החקלאית החדשה

הייננית נעמה סורקין מאמינה שהיכרות עם האדמה משפיעה על היין

"אני אוהבת את תהליך הלמידה של פיסת אדמה מקרוב ולעומק", אומרת נעמה סורקין שצמחה בבית שבו חיו חקלאות ויין

נעמה סורקין. צילום: נטלי שפריר
נעמה סורקין. צילום: נטלי שפריר
28 בפברואר 2019

נעמה סורקין,
כורמת וייננית, יקב אורטל, רמת הגולן

שלווה שקטה מקדמת את פני הבאים בשערי יקב אורטל שברמת הגולן. בין שורות הגפנים העירומות עומדת הכורמת נעמה סורקין כשהיא עטופה בצעיף ובווסט עבודה, והיא גוזמת בריכוז רב. מאחוריה תל שיפון התוחם את השטח, יפה עוד יותר משהוא באיור העדין על תוויות היקב. הוא והשמים נפגשים בנשיקה, ולשניהם גוון כחול של סוף החורף.
לא קר לך בלי כפפות?
"אני לא מוצאת כפפות עבודה מתאימות. תמיד אומרים לי בחנות לקנות כפפות של גברים רק במידה קטנה, אבל יש לי ידיים קטנות גם ביחס לנשים אחרות, אז לפעמים אני פשוט מעדיפה בלי כפפות בכלל".
אנחנו נכנסות אל תוך מבנה היקב. היא מחממת את ידיה זו בזו, מתיישבת לצד השולחן הגבוה ומוזגת לנו שתי כוסות של סוביניון בלאן. אחרי 12 שנה כייננית של יקב דלתון נדמה שהיא אפילו נהנית קצת מכוויות הקור.

"אני רוצה לעשות יין במו ידיי" נעמה סורקין. צילום: נטלי שפריר
"אני רוצה לעשות יין במו ידיי" נעמה סורקין. צילום: נטלי שפריר

למה עזבת?
"רציתי להרגיש שאני עושה יין במו ידיי. למדתי הרבה מהתקופה שלי בדלתון אבל הרגשתי שאני יותר מנהלת את עשיית היין ולא עושה יין. אני אוהבת את תהליך הלמידה של פיסת אדמה מקרוב ולעומק. עם מיליון בקבוקים בשנה, גם אחרי כל כך הרבה שנים, לא הצלחתי להגיע להיכרות הזאת. זה ציער אותי. מן הסתם היכרות עמוקה עם האדמה שממנה מגיעים הענבים גם משפיעה מאוד על האופן שבו מתקבל היין. יש גבול לאינטימיות שאפשר להגיע אליה כשיש לך 60 התססות במקביל".

החקלאיות החדשות:

הכירו את יצרנית שמן הזית המוערך איילה נוי מאיר

הכירו את האגרונומית עדי אוקסנברג ממשק חביביאן

הכירו את הדבוראית נוגה ראובן

הכירו את הדירנית והגבנית עדנה חפר

בבית שבו גדלה סורקין דיברו יין. אבא שלה ניהל במשך שנים את המחלקה החקלאית של יקבי רמת הגולן. אחרי תואר ראשון בביוטכנולוגיה, ההחלטה שלה לנסוע ללמוד ויטיקולטורה (גידול גפנים) וייננות באוסטרליה התקבלה בתמיכה.
ואיך התקבלה ההחלטה לחזור לכרם אחרי משרה נחשקת כייננית של יקב גדול ומוכר?
"הרבה הסתכלו עליי כעל מי שירדה בדרגה. כאילו ויתרתי על סטטוס מסוים, אבל אני הגעתי ליין דרך הכרם, ואני חושבת שבחקלאות הרבה יותר קל לזכות בהערכה מקצועית שמשקפת את טיב העבודה. כלומר, קל למדוד את איכות העבודה. או שיצא לך גלם טוב, או שיצא לך גלם לא טוב. זה הרבה יותר ישר. בייננות יש גם מקום להצלחה שלא מתבססת על התוצר עצמו. לפעמים היא מבוססת על הדמות או על הסיפור, וכשאת שותה את היין את לא מבינה על מה ההמולה. בסופו של דבר אני מאמינה שמה שאני מייצרת אמור לשרת את מי ששותה אותו, לא את המעמד או האגו של מי שהכין אותו".