מדריך

העמק השווה: איפה אוכלים בעמק חפר?

המחלבה הקטנה  | צילום: איתמר רגב
המחלבה הקטנה | צילום: איתמר רגב

משקים אורגניים, מאפיות ביתיות, עגלות קפה, מחלבות בוטיק ומסעדת שף אחת. סיבוב טעים במיוחד בעמק חפר

17 ביולי 2022

בכל יום חמישי או שישי בבוקר אני יוצאת לסיבוב בעמק. יש לי מסלול קבוע כבר שנים, ומדי פעם נוספות לו נקודות ועצירות חדשות. רשימת הקניות שלי בכל מקום השתנתה פעמים רבות עם ההתפתחות (החיובית, חשוב לציין) של היצרנים. חלק מהמקומות שבסיבוב פתוחים כל השבוע, אבל בחמישי ושישי המגוון הרחב והתנועה הערה בעסקים מכניסים בהם שמחה. בסיום הסיבוב אני חוזרת הביתה, עידו בעלי (השף עידו פיינר) מסדר את כל הקניות על מגשים גדולים, ואנחנו יושבים עם הבנות לארוחת נשנושים בחצר.

מבחינתי זו לא רק הנאה, אלא מימוש של ערכי קהילה וקיימות, שהפכו אצלי לדרך חיים. זה מתחיל בקנייה מקומית של סל איכותי וטעים ממגדלים ויצרנים מהסביבה, וממשיך בהקמה של חוות קיימא בארותיים – חווה חקלאית שמהווה מסגרת חינוכית ותעסוקתית לנוער שנשר ממערכת החינוך או על סף נשירה. השנה האחרונה, לשמחתי, החזירה אל העמק בנות ובנים ממשיכים, שמפיחים חיים בעשייה הקולינרית והיצרנית המקומית. זו עשייה שראוי שתמשיך לצד המרחבים החקלאיים, ותתן להם כוח להמשיך להתקיים, וזו דרך חיים שאני נרגשת בכל פעם מחדש להעביר הלאה לבנות שלי. 

עמק חפר – אזור התעשייה 

את הסיבוב שלי לפעמים אני אוהבת לעשות לבד, אבל הכי כיף לעשות אותו עם בתי דניאלה, שחייבת להתחיל יום בעמק בקרואסון מרציפן ותות שדה, בדיוק כמו אימא שלה. אנחנו מתחילות אצל יואב דקלבאום באזור התעשייה של עמק חפר עם מאפים, קפה בפרגולה החדשה ועוגות לקחת הביתה. בימים שדניאלה בוחרת לגוון בקרואסון שוקולד, תפוחים או פטיסייר ופירות טריים, אני צריכה להוסיף שני קרואסונים של מרציפן ותות, כי דניאלה לא חולקת את המאפים שלה (אבל תמיד חולקת איתי את המאפה שלי). אצל יואב יש מבחר גדול של עוגות וקינוחי ויטרינה, שמרים, בחושות, עוגיות, קישים ומאפים מלוחים. העוגה האהובה עלינו היא הפורטוקלופיטה – עוגת יוגורט והדרים יוונית, שחזרה עם יואב ורות מטיול ביוון היישר לקונדיטוריה. והיא פשוט מעולה. 

אם אתם כבר שם: באזור התעשייה של עמק חפר אפשר לעצור גם במבשלת הבירה של אלכסנדר ולקנות משם ישירות את כל מבחר הבירות שלה. 

דקלבאום – בית מלאכה למתוקים, בית הראשונים 22 אזור התעשייה עמק חפר, 6895281־04

מבשלת בירה אלכסנדר, צבי הנחל 13 ,אזור התעשייה עמק חפר, 7034094ׁ־074 

מי בכלל רוצה לחלוק? דקלבאום, בית מלאכה למתוקים. צילום: יחצ
מי בכלל רוצה לחלוק? דקלבאום, בית מלאכה למתוקים. צילום: יחצ

כפר הרא"ה 

מדקלבאום אני חוזרת צומת אחד דרומה ופונה ליישובי צפון העמק. הראשון מביניהם הוא כפר הרא"ה, שבו נמצאת חנות הגבינות, הלחמים והגלידרייה של יעקבס ואגדת לחם. אצלנו במקרר נמצא באופן קבוע יוגורט הכבשים של יעקבס, שאנחנו אוהבים לאכול עם חלה. ואם קנינו פורטוקלופיטה בדקלבאום, אנחנו מצטיידות גם בקרם פרש להגשה. ביעקבס יש חצר גדולה עם שולחנות רחבים. אפשר לקנות בחנות גבינות, לחמים ומאפים, להוסיף קפה, כריכים או משקאות מהמקרר, ולהתיישב לבראנץ' קליל.

