כתבה

חדשות האוכל: 7 דברים שמוכרחים לטעום השבוע

ברזואלה קון מלונה של חיים כהן, יפו תל אביב. צילום: אסף קרלה
ברזואלה קון מלונה של חיים כהן, יפו תל אביב. צילום: אסף קרלה

חיים כהן מבשל מספר התענוגות, מסעדת האחים מתקמבקת והמקום החדש של יוצאי טוטו. כל מה שחייבים לטעום השבוע

25 ביולי 2021

1. לקפוץ למים עם מנות מהים

שאראק, שנפתחה שנייה לפני הקורונה, מתחדשת בימים אלה בשני שפים חדשים – מאור זגורי ורוסלאן אוסוב. המרפסת הרחבה ומלאת הצמחייה היא אחד המקמות הכי כיפיים לשבת בהם בקיץ וליהנות מהמנות החדשות בתפריט. השניים, שעבדו תחת השף ירון שליו בטוטו, שומרים על הקו המקורי של המסעדה שמתמקד במנות מהים, אבל בפרשנות חדשה ומרעננת שלהם. הדגה הטרייה מהים התיכון מוצאת את דרכה לצלחות יחד עם שימוש בירקות עונתיים, פסטה טרייה שמכינים מדי יום במקום ועוד. בין המנות: סביצ'ה תמנון, שיפוד לוקוס עם רוטב עגבניות טינקרבל, טרטר בקר, ספגטיני דג ים טרי וטורטליני חצילים וגבינות.

מתי: שני־שבת, 18:00-23:00

איפה: שאראק

שפים חדשים, תפריט חדש שאראק. צילום: איתן וכסמן
שפים חדשים, תפריט חדש שאראק. צילום: איתן וכסמן

2. לפתוח שולחן אצל האחים

עוד מסעדה שעוברת בימים אלה מתיחת פנים היא האחים של  אסף ויותם דוקטור (והשותף ירון רמון), שהיא גם האחות הגדולה של אייבי ודוק. מתיחת הפנים כוללת לוקיישן חדש וגדול יותר בבית ציוני אמריקה ולתפריט השיפודייה האורבנית האהובה מתווספות מנות וקטגוריות חדשות: מנות חלוקה בשם "מדפונה" (= "קבור" בערבית), שבהן נעשה שימוש בגריל הפחמים כדי לדמות בישול מסורתי מתחת לאדמה המאפשר צלייה איטית של בשרים. עוד מנות חדשות שאפשר למצוא בגרסה המתחדשת הן מסאחן דג, כבד מרוקאי על חלה קלויה, מלפוף בבישול ארוך וחטיפי אסאדו על גריל פחמים. במתחם החדש תפעל גם מכולת האחים, לראשונה גם במתכונת פיזית.

מתי: כל יום, מ-12:00

איפה: האחים

תעשו מקום מסעדת האחים בגלגולה החדש. צילום: נועם פריסמן
תעשו מקום מסעדת האחים בגלגולה החדש. צילום: נועם פריסמן

3. להתענג, כמו בספר

השף חיים כהן עושה כבוד ל"ספר התענוגות" של עמוס קינן בתפריט שיוגש למשך שלושה ערבים ויבוסס על מנות מהספר. הספר, שנחשב לאחד הספרים הקנוניים בתרבות הקולינרית המקומית, הוא אמנם ספר בישול אבל נחשב גם לאורים והתומים לאלה שאוהבים ויודעים להתענג מהנאות החיים. את הספר כתב קינן בתחילת שנות השבעים, אחרי שחזר משדה הקרב במלחמת ששת הימים. הוא השתייך אז לקבוצה קטנה שראתה אז באוכל כלי למרד, יצא לחגיגה בין מאכלים מהעולם הגדול, אבל עשה שימוש בצומח ובחי הגדל בארץ. הספר שופע תיאורי מנות, שאותן התעקש לכתוב קינן בעברית, כך למשל – השרימפ הוא חסילון, לובסטר הוא עקרבתן ולנגוסטין הוא צבטן. כהן בנה תפריט מחווה, שבו מנות כמו אספרגוס בפונדו גבינת עיזים וסוכריות עגבניות מגי, חזה ברווז ברוטב תפוזי דם, סטייק טרטר וציר עגל ומח עצמות ושרימפס בחמאת שום.

מתי: 27-29.7

איפה: יפו תל אביב

עושה כבוד סטייק טרטר וציר עגל ומח עצמות של חיים כהן. צילום: אסף קרלה
עושה כבוד סטייק טרטר וציר עגל ומח עצמות של חיים כהן. צילום: אסף קרלה

4. לנשנש מנות שף על החוף

"Good Food" הוא שמו של פסטיבל אוכל חדש שמושק השבוע במרינה בהרצליה, ממש על חוף הים. בימים רביעי וחמישי תוכלו לטעום ממנות של שפים כמו חיים כהן, גיא גמזו ואחרים במחירים נגישים של 15-35 שקלים למנה. במקום יוצבו גם משאיות אוכל של מותגים שונים כמו באיירן מרקט וסוסו אנד סאנס שימכרו את מרכולתם, והופעות מוזיקליות חיות של הרכבים כמו "אוברטון" ו"חתולי רחוב".

