מגמה

ברי היין הטובים בתל אביב

תרצה | צילום: חיים יוסף
תרצה | צילום: חיים יוסף

הם שמים את היין במרכז, עם תפריט יינות מעניין ומגוון, מבחר גדול של יינות בכוסות ושירות מקצועי. אלה ברי היין הטובים בתל אביב

25 במאי 2022

היין בישראל עובר מהפכה בשנים האחרונות. ראשית, בייצור המקומי: עשרות יקבים חדשים קמים, מייצרים פה הרבה יותר יין מבעבר, ויש כאן קבוצה הולכת וגדלה של יקבים וחקלאים שעושים עבודה מדהימה וזוכים להכרה בינלאומית. התקווה של תעשיית היין הישראלית היא לראות את היקבים נמכרים בחו"ל תחת מדף "Israel" במקום מדף ה־"Kosher". שנית, צריכת היין שלנו משתנה. אנשים שותים יותר, פתוחים יותר לסגנונות חדשים ורוצים להיחשף לטעמים מגוונים ולחוויות חדשות. במקביל, יש היום בארץ יותר מקומות שיודעים להציע את החוויה הזאת. מקומות שהפוקוס שלהם הוא היין ותפריט האוכל משני לו. חלקם חדשים לגמרי, חלקם ברים שכונתיים ששינו את אופיים, חלקם כבר ותיקים בנוף וממשיכים להפתיע משנה לשנה.

בתוך ההתעוררות הזאת, שעלולה להיות חשודה כטרנד זמני, כדאי לדעת שמסתובבות ומסתובבים פה בארץ נשות ואנשי יין שמתמחות ומתמחים בתחומם. וחשוב מכך, אנשים שזאת התשוקה שלהם. קל מאוד לסחור ביין, אבל כדי להביא את הנשמה שלו – צריך להיות אדם שאוהב יין. וכשאתם הולכים למקום שבו יש דמות כזאת, צפויה לכם לא רק חוויה קולינרית, אלא גם אינטלקטואלית ומרחיבת אופקים.

איך בחרנו את ברי היין לכתבה?

מקומות שהיין הוא הלב שלהם. שאר המרכיבים, כמו אוכל ומוזיקה, טובים ככל שיהיו – סובבים סביב היין.
מגוון מעניין בתפריט היין. אין הכרח שיהיו שם יינות מתיישנים או ייצוג לכל אזורי היין בעולם, אבל שיהיה מגוון בתוך הסגנון שאותו המקום מבקש להציג.
מקום שיש בו שירות יין מקצועי. צוות יין שמדבר את השפה ומורכב מאנשים שלוקחים ברצינות את המקצוע שלהם ולומדים אותו לעומק. אנשי אירוח שאכפת להם שיהיה לאורחים שלהם טעים. אנשים שבאמת אוהבים לשתות ולדבר על יין.
בבר יין טוב מבחר היינות בכוסות הוא גדול. כשיש הרבה אפשרויות טובות זמינות, אפשר לחקור עוד סגנונות ולא לשתות רק את הכוס האחת שרגילים אליה.

מחפשים בר יין מחוץ לתל אביב? הנה המומלצים שלנו

בוסר

חנות ובר יין בשכונת לבונטין המתחדשת, בבעלותם ובניהולם של גל יעקובי, איש הבסטה לשעבר, ותור ורדימון, מעצב תעשייתי. המקום, שנפתח בתקופת הקורונה, הצליח לחדש עם יינות שלא ראינו לפני כן על המדף – יינות של יבואנים קטנים, שעד לא מזמן אפשר היה לשתות רק במסעדות או אם היית לקוח פרטי, והם מתי מעט. ביום זוהי חנות שקטה ונעימה שתמצאו בה בעיקר אנשי יין, ובערב המקום מתמלא באנשים והבקבוקים נחלצים. בין לבין מארחים במקום שפים צעירים לסרוויסים במטבח המאולתר. 