זו גם נקודת מפגש לרבים מאנשי העמק, וכולם מכירים את בני המשפחה, שתמיד נמצאים במקום. ובכלל, אם גדלתם בעמק או שאתם נוהגים להגיע לאזור בתדירות גבוהה, כל עצירה כוללת חיבוקים, סמול־טוק וחיוכים להמון פנים מוכרות.

משק יעקבס ואגדת לחם, כפר הרא"ה, 63661111־04 

נקודת מפגש משק יעקבס ואגדת לחם. צילום הדס ניצן
נקודת מפגש משק יעקבס ואגדת לחם. צילום הדס ניצן

השנה האחרונה, לשמחתי, החזירה אל העמק בנות ובנים ממשיכים, שמפיחים חיים בעשייה הקולינרית והיצרנית המקומית. זו עשייה שראוי שתמשיך לצד המרחבים החקלאיים, ותתן להם כוח להמשיך להתקיים, וזו דרך חיים שאני נרגשת בכל פעם מחדש להעביר הלאה לבנות שלי

קיבוץ גבעת חיים איחוד 

שתי הנקודות שהתווספו לסיבוב הקבוע שלי נמצאות בקיבוץ גבעת חיים איחוד: הראשונה היא המחלבה הקטנה של תמיר ודנה פרץ. הם חזרו לא מזמן מאיטליה לקיבוץ, ומגשימים חלום של ייצור גבינות ארטיזנלי בצמוד לרפת שממנה מגיע אליהם החלב. כל הגבינות זוכות אצלם לשמות של נשים, ואנחנו אוהבות במיוחד את "נילי" – גבינה קשה בסגנון פונטינה, ולאחרונה גם את "נעמי" – גבינה כחולה חצי קשה, ו"נגה" – הלקטית שאני אוהבת במיוחד עם ריבות ההדרים שהכנו בחורף. גם במקרה הזה אפשר לבקש שיפרסו עבורכם כמה גבינות ולשבת ולנשנש ליד הרפת, או לטייל איתן אל גינת הירק המדהימה שהקימו חברים מהקיבוץ (ותוצריה גם נמכרים בכלבו המקומי).

מאיטליה לקיבוץ המחלבה הקטנה. צילום: איתמר רגב
מאיטליה לקיבוץ המחלבה הקטנה. צילום: איתמר רגב

הנקודה השנייה בקיבוץ היא חדרוכל – מעדנייה שמציעה מנות של אוכל ביתי כשהן כמעט מוכנות, וצריך רק להשלים בבית את הבישול הסופי לפני ההגשה. אפשר למצוא בה גם סלטים, קובנה וחלות, משקאות וכריכים. אני מגיעה לשם בעיקר כשמתוכננים נסיעה ופיקניק בהמשך הדרך, או כשאני זקוקה להשלמה של תוספות לארוחת צהרי שישי, המבוססת על הקניות של הבוקר.

אם אתם כבר שם: בגבעת חיים איחוד נמצאת גם אלמגרו – המסעדה של ניקו וזואי, שפתוחה לארוחות בוקר וצהריים ומציעה מגשים של גבינות, ירקות, ביצים, כריכים, מאפי שמרים גדולים וסמבוסק מהטאבון.

בקיבוץ פועל גם הקואופ האורגני – חנות אורגנית בחצר חמודה, שגם בה אפשר לשבת לקפה. הקואופ מרכז אליו ירקות ופירות, גבינות עם ובלי חלב, מוצרי מזווה ועוד. 

