מתכון

לנגוש עם רוטב מנגו

במשך הזמן נדד הלנגוש ההונגרי המלוח למדינות השכנות, שם נוספו לו גם גרסאות מתוקות

16,388 בשלנים התעניינו במתכון זה
אפריל 2019
לנגוש הונגרי ברוטב מנגו של מירב שיינר. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: ענת לבל
לנגוש הונגרי ברוטב מנגו של מירב שיינר. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: ענת לבל

אל המסע הראשון שלי להונגריה יצאתי לפני כ-20 שנה, ושם התוודעתי לאוכל הרחוב הנהדר שיש לאומה המדיארית להציע: לנגוש, קיורטוש, ריטש, ביגלי, קיפלי — כולם מאכלי פחמימות עשויים לעילא. לנגוש הוא אחד הוותיקים שבהם. זהו מעין לחם שטוח שפעם נהגו להכינו בקרבת האש (לנג = אש) של תנור הלבנים ששימש לאפיית לחם. היום מטגנים את בצק השמרים של הלנגוש בשמן ומוכרים אותו בעיקר בדוכני רחוב ברחבי ערים מרכזיות. הלנגוש ההונגרי האותנטי הוא מנה מלוחה שמגישים עם שמנת חמוצה וגבינה מגוררת, עם נקניקיות או רק עם שום שמשפשפים על פני הבצק החם. במשך הזמן נדד הלנגוש למדינות השכנות (צ'כיה, קרואטיה, רומניה, פולין ואוסטריה), שם נוספו לו גם גרסאות מתוקות. כאן שידכתי ללנגוש רוטב מנגו ופירות טרופיים ויצרתי מנה שתתאים במיוחד לקיץ הישראלי. תוספת של ברנדי  (או של משקה אלכוהולי אחר) לבלילת הלנגוש היא "טריק של סבתות" לטיגון בריא יותר — האלכוהול יוצר בעבוע חזק בתחילת הטיגון ולכן מפחית את ספיגת השמן בלנגוש.
למתכון נדרשת מחבת כבדה עם ציפוי מונע הידבקות בקוטר 24 ס"מ 

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לבצק

לרוטב מנגו

להגשה:

אופן ההכנה

מכינים את הבצק

1

טורפים היטב בקערה שמרים, סוכר, מים וברנדי ומניחים בצד ל-10 דקות עד שהבלילה מתחילה לבעבע ולהעלות מעט קצף.

2

מערבלים קמח ומלח במיקסר עם וו גיטרה במהירות נמוכה ויוצקים בעדינות את הבלילה המותססת.

3

מחליפים לוו לישה ומערבלים את התערובת 5-7 דקות עד לקבלת בצק גמיש שנפרד מדפנות הקערה. אם הבצק דביק מדי מעבירים אותו בתום הלישה למשטח מקומח קלות ולשים מעט בידיים.

4

מכדררים את הבצק, מניחים בקערה מקומחת קלות, מכסים בניילון נצמד ומתפיחים כשעה עד להכפלת הנפח בלבד.

5

מעבירים את הבצק למשטח עבודה ומוציאים ממנו אוויר בעזרת טפיחות. מחלקים את הבצק ל-8-10 חתיכות במשקל 80-90 גרם כל אחת ומכסים במגבת.

6

מרדדים כל חתיכה לעיגול בעובי 3 מ"מ ובקוטר 20 ס"מ. פותחים מעט את עלי הבצק בידיים כדי לייצר יריעות שאינן שוות בעוביין ויוצרים בעזרת קצות האצבעות גומחות קטנות על פני הבצק (כמו שעושים בפוקאצ'ה) כדי שהוא לא יתנפח מדי בזמן הטיגון.

7

מניחים את עיגולי הבצק על נייר אפייה ומכסים במגבת לחה.

מכינים רוטב מנגו

8

מניחים קוביות מנגו במעבד מזון, יוצקים שמנת מתוקה ומרסקים עד לקבלת רוטב חלק.

מטגנים

9

מחממים מחבת על להבה בינונית ויוצקים שמן לטיגון חצי עמוק. כדי לבדוק שהשמן חם דיו מתיזים מעט קמח ורואים אם נוצרות בועות קטנות מסביב. מכניסים בעדינות עיגול בצק למחבת. כשהבצק מתחיל לצוף על פני השמן דוחפים אותו פנימה עם מלקחיים ומטגנים כ-2 דקות מכל צד עד שהוא זהוב ויש עליו בועות. ממשיכים כך עם כל יריעות הבצק.

10

מעבירים את הלנגוש המטוגנים לרשת צינון שמתחתיה תבנית מרופדת בנייר סופג.

מגישים

11

לפני ההגשה מחממים את הלנגוש כ-2 דקות בתנור חם מאוד כדי להשיב את המרקם הפריך. מניחים את הלנגוש בצלחת הגשה, מקשטים בפירות, יוצקים את רוטב המנגו ובוזקים מעל אבקת סוכר.

הכנה מראש: אם רוצים להכין את הלנגוש מראש, מכינים את הבצק, מרדדים לעיגולים, מפרידים ביניהם בפיסות נייר אפייה ועורמים זה על גבי זה. עוטפים את הכל בניילון נצמד ושומרים במקפיא עד שבועיים.
מפשירים את הבצק במקרר יום לפני ההכנה ומתפיחים קלות כ-30 דקות לפני הטיגון.