מה שותים: קלאסיקות אירופיות (בורגונים, שמפניות, רק אל תאמרו בורדו), יינות מאזורי יין חדשים ומסקרנים, יינות ישראליים נבחרים וגם מבחר נאה של יינות פראיים.

החשמל 5 תל אביב

מצליח לחדש בוסר | צילום: תור ורדימון
מצליח לחדש בוסר | צילום: תור ורדימון

ג'נגו

בר היין מבית מסעדת שילה של השף שרון כהן. הוא ממוקם מעבר לכביש, מול האחות הגדולה והוותיקה, ומבוקש לא פחות ממנה. תפריט היין בבר הקטן והאינטימי כולל יינות מישראל ומהעולם ומציע חלק נכבד מהם בכוסות, מיינות מבעבעים קלאסיים ועד כתומים ולא קונבנציונליים. תפריט האוכל מציע כמתבקש מנות מהים, שרבות מהן בגודל בינוני ומתאימות לחלוקה. 

מה שותים: אגף היינות הלבנים מציע מבחר סגנונות – חדים ומרעננים וגם מלאים ועגולים, שיוכלו להשלים את החוויה וללוות את מנות הדגים ופירות הים בדיוק כמו שצריך. חלק מתפריט היין בג'נגו משתנה באופן קבוע ואפשר למצוא בו חידושים בכל ביקור במקום, ומדי פעם לפגוש ייננים ויינניות שמגיעים למזוג בבר.

בן יהודה 155 תל אביב

קטן ואינטימי ג'נגו | צילום: גנאדי שקולניק
קטן ואינטימי ג'נגו | צילום: גנאדי שקולניק

ג'ונו

במושגים של בר יין, ג'ונו, שהוקם ב־2009, הוא כבר מוסד ותיק. מקימיו – אייל דובינסקי, דניאלה דובינסקי ותומר לוין – הם משפחה וחברים טובים מילדות, שרצו לעודד צריכת יין כחוויה יומיומית וקלילה. הבר ממוקם בלב כיכר מילאנו, והוא מלא כבר משעות הבוקר המוקדמות, שבהן הוא פועל כבית קפה. מאוחר יותר ביום ועד מאוחר בלילה, כוסות הקפה מתחלפות בכוסות יין, ונמזגים בקבוקים ממגוון מדינות וזני ענבים. בכל שעות היום מוצע תפריט אוכל – מארוחת בוקר, דרך עסקית ועד תפריט ערב. הישיבה במקום לא פורמלית, ותתקבלו בברכה בכל אאוטפיט, מעונבים או עם כפכפים. בשעות השמחות (ימי חול, 18:00־19:30) תוכלו להזמין מתפריט היין והאלכוהול ב־20% הנחה. לשעות הערב מומלץ להזמין מקום. 

מה שותים: הקו המנחה של תפריט היין הוא Value for money. בתפריט הכוסות תמצאו יקבים ישראליים מוכרים, לצד יינות מאזורי יין מסורתיים (ספרד ואיטליה) ויינות "עולם חדש" (ארצות הברית, ארגנטינה, ניו זילנד), שכיום הם כבר קלאסיקה בעצמם.

דה האז 1 (כיכר מילאנו) תל אביב

מוסד ותיק ג'ונו | צילום: לירן לוינוביץ
מוסד ותיק ג'ונו | צילום: לירן לוינוביץ

ג'וס

בר יין ואוכל של איש חיי הלילה שמעון משל ובהובלת השף הצעיר והמוכשר אדר לוטן, שנפתח בתחילת 2022 בחלל שבו פעלה לפני כן מסעדת שחקי שחקי. כשתגיעו למקום לא תהיו בטוחים אם באתם בשביל האוכל או בשביל היין, ותשמחו לגלות שלא תצטרכו לבחור, כי לוקחים כאן את שניהם ברצינות. הבר פתוח בשעות הערב, ואם לא הזמנתם מקום מראש, כדאי להקדים ולתפוס את הכיסא האחרון על הבר. 

