רינת צדוק
סל וחומר
מפתחת המתכונים המוכשרת של מאפיית לחמים, חולמת וחיה אוכל מילדותה. רוחשת חיבה עזה לתוצרת מקומית טרייה ולמתכונים בריאים ונגישים עם טעם וריח של בית. כותבת את הטור סל וחומר.
עקבו אחרי

הזוהר הצפוני

רינת צדוק מחברת את המנהגים הנורדיים שהכירה ממשפחתו הדנית של בן זוגה לחנוכה ולא שוכחת לתת להכל גוון בריא

28 בנובמבר 2019
סופגניות דניות (Aebleskiver) של רינת צדוק. צילום: שני בריל
סופגניות דניות (Aebleskiver) של רינת צדוק. צילום: שני בריל

המשפחה המורחבת של בן זוגי אורי מתכנסת להדלקת נרות, ארוחה וחלוקת מתנות. מיד כשנכנסים מקבלים כוס גלוג חם (פונץ' דני מתובל) ועל שולחן נמוך בסלון של מרגיט (אימא של אורי) מחכה קערה שופעת סופגניות קטנות חמות ומתוקות. תוך רגע כל הנכדים מצטופפים סביבן וכל אחד לוקח סופגניה אחת או שתיים או עשר. במרכז של אחת מהסופגניות מרגיט תמיד מחביאה שקד, מי שמוצא אותו מקבל מתנת בונוס קטנה מסבתא.
אחרי תחנת הסופגניות עוברים לשולחן האוכל הגדול להדלקת נרות עם הרבה שירים ועוד קצת גלוג. אחרי הנרות ורגע לפני האוכל מגיע תורו של מנהג קטן – מחווה לכריסמס שהמשפחה של אורי אימצה – כל בית אב מגיע עם ארבע מתנות צנועות ועטופות יפה. הן מונחות על השולחן ואז מחולקות מחדש – כל שנה לפי סדר טיפה אחר – מהגדול אל הקטן, מהמבוגר אל הצעיר וכדומה. אחרי כל ההקדמה הזאת מגיעה הארוחה שכוללת בדרך כלל מרק, לביבות וקינוחים. לשולחן מתנקזים מאכלים מהמסורת הדנית וגם כמה שאני מביאה איתי מהבית המרוקאי שבו גדלתי או חידושים שנולדים מהניסיון שלי להבריא קצת את המשתה החורפי הזה.

עוד מתכונים של רינת צדוק לחנוכה:
סלט וולדורף
ריזאלאמנד – קינוח אורז בחלב שקדים
סופגניות דניות
מרק פטריות בגוון מעושן
תפוחי אדמה בפסטו עשבים