כמעט מוכן מעדניית חדרוכל. צילום: שני בריל
כמעט מוכן מעדניית חדרוכל. צילום: שני בריל

המחלבה הקטנה, קיבוץ גבעת חיים איחוד, 6410424־054

חדרוכל, קיבוץ גבעת חיים איחוד, 0355893־050

אלמגרו, קיבוץ גבעת חיים איחוד,8628268־04

הקואופ האורגני, קיבוץ גבעת חיים איחוד, 6369761־04

קיבוץ משמר השרון 

אל קיבוץ משמר השרון אני מגיעה כדי לעבור בלחם שחר ולהצטייד במקלות הפרעצל שדניאלה אוהבת במיוחד. אני מכירה את המקום מהיום שבו הם פתחו, כששחר שם שלט קטן ומכר לחם בכניסה לקיבוץ. מאז שדניאלה הייתה בת שנה בערך, התחלתי להביא אותה לשם איתי. פעם היינו מציצות אל תוך המאפייה של שחר ומאיה ואומרות שלום. היום המאפייה כבר במקום אחר (פרדס חנה), אז אנחנו מגיעות, קונות פרעצלים ויושבות לאכול אותם על הספסל בכניסה. לפעמים אנחנו מוסיפות גם לחם לסנדוויצ'ים של קופסת האוכל, ואם אנחנו מגיעות אחרי הגן ותופס אותנו רעב, אז גם כריך מוכן. 

לחם שחר, קיבוץ משמר השרון, 8983511־09 

כשתופס אותנו רעב לחם שחר. צילום: יעל האן
כשתופס אותנו רעב לחם שחר. צילום: יעל האן

כפר מונש 

אפשרות חדשה בעמק לארוחת צהריים חצי קלילה היא המסבחה של גדי ויוני בנומי. למעשה, זאת מסעדת השף היחידה שפועלת היום בעמק, ומגישים בה מנות מצוינות, המבוססות על ירקות שגדלים בערוגות שבחצר המסעדה ועל חומרי גלם של יצרנים מעניינים מהאזור. מחודש יוני האחרון היא פתוחה גם לארוחת צהריים פחות מחייבת, שבה מככבת המסבחה. 

נומי, כפר מונש, 7740635־09 

יש גם מסבחה שפים גדי בור (מימין) ויונתן דנון ממסעדת נומי. צילום: שני בריל
יש גם מסבחה שפים גדי בור (מימין) ויונתן דנון ממסעדת נומי. צילום: שני בריל

כפר ויתקין והסביבה

בין בית הראשונים לכפר ויתקין, במרחק של כמה דקות נסיעה מהירידה מכביש החוף במחלף חבצלת, נמצא מרחב חקלאי של שדה תירס ומקשת דלועים. הוא חלק מהמשק החקלאי אורגני גרין, שבתוכו גם שוכנת העגלה בחווה – עגלת קפה ברוח בריאה, שהכרתי ממש לאחרונה. התפריט כולל שייקים, סלטים וכריכים טבעוניים, ולצדה פועלת גם חנות אורגנית. אחרי שיושבים בפינה המוצלת כדאי לטייל אל החממה, חלקת התירס ומקשת הדלועים, ובסוף להגיע גם לתרנגולות ולעזים.

אם מתחשק לכם כריך מעולה עם גבינות ובשרים, אפשר לחזור מרחק שתי דקות נסיעה למתחם ביתן אהרון, הסמוך למחלף חבצלת, ולשנות לחלוטין אווירה במעדנייה Ha'beit – עם כריכים שכיף לשבת לאכול על המדרכה עם בירה קרה, במיוחד ביום שישי בצהריים.

לפני היציאה מכפר ויתקין לכיוון נחל אלכסנדר, נמצא יקב ויתקין, שבו אפשר לקנות מיינות היקב, לשבת לאירוח במרכז המבקרים עם טעימות יין ותפריט שמבוסס על מנות טאפאס, גבינות, לחמים וירקות טריים, או לאסוף סל פיקניק ממבחר הסלים שמציע היקב, ולנסוע איתו לחוף הים או לנחל אלכסנדר הסמוך.

טעימות יין וטאפאס יקב ויתקין. צילום: יחצ
טעימות יין וטאפאס יקב ויתקין. צילום: יחצ

אם אתם כבר שם: באזור כפר ויתקין אפשר לבקר גם בסטודיו בילונגינג, שמתמחה בעיצוב לבית, או בחנות החדשה יחסית של מעצבת הבגדים מעיין פז

אורגני גרין, כפר ויתקין, 5935523־052

Ha'beit ,מתחם ביתנ'ס, ביתן אהרון

יקב ויתקין, כפר ויתקין, 8663505־09

סטודיו בילונגינג, דרך בית הראשונים, כפר ויתקין, 2188393־054

מעיין פז, הדואר 113 כפר ויתקין, 5625231־077 

רק דברים יפים סטודיו בילונגינג. צילום: לירון זנדמן
רק דברים יפים סטודיו בילונגינג. צילום: לירון זנדמן