מתי: 28-29.7, מ־18:00

איפה: מרינה הרצליה

ים, מוזיקה ומנות שף באנים של VONG שיימכרו בפסטיבל האוכל בהרצליה. צילום: בועז לביא
ים, מוזיקה ומנות שף באנים של VONG שיימכרו בפסטיבל האוכל בהרצליה. צילום: בועז לביא

5. ללגום בירה בנמל קיסריה

מסעדת הלנה בנמל של השף עמוס שיאון ו-Estrella Damm, מותג בירת הפרימיום מברצלונה, מאחדים כוחות לחודשי הקיץ בפופ-אפ חדש בנמל קיסריה בשם "ברצהלנה" (כן, זה שילוב של "ברצלונה" ו"הלנה"). המקום, שיפעל בסמוך למסעדה בימים שני עד חמישי יציע תפריט טאפאס של מנות כמו טרטר דג ים על גספצ'ו קטלוני או פאן קון טומאט עם פלמידה קונפי, כולן במחיר של 48 שקלים בלבד. לצד המנות מככבת כמובן הבירה הספרדית, ב-22 שקלים לכוס של 250 מ"ל מהחבית.

מתי: עד סוף אוגוסט, ב'-ה' בשעות 12:00-23:00

איפה: הלנה בנמל

הלנה בנמל

בירות וטאפסים ברצהלנה. צילום: אנטולי מיכאלו
בירות וטאפסים ברצהלנה. צילום: אנטולי מיכאלו

6. לטעום את הפיצה החדשה בפלורנטין

מצד אחד – יש דברים נחוצים יותר בשכונה מעוד פיצריה. אבל מצד שני – עוד פיצריה זה תמיד רעיון טוב. המצטרפת הטרייה לשכונה היא לה טיגרה, שחלילה לא מגדירה את עצמה כפיצריה אלא כ"מסעדת פיצות נפוליטנית". מה זה אומר? קודם כל, יש לזה תו תקן. מסתבר. לה טיגרה היא המסעדה הראשונה בישראל שקיבלה הכרה וחברות באיגוד הפיציולי הנפוליטני, וצוות המסעדה הוכשר בנפולי עצמה. חומרי הגלם מגיעים מאיטליה – הקמחים לבצק, זני העגבניות הספציפיים וגם גבינת המוצרלה. יחד הם נכנסים לטאבון הגדול (והמנומר) שהגיע גם הוא מאיטליה, ובסופו של התהליך נוצרות פיצות קונבנציונליות כמו מרגריטה וגם כאלה מסקרנות יותר כמו פיצה פיסאטאצ'יו עם שמנת, מוצרלה, פרחי מורטדלה, רוטב פיסטוק אמיתי, פיסטוק קלוי ומטבל דבש חריף. יש גם מנות ראשונות מהטאבון, רובן על טהרת הירקות והגבינות כמו כרובית בטאבון, סלק עם גבינת סטרצ'יאטלה ועוד.

מתי: ראשון־חמישי 17:00-24:00, שישי־שבת 13:00-24:00

איפה: לה טיגרה

נפוליטנית בפלורנטין לה טיגרה. צילום: אנטולי מיכאלו

 

7. לפתוח את סוף השבוע עם בראנצ' טבעוני

המסעדות חוזרות אט אט לפעילות מלאה במתכונת של טרום ימי קורונה, ובתקווה שלא יהיו הפתעות – זה רק יילך וישתדרג עם הזמן. השבוע אנחנו מתבשרים על כך שבאנה, אחת המסעדות הטבעוניות הכי שוות במחוזותינו, חוזרת עם בראנצ' בסופי שבוע – כזה שהיה אהוב מאוד על טבעונים וגם על לא-טבעונים בעבר. הבראנצ' המדובר כולל סדרה מאזטים למרכז השולחן, ביניהם סלט מקוביות סלק, נקטרינה, עירית ואגוזי לוז או קוביות תפוחי אדמה באיולי חזרת. לצידם מגיע לחם כוסמין פרוס, סלט עלים וקיש או בורקס לבחירה – כולם טבעוניים כמובן. והשוס – מוחיטו רימונים שאפשר להוסיף לחגיגה הזו ב-12 שקלים בלבד. מה רע להתחיל (או לסיים) ככה את הסופ"ש?
מתי: שישי ושבת 11:00-16:00
איפה: באנה
טבעוני ומושקע בראנצ' בבאנה. צילום: אלה רז
טבעוני ומושקע בראנצ' בבאנה. צילום: אלה רז