מתכון

עוגת כרוב ממולאת בתרד ופטריות

המנה טבעונית ויכולה להיות עיקרית מרשימה לאורחים שמתנזרים מבשר

22,212 בשלנים התעניינו במתכון זה
אוגוסט 2017
עוגת כרוב ממולאת בתרד ופטריות. צילום: דניאל לילה | סגנון: עמית פרבר

 
עוגת כרוב ממולאת בתרד ופטריות. צילום: דניאל לילה | סגנון: עמית פרבר  

מתן שופן, בעל מדור אוכל במוסף “גלריה” של “הארץ” הכין לפני כמה חודשים כמה מתכונים מכרוב בלאדי – כרוב פחוס בעל עלים גדולים מאוד, המכונה גם מלפוף (כשמה של מנת הכרוב הממולא, שבה הכרוב מלופף מסביב למילוי). אחד המתכונים המוצלחים ביותר היה לזניה של עלי כרוב ממולאת בפטריות, מנגולד ואורז. ברגע שראיתי את המתכון ידעתי שאני חייבת לנסות אותו – כי יש בו שילוב בין המרכיבים שאני הכי אוהבת. כשהכנתי את המנה התלהבתי עוד יותר – החיבור בין החומרים עובד בצורה מושלמת. בגרסה שלי עידנתי מעט את הטעמים – החלפתי את המנגולד בעלי בייבי תרד ואת פטריות הפורטובלו בשמפיניון. המנה טבעונית למהדרין ויכולה להיות מנה עיקרית מרשימה לאורחים שמתנזרים מבשר. את כרוב הבלאדי, שהוא באמת הכי נוח להכנת ממולאים, אי אפשר להשיג עכשיו בשווקים – הוא יחזור אלינו לקראת החורף, אבל גם כרוב רגיל יצלח במשימה.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

למלית:

לרוטב:

אופן ההכנה

1

אם עלי הכרוב לא חלוטים, חולטים אותם כ-5 דקות בסיר עם שפע מים רותחים. מסננים ומצננים.

מכינים את המלית:

2

מחממים כף שמן זית במחבת גדולה, מוסיפים פטריות, תרד ובצלים ומאדים עד שנפח התרד מצטמצם, הבצלים שקופים ואין כמעט נוזלים במחבת. מסירים מהלהבה ומעבירים לקערה. מוסיפים אורז, כוסברה, בהרט, מלח ופלפל ומערבבים היטב.

3

מערבבים את חומרי הרוטב בקערה.

מרכיבים את העוגה:

4

משמנים את הסיר במעט שמן זית, מניחים עיגול נייר אפייה בקוטר הסיר ויוצקים עליו כרבע מכמות הרוטב. מניחים מעל 3-2 עלי כרוב חלוטים כך שמרכז כל עלה מונח על תחתית הסיר, השוליים גולשים החוצה והעלים חופפים מעט זה לזה. מפזרים על העלים שכבה מתערובת האורז ועליה עוד כרבע מכמות הרוטב. מכסים ב-3-2 עלי כרוב באותה צורה. חוזרים על הפעולות עד לסיום החומרים. השכבה האחרונה צריכה להיות של עלי כרוב ללא רוטב מעל. עוטפים את הכל עם שולי עלי הכרוב כך שיסגרו את העוגה מהצדדים ומלמעלה.

5

מכסים את העוגה בצלחת בקוטר מתאים או בעיגול נייר אפייה כדי להבטיח שהנוזלים יבשלו את העוגה ולא יתאדו.

מבשלים ומגישים:

6

יוצקים מעל העוגה המכוסה 1/3 כוס מים, מכסים את הסיר ומבשלים על להבה נמוכה מאוד במשך שעתיים.

7

מחממים תנור ל-180 מעלות. מעבירים את הסיר המכוסה לתנור ל-30 דקות.

8

מסירים את המכסה, יוצקים 2 כפות שמן זית וממשיכים לאפות כ-30 דקות נוספות עד שהחלק העליון של העוגה זהוב. הופכים את העוגה על צלחת הגשה ומגישים.

הכנה מראש: אפשר להכין את עוגת הכרוב יום-יומיים מראש, לשמור במקרר ולפני ההגשה לצקת עליה מעט שמן זית ולחמם בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות כ-15-10 דקות.

איך מפרקים את העלים מהכרוב בשלמותם? יש 2 שיטות – הראשונה פשוטה יותר, אך יש להיערך אליה מראש.
• מקפיאים את הכרוב השלם במשך לילה. מוציאים מהמקפיא ומשהים מעט. כשהכרוב מתחיל להפשיר העלים ניתקים ממנו בקלות.
• חולטים את הכרוב השלם בסיר גדול בשפע במים רותחים במשך 3-2 דקות עד שהעלים החיצוניים מתרככים. שולפים את הכרוב מהסיר, מסירים את העלים הרכים, מחזירים לסיר וחוזרים על הפעולות עד לפירוק כל העלים.