מתכון

מעויני בורגול ומנגולד

שכבות של בורגול וביניהן מלית של מנגולד, תרד וגבינות

9,132 בשלנים התעניינו במתכון זה
פברואר 2020
מעויני בורגול ומנגולד של אלה שיין (אורנה ואלה). צילום: עודד מרום. סטיילינג: עמית פרבר
מעויני בורגול ומנגולד של אלה שיין (אורנה ואלה). צילום: עודד מרום. סטיילינג: עמית פרבר

הרעיון הגיע מהקובה סינייה. כאן החלפתי את הבשר שמשולב בבורגול בגרסת המקור בשקדים ואוכמניות, שמעניקים המון טעם ומעט לחות, ואת המלית הרכבתי מתערובת של גבינות עדינות וירוקים. שימו לב: חשוב להקפיד על המשקל של הירוקים, כדי לקבל יחס נכון בין מלית לבצק. הפשטידה דורשת קצת יותר עבודה מבדרך כלל, אבל היא שווה את הטרחה. כדי לפשט תהליכים, כדאי להכין את רסק העגבניות יום קודם ולנקות ולהפריד את עלי המנגולד והתרד.

שימו לב: הבורגול דורש 3 שעות השרייה לפני שמתחילים לעבוד.

תבנית מלבנית בגודל 20×30 ס"מ

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לשכבות הבורגול

למלית

לציפוי

אופן ההכנה

מכינים את שכבות הבורגול

1

משרים שקדים ואוכמניות 3 שעות בשפע מים ומסננים. משרים בורגול ב-¼1 כוסות למשך 30 דקות ועד 3 שעות עד שהוא סופח את המים ומתנפח מעט.

2

מעבדים את הבורגול במעבד מזון עם השקדים והאוכמניות בכמה פולסים (כדקה) לקבלת עיסה נוקשה. מוסיפים שמן זית ומלח ומעבדים פחות מדקה, רק עד לקבלת בצק דביק. צובטים את העיסה — אם הבורגול מותיר משקע דביק על האצבע, הוא מוכן; אם לא, מוסיפים 5-4 כפות מים ומעבדים כמה שניות.

3

מעבירים לקערה, מוסיפים קמח ולשים ביד עד שהקמח נטמע ומתקבל בצק דביק מאוד ונוקשה. יוצרים גליל מהבצק, עוטפים בניילון נצמד ומניחים בצד ל-20 דקות.

מכינים את המלית

4

חולטים מנגולד ותרד בשפע מים רותחים 3-2 דקות לריכוך, מסננים ומצננים. סוחטים את העלים היטב וחותכים לרצועות ברוחב 1/2 ס"מ.

5

מחממים מחבת עם שמן זית ומטגנים בצל 5 דקות על להבה בינונית עד שהוא מתרכך ומזהיב. מוסיפים את המנגולד והתרד ומערבבים 3-2 דקות. מסירים מהכיריים. מוסיפים מיץ לימון, סומאק, חלומי ופטה ומערבבים היטב. טועמים ומתבלים במלח ופלפל (חשוב לטעום לפני ההמלחה).

6

טוחנים עגבניות ופלפל חריף במעבד מזון בפולסים לקבלת רסק.

מרכיבים את הפשטידה ואופים

7

מחממים תנור ל-180 מעלות ומשמנים את התבנית.

8

מחלקים את הבצק ל-2 חלקים שווים. מרדדים כל מחצית בין 2 ניירות אפייה למלבן בגודל התבנית. מסירים את נייר האפייה העליון ובעזרת השוליים של נייר האפייה התחתון מרימים אחד ממלבני הבצק והופכים אותו מעל התבנית. מסירים את נייר האפייה.

9

מסדרים על הבצק את תערובת הירוקים ומעל יוצקים את רסק העגבניות בשכבה אחידה. מכסים במלבן הבצק השני (באותה השיטה המפורטת בשלב הקודם). חותכים 6 פסים אלכסוניים מימין לשמאל התבנית ועוד 6 משמאל לימין התבנית, כך שיתקבלו מעוינים. במרכז כל מעוין יוצרים גומה קטנה בעזרת האצבע ומניחים 3 צנוברים בצורת פרח. מושחים את הבצק בשמן זית.

10

אופים כ-40 דקות עד שהבצק משחים. מגישים חם. הפשטידה תישמר עד 4 ימים במקרר.