקודקודיו ממולאים) והטופינגס הם נקניקים, גבינות וירקות מרחבי איטליה. סערת הרחוב, העיצוב החם, הטעמים והדמויות – בדיוק ככה דמיינתי את נאפולי.
pizzeriadaattilio.com

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Pizzeria Da Attilio (@pizzeriadaattilio) on


Pepe In Grani

עידו פיינר, שף רוברטה וינצ'י (כרכור)
פפה אין גרני שוכנת בקאיזו (Caiazzo), עיירה הסמוכה לנאפולי. הפיציולו והבעלים – פרנקו פפה (דור שלישי לפיציולואים) – מחזיק בתואר הפיציולו הטוב באיטליה זה כמה שנים וכתוצאה מכך תיירי אוכל נוהרים לעיירה הקטנטנה. עבור התיירים הרכיב פפה תפריט טעימות שניגש למאכל המסורתי קצת אחרת ומאפשר להתנסות בפיצות וטופינגס בטכניקות שונות של בישול ואפייה. תמצאו פה קונוס בצק פיצה ממולא ירקות, נקניקים וגבינות מקומיות או בצק פיצה שאליו מוזרקים אלכוהול ורטבים. אין על הביס הראשון מאחת הפיצות של פפה שמוגשות כשכל מרכיב בול בטמפרטורה ובמרקם הנכונים.
pepeingrani.it

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Franco Pepe (@francopepeingrani) on

Ristorante Mattozzi

חני ונתי חמווי, בעלי חברת הדרכים ברומא (סיורים, סדנאות אוכל וארוחות ברומא)
הפיצרייה קיימת משנת 1833 והיא אחת הוותיקות בעיר. התנור המוסק בעץ הוא שארית מבורכת מהעבר ואחראי לפיצה בטעם ייחודי. בעלי הפיצרייה הנוכחיים הם דור רביעי בעסקי הבצק, יוזמי התאגדות הפיציולואים של העיר וממנסחי המסמך הרשמי המגדיר מהי פיצה נאפוליטנית אמיתית (תמצאו אותו באתר הפיצרייה). הפיצרייה חולקת חלל עם מסעדה שמגישה מנות נאפוליטניות מסורתיות ואפשר ליהנות בה מארוחת ערב מקומית הכוללת פיצה מטוגנת כמנה ראשונה, פיצה אישית (אחת לסועד – פה לא מתחלקים), פסטה או ניוקי, ואם נמאס לכם מבצק יש גם מעט סלטים. אפשר לשבת ולאכול או לקחת פיצה לדרך.
ristorantemattozzi.it

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mattozzi Via Filangieri 16 (@mattozziristorantepizzeria) on

Gino Sorbillo

יוני וחן אברהם, פיציולו והבעלים של פיצריית פרסקה (קיבוץ מסדה)
ג'ינו סורבילו ואחיו אנטוניו מנהלים מעצמת בצק משגשגת. יש להם שתי פיצריות בנאפולי, הוותיקה נמצאת בעיר העתיקה (אייל שני ויונתן רושפלד ביקרו בה בתוכנית הטלוויזיה קרב השפים הגדול); אחותה הצעירה ליד הים (המגישה חידוש בדמות פיצה ללא גלוטן) ופיצריות במילאנו ובניו יורק. בפיצרייה שבעיר העתיקה יש מרתף לאח"מים ושני טאבונים, והיא משרתת מאות סועדים ביום. תמיד יש תור אך ההמתנה קצרה. הפיצות רחבות, מתוחות ובעלות שוליים לא תפוחים, עשויות בסגנון העתיק של נאפולי. יש מבחר טופינגס גדול וכדאי לנסות גם אחת מהפיצות המטוגנות שבנאפולי נהוג לאכול כמנה ראשונה.
sorbillo.it

 

View this post on Instagram

 

A post shared by GINO SORBILLO ®️ (@sorbillo) on

 I Masanielli

מרב סריג, עורכת ראשית, השולחן

לפיצרייה הזאת, שממוקמת בקזרטה, 45 דקות נסיעה מנאפולי, אי אפשר להזמין מקום ויש אליה תור ארוך שמצדיק כל דקת המתנה בו. ברגע שתטעמו את הפיצה המסעירה של פרנצ'סקו מרטוצ'י – פציולו פאשיניסטה שחי ונושם פיצה 24/7 ונחשב כיום לפיציולו מספר אחד באיטליה (תואר שהוא חולק עם פרנקו פפה מ־Pepe in Grani המוזכר פה למעלה) – החיים שלכם יתחלקו ללפני ואחרי. הבצק אוורירי, פריך וממכר והטופינגס הייחודיים עושים כבוד ליצרנים ולמגדלים המקומיים. תמצאו פה רק חומרי גלם טריים בעונתם ויכולות קולינריות מרשימות שעושות שימוש בטכניקות בישול מסורתיות וגם עכשוויות. אל תוותרו על פיצת ארבעת הבצלים (עם קרם בצל, בצק פריך, בצל מבושל עם צימוקים ופירורי בצל שרוף) ועל ה"פרופונדו רוסו" – פיצה עם קרם גורגונזולה ומוצרלה טרייה מחלב בקר, וכשהיא יוצאת מהתנור מוסיפים לה כרוב אדום מותסס.

פציולו פרנצ'סקו מרטוצ'י, pizzeria i masanielli, איטליה. צילום באדיבות המסעדה
פציולו פרנצ'סקו מרטוצ'י, pizzeria i masanielli, איטליה. צילום באדיבות המסעדה

 

ריאיון עם הפיציולו הטוב בעולם

איפה אוכלים פיצה טובה בישראל?