מה שותים: מבחר מרשים של יינות מיבואנים קטנים וטובים ונציגות מכובדת לז'אנר הנטורלי, יינות שנעשים במינימום התערבות ייננית ושמאופיינים לעתים בארומות חזקות ולא שגרתיות, שמזכירות שיין הוא מוצר חי.

טשרניחובסקי 4 תל אביב

מבחר מרשים של יינות מיבואנים קטנים וטובים ג'וס. צילום: חיים יוסף
מבחר מרשים של יינות מיבואנים קטנים וטובים ג'וס. צילום: חיים יוסף

ג'יאקונדה

חנות ובר יין עם אוכל קטן ויינות גדולים (שאותם הגדיר בעבר השף יונתן רושפלד "נוזלים משני חיים"). הג'יאקונדות ענת סלע ורפאלה רונן התחילו לייבא ארצה יינות מופתיים כבר בשנת 2006, ואפשרו לאנשים לטעום בתל אביב פנינים של ממש, כשהיבוא בארץ עוד היה בתחילת דרכו. מאז הוא גדל מאוד, אך עדיין ישנם יינות שתוכלו לשתות רק אצלן. המקום פתוח בימים שלישי־חמישי משעות אחר הצהריים ובשישי משעות הבוקר המוקדמות, ועד שתשתכנעו ששמפניה היא ארוחת הבוקר הטובה ביותר. אפשר לבחור בקבוק ולשתות אותו במחיר של חנות, או לגוון עם מבחר של כוסות, לפי מה שהצוות המיומן מחליט לפתוח באותו יום.

מה שותים: מבחר מעורר השתאות של ריזלינג, קלאסיקות איטלקיות, מבחר מגוון מצרפת על כל יופייה, וגם יינות אוסטריים, גיאורגיים וממתקים נוספים. 

פרישמן 73 תל אביב

אוכל קטן ויינות גדולים ג'יאקונדה | צילום: אור עדני
אוכל קטן ויינות גדולים ג'יאקונדה | צילום: אור עדני

הגפן – חצר יין מקומי

בר יין מקומי בשוק הפשפשים ביפו, שממוקם בחצר עתיקה עם ריצוף מעוטר ותאורה נעימה. פיות היין שירה גרנות ולי הופמן אגיב, שאצרו את תפריט היין של הגפן, שילבו בו לא פחות מ־124 לייבלים מישראל בלבד, והחלק המשמח הוא שכולם נמזגים לכוסות. את הקטגוריות המוכרות של זני ענבים או אזורי יין, המירו הפיות לקטגוריות כמו "יינות מרימים", "מלטפים" או "דרמטיים", או בלשונן: "לפי Vibe ."התפריט דינמי ומשתנה, והצוות מכיר אותו היטב וישמח להכווין ולהמליץ. ההתמקדות בתוצרת המקומית לא מסתיימת בכוסות היין בלבד – גם תפריט האוכל של הגפן מבוסס על חומרי גלם מקומיים, ללא שימוש במוצרים מיובאים. 

מה שותים: ישראל – מצפון ועד דרום, מיקבי גראז' ועד היקבים הגדולים, בכל הסגנונות והגוונים; לבנים, ורודים, כתומים, אדומים קלילים, אדומים מלאים, מבעבעים, פט נטים ואפילו יינות קינוח מקומיים.

נועם 3 יפו

 

ישראל – מצפון ועד דרום הגפן | צילום: אלעד ברנגה
ישראל – מצפון ועד דרום הגפן | צילום: אלעד ברנגה

וינונה פוראבר

בר היין של קבוצת הסטריטס ושל השף אביתר מלכה הוא מוקד בילוי עירוני מרכזי. השם הוא מהניינטיז, אבל הווינונה – כפי שהוא מכונה על ידי לקוחות שכבר הפכו לקבועים – הוא אחד מהברים העדכניים ביותר, ומציע בדיוק את היין, האוכל והאווירה שהיו חסרים לנו לדרינק קז'ואלי אך איכותי. היין כאן הוא במרכז, והאוכל המוקפד עובד איתו מצוין בלי להשתלט.

