מתכון

לחמעג'ון – מאפה לבנטיני עם בשר טחון

לחמעג'ון - בערבית "לחם ובשר" - הוא מאפה פתוח לבנטיני

219,409 בשלנים התעניינו במתכון זה
ספטמבר 2019
לחמעג'ון מתוך הספר "Shuk" של עינת אדמוני. צילום: קוונטין בייקון
לחמעג'ון מתוך הספר "Shuk" של עינת אדמוני. צילום: קוונטין בייקון

באופן מסורתי אופים אותו בטאבון לוהט, והאפייה בתנור הביתי מאתגרת מעט. לעיתים קרובות הבשר מוכן עוד לפני שהבצק אפוי דיו. לכן צורבים את הבצק במחבת לוהטת לפני שמניחים מעליו את הבשר ואז אופים.

מאפים בקוטר 20 ס"מ

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לבצק

לטופינג בשר

אופן ההכנה

מכינים בצק

1

מערבבים שמרים וסוכר בקערה קטנה, יוצקים מעל מים פושרים ומשהים ל־10 דקות או עד שהתערובת תפוחה ומעט מבעבעת

2

מערבבים קמח ומלח בקערה גדולה ויוצרים גומה במרכז התערובת. מוסיפים שמן, תערובת שמרים ומי סודה ומערבבים עם האצבעות או בעזרת מרית סיליקון עד שמתחיל להתגבש בצק. מעבירים את הבצק למשטח עבודה מקומח קלות ולשים 3־4 דקות לבצק חלק ואחיד.

3

משמנים קערה גדולה, מניחים בה את הבצק, מכסים במגבת לחה ומתפיחים שעה או עד שהבצק מכפיל את נפחו. אם לא אופים באותו יום, אפשר לעטוף את הבצק בניילון נצמד ולשמור במקרר עד יום.

 מכינים טופינג בשר

4

מחממים שמן זית במחבת רחבה מעל להבה בינונית גבוהה. מוסיפים בצל ומאדים 5־6 דקות עד שהוא הופך שקוף ורך. מוסיפים שום ופלפל חלפיניו ומאדים כ־2 דקות. מוסיפים בשר טחון, מגביהים ללהבה גבוהה ומבשלים 5־6 דקות, תוך שמפוררים את הבשר בכף עץ או במזלג. מעבירים את התערובת לקערה ומניחים בצד.

5

מוסיפים למחבת רסק עגבניות, עגבניות קצוצות וסוכר ומבשלים תוך ערבוב כ־2 דקות (כדי למתן את החומציות של העגבניות). מחזירים את הבשר למחבת, מוסיפים מלח, כמון ופלפל שחור, מערבבים, טועמים ומתקנים תיבול. מסירים מהאש ומוסיפים נענע וצנוברים (את הבשר אפשר להכין כמה ימים מראש ולשמור במקרר).

מעצבים ואופים

6

חוצים את הבצק, מכדררים כל חלק לכדור ומניחים למנוחה של 10 דקות. מחממים תנור ל־220 מעלות ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה.

7

מרדדים כל כדור בצק במערוך מקומח לדיסקית בקוטר 20 ס"מ ובעובי של כ־1/2 ס"מ. מחממים מחבת ברזל בקוטר 23־25 ס"מ, מברישים את המחבת במעט שמן ומניחים בתוכה אחת מדסקיות הבצק. צורבים כ־2 דקות עד שבועיות קטנות מופיעות על פני הבצק. הופכים וצורבים 2 דקות נוספות. מעבירים את הבצק לתבנית וצורבים באותו האופן את דיסקית הבצק השנייה.

8

מחלקים את תערובת הבשר באופן שווה בין המאפים תוך שמשאירים כ־2 ס"מ שולי בצק חשופים, אופים 10־12 דקות עד שהבשר משחים והופך בחלקו לפריך. חותכים (רצוי בעזרת גלגלת פיצה) לפרוסות ומגישים מיד.

מתוך הספר: "Shuk", עינת אדמוני וז'אנה גור, 368 עמ', הוצאת Artisan. להשיג בחנויות מקוונות

ספר הבישול "Shuk" של עינת אדמוני. צילום: קוונטין בייקון
ספר הבישול "Shuk" של עינת אדמוני. צילום: קוונטין בייקון