מתכון

צ'פאטי – לחם הודי

אני משמיע שיר בוליוודי קצבי ברקע ומרגיש שמח יותר בחלקי כשאני מתחיל לערבב את הקמח, המים, השמן והמלח בקערה.

23,321 בשלנים התעניינו במתכון זה
פברואר 2021
צ'פטי של אסף בן משה. צילום: אור קפלן (מתוך הספר "על טעם ועל רוח")
צ'פטי של אסף בן משה. צילום: אור קפלן (מתוך הספר "על טעם ועל רוח")

כמובן, אני משתמש בידיים לבדן, עד שנוצר ביניהן בצק אחיד ונעים. לא צריך ללוש אותו, אלא רק ליצור ממנו בצק אחיד. מתאים עם תבשיל צ'אנה מסאלה

***

מילון מונחים לפני שמתחילים: מהו תפיס? "במקום לומר 'קֹורֶט', 'קמצוץ' או פשוט 'מעט', אני אוהב לקרוא לכמות המלח שאני משתמש בה 'תפיס', מלשון 'לתפוס'. תפיס היא הכמות המדויקת והלא מאוד מדויקת של משהו שנתפס בין כמה אצבעות. יש תפיס של שתי אצבעות ותפיסים של שלוש, ארבע וחמש אצבעות. לדוגמה, אם רשום במתכון תפיס שלוש אצבעות של מלח ים, הכוונה היא שיש לגשת עם האגודל ושתי אצבעות נוספות אל קערה של מלח ים ולתפוס בעזרתן כמה מלח שנתפס בהן. התפיס מחבר בין הגוף לאינטואיציה של הטבח, ומאפשר להרגיש את כמות המלח, הסוכר או התבלין המדויקת הדרושה למזון. לכן גודל כף היד של המבשל הוא בדיוק הגודל הנכון כאן, על אף ההבדלים בין תפיס של אחד לזה של האחר".

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מערבבים קמח, מים, חמאה מזוקקת (או שמן) ומלח בקערה בעזרת הידיים עד שנוצר בצק אחיד. לא צריך ללוש, אלא רק ליצור בצק אחיד ונעים. עוטפים את הבצק במגבת או בניילון נצמד ומניחים בצד ל־ 30 דקות.

2

מחממים מחבת שטוחה ויבשה (ללא שמן או מים) מעל להבה גבוהה ובמקביל בוצעים מהבצק גושים קטנים בגודל כדורי ביליארד.

3

מרדדים כל גוש בצק על משטח עבודה מקומח בעזרת מערוך קטן לעיגול דק מאוד בגודל פיתה.

4

מניחים עיגול בצק במחבת החמה וקולים 2־3 דקות, מרימים מעט את הבצק, בודקים וכשהצד התחתון יבש ומעט חרוך, הופכים בעזרת הידיים או מלקחיים. כאשר שני הצדדים יבשים ועל פניהם מעט סימנים שחורים, הצ'פאטי מוכן.

5

בהודו, השלב הבא הוא הנחת הצ'פאטי המוכן על להבה גלויה, כדי לאפשר לו לתפוח קצת כמו פיתה. אני אוהב לעשות זאת גם בבית, אבל שלב זה אינו הכרחי (יש אנשים שהוא מסבך ומפחיד אותם) – זה תלוי בכם. ממשיכים לרדד ולקלות במקביל את יתר הצ'אפטי.

מתוך ספרו של אסף בן משה: על טעם ועל רוח, הוצאה עצמית, 280 עמודים, להשיג באתר של אסף בן משה

כריכת הספר על טעם ועל רוח מאת אסף בן משה (עיצוב הכריכה: סטודיו קרן וגולן)
כריכת הספר על טעם ועל רוח מאת אסף בן משה (עיצוב הכריכה: סטודיו קרן וגולן)