מה שותים: את תפריט היין אצר איש היין אלעד שהם (R2M לשעבר), וידו המקצועית ניכרת בבחירת היינות המדויקת ובמגוון של ההיצע בכוסות. אם בכל זאת יש חשק לבקבוק, נפתחות אפשרויות טעימות להפליא: מצרפת הקלאסית, דרך האזורים המעניינים והפחות שגרתיים של איטליה וספרד, עם הרבה מקום לאזורי יין שהתחלנו לשתות את היינות שלהם יותר ויותר בשנים האחרונות – פורטוגל, יוון, אוסטריה, גיאורגיה, ואפילו זכרון יעקב שלנו על המפה. בולטים לטובה בתפריט: חלוקה נוחה של היינות לקטגוריות; תיאור של כל יין, המיטיב לשקף את הייחוד שלו; והסברים פשוטים וברורים על מושגים שלא כולם סגורים עליהם, כמו יינות טבעיים, פט־נט ויינות כתומים. הז'אנר הטבעי בפרונט, והיינות שמשתייכים לו מופיעים עם סימון של עלה בתפריט, דהיינו נטורל פרנדלי.

שלמה המלך 2 תל אביב

וינונה פוראבר. צילום: רן בירן
וינונה פוראבר. צילום: רן בירן

יין בכרם

חנות ובר יין בפינת הרחובות התוססת נחלת בנימין וגרוזנברג. האווירה קז'ואלית, משפחתית ומזמינה, והיין מגוון ומוצע במחירי חנות נגישים. בעל המקום אילן אמיר היה עד הקורונה סוכן מכירות שעבד עם יקבים. עם בואה של המגפה הוא הקים את החנות, תחילה ברחוב רמב"ם. הוא זיהה שם את הצורך של אנשים לשבת ולשתות יין איכותי במחירי חנות, ופתח מקום שפשוט כיף לשבת לשתות בו, עם כמה ביסים קטנים בצד. המקום אהוב במיוחד על קהל יין צעיר וחדש, והוא מלא בשעות הערב, אבל אפשר וכדאי לשבת בו על בקבוק גם באמצע היום. 

מה שותים: המדפים מלאים ביינות שהם שמות מוכרים ברובם, וגם בהפתעות, כמו יינות שאילן מייבא מספרד וצרפת בשיתוף עם חנות לה בושון בנווה צדק.
נחלת בנימין 29 תל אביב

יין מגוון במחירי חנות נגישים יין בכרם | צילום: לוטם פרץ
יין מגוון במחירי חנות נגישים יין בכרם | צילום: לוטם פרץ

יינות וטעמים

חנות היין הוותיקה והטובה, שהתחילה בתחנת דלק ברמת גן, התרחבה לסניף ברחוב ויצמן בתל אביב עם בונוס של בר יין. בכל שעות היום אפשר להזמין פה בקבוק יין במחירי חנות – בצהריים ללא דמי חליצה ובשעות הערב בדמי חליצה סמליים של 35 שקלים לבקבוק במחיר של עד 200 שקלים, וללא דמי חליצה לבקבוק יקר יותר. בבקרים, מהשעה 8:00, בנוסף לחנות יין ואלכוהול, המקום מתפקד כבית קפה ומעדנייה עם כריכים וסלטים. 

מה שותים: בחנות יש היצע מרשים של יינות, מבקבוקים של יקבים מצוינים במחירים נגישים מאוד, ועד יינות מתיישנים מבורדו. תפריט הכוסות מחולק ליינות לבנים, אדומים ורוזה, ובכל אחת מהקטגוריות ישנם שניים־שלושה יינות מהארץ ומאירופה.

