מה חדש?

חדשות האוכל: 6 דברים שחייבים לטעום השבוע

מסעדת זוס בחיפה. צילום: דניאל לילה
מסעדת זוס בחיפה. צילום: דניאל לילה

מסעדות חדשות בחיפה, מעדנייה יפואית עם סיפור קולינרי-היסטורי ושפים מצליחים מספרים את סיפוריהם האישיים דרך האוכל. כל מה שטעים השבוע

30 בנובמבר 2021

1. לנסות מסעדות חדשות בחיפה

שתי פתיחות של מקומות חדשים ומסקרנים השבוע דוודא בחיפה: בשבוע שעבר נפתחה להרצה זוס, מסעדה חדשה וגדולה בעיר הצפונית, שבהקמתה הושקעו 5.5 מיליון שקלים. על פתיחת המסעדה אמון המסעדן ערן לוי, בעלי קבוצת הטטאמי, שגייס לטובת המקום החדש את השף צ'רלי פדידה והמיקסולוג מוש בודניק שרקח את תפריט הקוקטיילים. תפריט המסעדה משלב בין קלאסיקות של מטבח ישראלי להשפעות קולינריות מאגן הים התיכון. הוא כולל מנות כמו סביצ׳ה לובינה – קוביות פילה לברק עם בצלצלי שאלוט, צ׳ילי, בצל ירוק, עגבניות, כוסברה, נקטרינה וקוקוס; קונפי שוק אווז עם גזרים צבעוניים ובמיה מהטאבון או שלישיית סקלופס צרובים במחבת עם חמאה, קורנית ושום, שבילי קרם חציל שחור ותבשיל תרד עם שמן זית. לא רחוק משם, בחוף זמיר החיפאי, נפתח סינמה פרדיסו, בר-מסעדה שמשקיף לים ומגיש מנות וקוקטיילים בהתאם. מאחורי המקום קבוצה של יזמים מקומיים צעירים שגייסו לטובתו את השפים עומר מצליח ואביב חמו. את התפריט בנו השניים בייעוצו של השף תומר אגאי והוא כולל מנות כמו דג ים בטמפורה על סלסת עגבניות מגי, שמנת חמוצה ופסטו כוסברה או פסטה דייגים עם דג ים מפורק, ציר דגים, עשבי תיבול ביין לבן, חמאה ושום. 

מתי: ראשון עד שבת

איפה: זוס, סינמה פרדיסו

דברים קורים בחיפה סינמה פרדיסו. צילום: אסף קרלה
דברים קורים בחיפה סינמה פרדיסו. צילום: אסף קרלה

2. להתפנק בארוחת בוקר בלקנית-גלילית

ואם אנחנו כבר בצפון, בואו נצפין עוד קצת לכפר ראמה, שם הושקו לאחרונה ארוחות בוקר חדשות במסעדה הבלקנית ראי. ראי, שנפתחה בשנת 2017, היא חלק ממתחם הכולל יקב ומציע שילוב קולינרי בין התרבות הערבית לזו הבולגרית. עכשיו אפשר לשבת במרפסת הרחבה של המסעדה שצופה אל הנוף הגלילי גם בשעות הבוקר ולהנות מתפריט ארוחת בוקר חדש, גם הוא מבוסס על המטבח הבלקני לצד זה הערבי-גלילי-מקומי. בין המנות אפשר למצוא את הבניצה – מאפה הפילו הבולגרי במילויים שונים; מסבחה גלילית או מנקיש, לצד מטבלים, סלט ירקות טריים ועוד. אפילו עשבי התיבול שמשולבים במנות הם כאלה שנפוצים במטבח הבולגרי-בלקני כמו צ'ובריצ'ה ממשפחת האורגנו, משטרקא שהוא סוג של טימין, ודביסיל ממשפחת הסלרי.

מתי: ראשון עד שבת מ-9:00

איפה: ראי

אפילו עשבי התיבול מבולגריה ארוחת בוקר בראי, כפר ראמה. צילום: גלעד הר שלג
אפילו עשבי התיבול מבולגריה ארוחת בוקר בראי, כפר ראמה. צילום: גלעד הר שלג

3. לטעום את הפיצה של יוגב ירוס

אחרי שבשנה האחרונה הוא מתמקד באוכל מהיר במסגרת רוקוס', הדוכן שלו במתחם שרונה ובייעוץ קולינרי למסעדות, שב השף יוגב ירוס לסצנת המסעדות השוטפת ומצטרף למסעדת מישלה בקרית אונו. מישלה היא מסעדה איטלקית שכונתית בה תוכלו למצוא מנות קלאסיות מהמטבח האהוב, עכשיו עם הפרשנות האישית של השף החדש. הפיצות במקום מבוססות על בצק מתערובת של קמחים איטלקיים מלאים ולבנים, מחמצת ושמרים טריים והגבינה שמכסה אותו מגיעה ממשק עברי. מלבד הפיצות, בווריאציות שונות כמובן, יש במקום תפריט רחב של ששואבות השראה מהמטבח האיטלקי (חלקן יותר וחלקן פחות) כמו קדרת כתף עגל ביין אדום עם ניוקי תפוח אדמה ועלי קייל או פסטה אניולוטי במילוי קרם תירס מתוק בחמאה, טימין, יין לבן, פטריות צלויות, גרגר נחלים ופרמזן.

