מתכון

תבשיל ברכות

תוספת או מנה עיקרית טבעונית לשולחן החג המאגדת את כל ירקות עליהם מברכים בשולחן החג

97,051 בשלנים התעניינו במתכון זה
ספטמבר 2020
תבשיל ברכות של רינת צדוק. צילום: שני בריל
תבשיל ברכות של רינת צדוק. צילום: שני בריל

ערב ראש השנה, כולם עמלים על ניקיון וסידור הבית שמתפקע מירקות ופירות ואפוף בריח מיוחד ששייך רק לחג זה. אני במטבח, מתגנבת לראות מה עושים, פותחת סיר, מכניסה כף אבל סבא שלי – בניגוד לבדרך כלל – אוסר עליי: "זה תבשיל של ברכות החג, את צריכה לחכות". התבשיל הזה מאגד את כל הירקות שעליהם מברכים בראש השנה: לוביה, תפוחים, חבושים, דלעת, דבש ועלי סלק. בבית של סבא שלי הכינו אותו שנים עם בשר ראש או לחי (כדי לברך גם עליו) ובשנים האחרונות אנחנו מכינים אותו ללא בשר; הקלילות של הירקות מורגשת ונעימה יותר בלעדיו. אוכלים אותו בערב הראשון לצד רימונים ושומשום מלא (שוב לטובת הברכות – אבל גם כי הרימון מוסיף המון רעננות) ולמחרת מברכים על כל ירק בנפרד.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מסננים חומוס ממי ההשרייה, שוטפים במי ברז, מעבירים לסיר מוסיפים שפע מים לכיסוי ועוד כ־ 4 ס"מ מעל. מבשלים 1/2 שעה מעל להבה בינונית עד שגרגרי החומוס מתרככים אבל עדיין מעט נגיסים. מסננים ושומרים בצד.

2

מפרידים מנגולד לגזעים ועלים. חותכים גזעי מנגולד לשניים לרוחב וקורעים גס את העלים.

3

מחממים סיר רחב וכבד, יוצקים פנימה 2 כפות שמן זית, מוסיפים בצל, כרשה וכורכום טרי (אם יש) ומטגנים כ־ 7 דקות להזהבה וריכוך. מערבבים מדי פעם. מוסיפים את גרגירי החומוס ומערבבים. מניחים תפוחים, חבושים ולוביה אחד מעל השני, מוסיפים מקלות קינמון, מפזרים בהרט, אבקת כורכום (אם לא השתמשתם בכורכום טרי), פלפל שחור גרוס ומלח ומביאים לרתיחה. מוסיפים גזעי ועלי מנגולד, מסדרים מעליהם דלעת, מוסיפים ½1 כוסות מים, מפזרים דבש או מייפל, מכסים ומבשלים 1/2 שעה. קצת לפני תום הבישול מחממים תנור ל־170 מעלות.

4

מעבירים את הסיר לתנור ואופים שעה וחצי, מסירים את הכיסוי וצולים 1/2 שעה נוספת.