ויצמן 2 תל אביב

היצע מרשים של יינות יינות וטעמים | צילום: אופק פרץ
היצע מרשים של יינות יינות וטעמים | צילום: אופק פרץ

סרנדיפיטי

חנות יין ישראלי ובר יין שהוקמו בסוף 2019 על ידי אנשי היין אסף מרגלית, עודד שהם ועמוס יעקוב (שבבעלותו גם חנות עתיקות סמוכה). מטרת המקום היא "להביא את היקב אל העיר" ולהוות במה באזור המרכז ליקבים קטנים מכל הארץ. מדי שבוע הצוות המלומד של המקום מרחיב את תפריט היין, ונפתחים עוד בקבוקים למזיגה גם בכוסות. בולטים לטובה התמחור ההוגן, שלא חוצה את ה־35 שקלים לכוס גם כשמדובר ביקבי בוטיק קטנים, ומיקום החנות – בשוק היווני ביפו, שמייצר אווירה שלווה ונעימה לאירוח, כזאת שמזמינה לבחור בקבוק וללגום אותו בקלילות, לצד גבינות, נקניקים ובגט. מפעם לפעם מתארחים במקום אנשי ונשות יין לערבי טעימה עם יינות מיוחדים ונדירים; כדאי להתעדכן באתר החנות. 

מה שותים: תפריט היין מציג את העשייה של כמה מהיקבים המעניינים שפועלים בארץ, כולל יצרנים ויצרניות צעירים פחות מוכרים. 

יועזר 7 יפו

מביאים את היקב אל העיר סרנדיפיטי | צילום: שון שוורץ
מביאים את היקב אל העיר סרנדיפיטי | צילום: שון שוורץ

פר דרייר 

המקום שהתחיל כבר היין הרומנטי והקסום בעיר, בסמטה מסתורית ברחוב המלך ג'ורג' 4, הוא היום כבר מוסד תל אביבי־יפואי. במיקומו בשנים האחרונות במתחם נגה, מצליח פר דרייר להיות נגיש לכולם – מקומיים, תיירים, צעירים ומבוגרים. תפריט האוכל הפך למרכזי יותר עם השנים, אך זה לא גרע דבר מתפריט היין, שנשאר תמיד מעניין ומוקפד. לפני שהולכים הביתה, אפשר לעצור מול קיר היין המרשים ולהצטייד ביין מעולה במחירי חנות. 

מה שותים: איתי שלום, אחד מהשותפים ואיש היין של המקום, אחראי על המגוון, שמשלב יינות קלאסיים אהובים ובקבוקים עדכניים ומסקרנים. לצד הפרנקופיליה המתבקשת, תמיד יש מקום של כבוד גם ליין ישראלי. 

בת עמי 7 יפו

להצטייד ביין מעולה הביתה פר דרייר | צילום: פר דרייר
להצטייד ביין מעולה הביתה פר דרייר | צילום: פר דרייר

שאטו שועל

בר יין שכונתי בפינה הסואנת של הרחובות מלכי ישראל ושדרות בן גוריון. שאטו שועל הוא מקום באווירה צעירה שבו לא צריך "להבין ביין", אלא ליהנות מהערב שלך עם יין טעים. דורון רובינפלד, אחד מהשותפים והאיש שאוצר את תפריט היין במקום, משלב בתפריט יינות שיובאו במיוחד עבורם, וכך פותח אפשרויות בחירה נוספות וייחודיות שלא רואים במקומות אחרים בעיר. האוכל במקום קליל ומלווה טוב את היין. יש מבחר של מנות קטנות שאפשר לחלוק, והכי כיף – שוקולד צרפתי, שמוגש ליד היין. 

מה שותים: תפריט היין כולל הרבה יצרנים ויבואנים קטנים, ומתעדכן מדי יום ביינות חדשים בכוסות, קראפים ובקבוקים.

