מתכון

נזיד עדשים ירוקות ובשר

תבשיל בשר סמיך עם ירקות ותבלינים מזרחיים מלאי ארומה. לארוחה מלאה מוסיפים גם אורז לבן

21,804 בשלנים התעניינו במתכון זה
פברואר 2016
נזיד עדשים ירוקות ובשר. צילום: דן לב | סגנון: אוריה גבע
נזיד עדשים ירוקות ובשר. צילום: דן לב | סגנון: אוריה גבע

מכינים מראש, נותנים לטעמים להעמיק יום-יומיים במקרר ומתענגים על מרק סמיך, עשיר בירקות שורש, תבלינים וכמובן עדשים — כל צבע יתאים למשימה.

חוכמת מטבח
כללים לעדשים
קונים גם לקטניות יש חיי מדף מוגבלים. הקפידו לבדוק את תאריך התפוגה על האריזות ואם קונים במשקל – מוודאים שצורת העדשים שלמה ושאין ריחות לוואי.
מאחסנים בצנצנות אטומות. כדאי להוסיף לכל צנצנת 2 עלי דפנה שמרחיקים טפילים.
משקל כוס עדשים שוקלת 200-190 גרם, תלוי בסוג.
משרים אין ממש צורך להשרות מראש, אלא אם כן רוצים לקצר את זמן הבישול ואז אפשר להשרות שעה במים רותחים ועד לילה במי ברז (זמן הבישול יכול להצטמצם ל-10 דקות).
לא ממליחים לפני הבישול אלא רק בהמשך.
העדשים הצהובות והכתומות נפלאות למרקים כי הן מתמוססות לתוך הנוזל אחרי הריכוך, מסמיכות את המרק ומעניקות לו מרקם כפרי מחוספס.
העדשים הירוקות/חומות והשחורות מצוינות גם לסלטים כי הן יודעות לשמור על צורתן ועומדות יפה בערבובים נמרצים ובתחמיצים.

היום שאחרי

  • אחרי שהות של כמה שעות במקרר נדמה כי הנוזלים נספגו בעדשים והנזיד שלכם הסמיך מאוד. אל דאגה – אפשר לרענן אותו על ידי תוספת של נוזלים בחימום (ציר או מים). באותה הזדמנות טועמים ומתקנים תיבול.
  • אם נשאר מעט נזיד, אפשר להוסיף אותו לאורז שמתבשל ולקבל קיצ’רי מזויף; אפשר לטחון לממרח או להוסיף לבלילה של ביצים וירקות מגוררים, לצקת לתבנית ולטגן או לאפות מעין פשטידה.

גיוון: ניתן לוותר על הבשר למנה צמחונית-טבעונית.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מחממים 2 כפות שמן בסיר גדול, מוסיפים קוביות בשר ומטגנים 8 דקות מכל הצדדים. מוסיפים לסיר עצמות, עלי דפנה ופלפל אנגלי ויוצקים כ-3 ליטר מים. מביאים לרתיחה, מקפים, מכסים ומבשלים כשעה וחצי או עד שהבשר מתרכך.

2

מחממים 3 כפות שמן בסיר גדול אחר. מוסיפים בצל ומטגנים 5 דקות להזהבה. מוסיפים את יתר החומרים (כולל העדשים) ומטגנים 5 דקות נוספות. מעבירים בזהירות את הירקות אל סיר הבשר, מביאים לרתיחה ומבשלים על להבה בינונית-נמוכה עוד 45 דקות עד שהירקות והעדשים מתרככים. אם רוצים נזיד סמיך במיוחד, ממשיכים לבשל לצמצום הנוזלים.

3

יוצקים לצלחות הגשה ומגישים חם.