מתי: ראשון עד שבת

איפה: מישלה

איטליה בקרית אונו פיצה של מישלה. צילום: דן לב
איטליה בקרית אונו פיצה של מישלה. צילום: דן לב

4. להשתתף בארוחת שף מיוחדת בעין כרם

מלון אלגרה שבעין כרם יארח בחודש הקרוב שפים בכירים שיגיעו לבשל ארוחות מיוחדות לאורחי המלון ואורחים מבחוץ. במסגרת הפופ-אפ, שמתקיים בשיתוף עם EatWith, יתארחו במקום השפים יונתן גלעדי, אייל בלום ואייל אסולין. באירוע הראשון, שיתקיים במוצאי שבת הקרובה (4.12), יבשל השף יונתן גלעדי תפריט טעימות צרפתי של 7 מנות. אחריו יתארח השף אייל בלום שיבשל ארוחה המבוססת על המטבח הספרדי עם הרבה יין ספרדי שילווה אותה. לסיום יתארח בערב הסילבסטר השף אייל אסולין בארוחה תחת הכותרת "שערי דמשק" שתתרכז, כשמה, באוכל ישראלי מקומי בדגש על מטבח ירושלמי בו מתמחה אסולין.

מתי: 4.12, 15.12, 31.12

איפה: מלון בוטיק אלגרה עין כרם. מזמינים מקומות כאן 

ארוחה צרפתית בת 7 מנות השף יונתן גלעדי במלון אלגרה. צילום: מתן כץ
ארוחה צרפתית בת 7 מנות השף יונתן גלעדי במלון אלגרה. צילום: מתן כץ

5. לשמוע סיפורים אישיים של שפים (ולאכול אותם)

במהלך החודש הקרוב תתקיים ברחבי הארץ סדרה של ארוחות תחת השם "This Is Me – "הארוחה הכי אישית שבישלתי בחיים". מדובר בשיתוף פעולה בין חברת Ontopo, מותג הרום היוקרתי Zacapa וחברת דיינרס קלאב, במסגרתו יבשלו 7 שפים ושפיות ארוחות המבוססות על סיפורים אישיים שלהם, לצד קוקטיילים מבוססים על רום. את הפרויקט מובילה אפרת אנזל, שיחד עם השפים והשפיות  – דיוויד פרנקל, ארז קומרובסקי ומאיה דרין, ניר צוק, מוטי טיטמן, אביבית פריאל, אוראל קמחי ואורי נבון –  זיקקה את הרגעים הקולינריים המשמעותיים של חייהם. יחד הם בנו תפריטים המבטאים את התחנות המשמעותיות בדרכם המקצועית והאישית. כך, למשל, תגיש השפית אביבית פריאל פילה דג ים על עלים ירוקים וחמאת לימון – שחזור של מנה מתוך הביקורת המהללת של מבקר המסעדות הקשוח דניאל רוגוב, שבמילותיו המרגשות הפנה זרקור לשפית הצעירה אי שם בשנות התשעים; השף אוראל קמחי יגיש מנת טרטר טלה על איולי לימוני, חלמון כבוש ופרחי בוראז', תחת הכותרת "טלאים ופרחים"– שני הדברים שגידלה המשפחה במשק החקלאי בילדותו בכפר נחמיה, ועוד.

מתי: 5-22.12

איפה: ברחבי הארץ. מזמינים מקומות כאן 

שם את עצמו על הצלחת קרפצ'יו של שף ניר צוק. צילום: נועם פריסמן

6. לבקר במעדניה יפואית עם היסטוריה

יצא ככה שהפעם כמעט ולא סיפרנו על שום דבר שקורה בתל אביב, אז הנה לקראת סיום הגענו גם לזה – דלי אלהמברה, מקום חדש שנפתח ביפו בלוקיישן עם היסטוריה קולינרית: בעבר שכנה בו אלהמברה, מסעדה צרפתית מיתולוגית שפעלה בשנות ה-60 וה-70 (וחזרה לסיבוב כשר בתחילת שנות האלפיים). היזמים שמאחוריה, אביאל אלבז ויקיר כנפו, החליטו לעשות לה כבוד באמצעות השם, אבל האופי של המקום הוא אחר לחלוטין. בעוד אלהמברה המיתולוגית היתה מסעדת יוקרה שהגישה כבד אווז ופילה בקר, הדלי מבוססת על מעדניה, שכמו הרבה חדשות שצצו לאחרונה ממוקדת במכירה של חומרי גלם מקומיים ואיכותיים במיוחד. תוכלו למצוא שם גבינות ממחלבות בוטיק, יין מקומי ומוצרים ארטיזנליים נוספים. לצד המעדניה פועל במקום גם בית קפה בו מבוססות המנות, איך לא, על מוצרי המעדניה. בעתיד מתכננים השניים לקיים במקום עוד סדרה של אירועים: סדנאות בנושאי חקלאות וקולינריה, טעימות יין וגבינות ושמני זית ושיח על פארם טו טייבל, ואפילו להקים שוק חקלאי קטן לצריכה ישירה.

מתי: ראשון עד שבת

איפה: דלי אלהמברה

מנות קטנות ויין דלי אלהמברה. צילום: יעקב בלומנטל
מנות קטנות ויין דלי אלהמברה. צילום: יעקב בלומנטל