מלכי ישראל 19 תל אביב

יש שוקולד צרפתי שמוגש ליד היין שאטו שועל | צילום: דנה טל אל
יש שוקולד צרפתי שמוגש ליד היין שאטו שועל | צילום: דנה טל אל

תרצה

בר היין החדש מבית OCD של השף רז רהב. תרצה נמצא במקום שבו פעלה מסעדת החלוצים 3 הנוסטלגית, ונראה שהחלל שהיה כל כך אהוב על זללני העיר חזר לחיינו ומכבד את קודמו. היין, האוכל, השירות, העיצוב – הכול מוקפד כמו במסעדת שף, אך עדיין ההרגשה היא של בר. האוכל מתלווה ליין, ומנסה לא לגנוב לו את ההצגה, אבל הוא כל כך טעים ויפה – שקשה שלא להתעכב גם עליו. המקום נפתח בשעה 17:00 ומקבל הזמנות רק עד 18:00. אחר כך, כיאה לבר, אפשר פשוט להגיע ולתפוס מקום. כלומר, כשתסיימו להמתין בתור המשתרך בחוץ.

מה שותים: את תפריט היין הרחב אצר הסומלייה אביב חג'ג' עם השותפים. הוא מוגש כספר קטן עם היצע בקבוקים מרשים ומגוון טוב של כוסות, ללא התמקדות באזור מסוים או סגנון ספציפי. 

החלוצים 3 תל אביב

 היצע בקבוקים מרשים ומגוון טוב של כוסות תרצה | צילום: חיים יוסף
היצע בקבוקים מרשים ומגוון טוב של כוסות תרצה | צילום: חיים יוסף

החלוצות

אי אפשר לדבר על שתיית יין בתל אביב בלי לדבר על מעצבי הדור, הבסטה וברוט. הם שהניחו את אבני היסוד, והם שהופכים את העיר להרבה יותר טעימה לשתיינים גם היום 

בסטה 

כמו בצרפת, יין בבסטה הוא חלק אינטגרלי מהארוחה – או שהארוחה היא חלק אינטגרלי מהיין. אם אנחנו לא בטוחים, זה בגלל שעושים את שניהם ממש טוב. אולם אלה לא רק היין הטוב, ולא רק המבחר המדהים בכוסות או ספר היין המלא למתעניינים – זוהי התעוזה של אנשי הבסטה, ובראשם אבירם כץ, להביא דברים אחרים ולהגיש דברים אחרת. לבנות (כל רגע) תפריט יין חדש שלא מחפש מה הולך היום, אלא מכתיב מה ישתו מחר. המקום נפתח בכל יום בשעה 12:00 (שישי ב־8:30) וכאן אין מקום לייסורי מצפון על יין בצהריים, זה חלק מהפורמט. אמרנו כמו בצרפת (רק בשוק הכרמל). 

השומר 4 תל אביב

כמו בצרפת הבסטה. צילום: עמית שמש
כמו בצרפת הבסטה. צילום: עמית שמש

ברוט 

רבות וגדולות כבר נאמר על ברוט, ובצדק. יאיר יוספי ועומר גל הצליחו להביא את הדברים שהם הכי אוהבים בצרפת ואיטליה לתל אביב, לצד ליקוט מקומי ויצרנות ישראלית. היין הוא חלק מובנה בארוחה, ואם תתייעצו עם אנשי היין שבמקום (וכדאי), הם ללא ספק יצליחו לבחור עבורכם בקבוק שילווה טוב את האוכל. תפריט היין משתנה תדיר, ונבנה עם כבוד גדול למסורתי ועם פתיחות גדולה לחדש. לאורך כל השנים הברוטים ממשיכים לטעום, לחקור ולחדש. אחד מהפרויקטים המעניינים ביותר שעורך הברוט בשנים האחרונות הוא פסטיבל הגל החדש. במהלך הפסטיבל מתארח בכל שבוע יקב אחר, מבין היקבים המעניינים והאוונגרדיים שפועלים היום בישראל. במהלך אותו שבוע, יינות היקב נמזגים בבקבוקים ובכוסות, והייננים מתארחים במסעדה ומספרים את הסיפור שלהם ושל הטרואר הישראלי.

נחלת בנימין 36 תל אביב

היין הוא חלק מובנה בארוחה ברוט. צילום: דור קדמי
היין הוא חלק מובנה בארוחה ברוט. צילום: דור קדמי

בועטים במוסכמות: מיזמי יין צעירים שמקדמים תרבות יין בישראל