בחלק ניכר מיישובי העמק פועלות היום עגלות קפה, מגמה שתפסה תאוצה משמעותית בתקופת הקורונה, כשלבתי הקפה היה אסור לעבוד וכולם חיפשו מקום לשבת בו תחת כיפת השמים. ברוב העגלות יש אזור ישיבה רחב ולפעמים גם גן שעשועים סמוך. חלקן קרובות לכביש הראשי, בחלקן יש נוף כפרי ובחלקן הקפה אפילו טעים

בית יצחק וגוש חי"ה 

במושב בית יצחק קיימים שני מתחמים: הראשון, שקרוב יחסית לכניסה למושב מכיוון כביש 57 ,הוא מתחם שהתפתח בשנים האחרונות, ובו נמצאים בית הקפה ידה ידה ומבחר חנויות עיצוב ולייף סטייל, שכולם בבעלות נשית. בית הקפה מציע כריכים, מאפים, קינוחים וגלידה טרייה שמכינים במקום. ההגשה בשיטת שירות עצמי וכיף לצאת אל הדשא הקטן שבחוץ, ליהנות מהקפה והנשנוש שבחרנו, ולטייל בין חנויות המתחם.

המתחם השני שאני אוהבת במיוחד, בעיקר מאז שנולדו הבנות, כולל חנות אורגנית בשם הגינה האורגנית וחנות לייף סטייל להורים ותינוקות שנקראת "סודות". הגינה האורגנית היא חנות בבעלות של המשק האורגני, שנמצא ממש מעבר לכביש. אפשר ומומלץ לטייל בין הערוגות ולראות את הקסם שבגידול בשיטת גן ירק. בחנות יש מבחר גדול של ירקות ופירות, לחמים, מוצרי מזווה ועמדה של מיצים טבעיים, שאפשר לשתות על המרפסת. שנים לפני שחשבנו להקים חווה משלנו, הייתי מגיעה אל הגינה האורגנית (שפעלה אז במיקום אחר בבית יצחק) ועושה שם את עיקר קניית הירקות השבועית שלי. עד היום אני אוהבת להשלים שם את הסל השבועי שלנו.

אם אתם כבר שם: אזור בית יצחק וגוש חי"ה (כפר חיים, כפר ידידיה והדר עם) מלא גם במשתלות. בקיץ אפשר לקנות פטל טרי ממשק קפלן בכפר חיים; וברחבת החניה של הכלבו הטכני הגר, נמצאת אחת מעגלות הקפה הוותיקות בעמק – עגלת קפה, שהיא נקודת מפגש לכל תושבי האזור ולחקלאים המקומיים. בימי חמישי ושישי אפשר גם לקנות ירקות אורגניים ישירות במשק של אמיר בן יהודה בבית יצחק. מכפר ידידיה אפשר גם להגיע בזריזות דרך השדות למושב אביחיל, לעגלת הקפה של גילי ולאסוף שמן זית של "לבנט", שאותו מפיק עופק מזיתים שהוא מגדל במשק. תוכלו לטעום אותו גם במנות של נומי בכפר מונש.

ידה ידה, רחבת הבנים 2 בית יצחק, 3340046־054

הגינה האורגנית, דרך השרון 113 בית יצחק

משק קפלן, האופק, כפר חיים, 4399316־054

עגלת קפה, שער הכפר 4 ,כפר ידידיה

משק בן יהודה, דרך הרימונים 1 בית יצחק, 5556999־050

העגלה של גילי, השלווה, אביחיל

לבנט, הגדוד העברי 43 אביחיל 

ירקות אורגניים הביתה קיימא בארותיים. צילום: שני הלוי
ירקות אורגניים הביתה קיימא בארותיים. צילום: שני הלוי

קניית ירקות בעמק

מלבד הגינה האורגנית, המשק של אמיר בן יהודה ומשק קפלן הנ"ל, מומלץ לנסות גם את דוכן האמון של סולי בגן יאשיה – בסטה קטנה שפתוחה בכל שעות היום ומציעה מבחר זנים של עגבניות ועגבניות שרי באיכות מעולה. ליד כל ירק יש שלט עם מחיר, וכל לקוח אחראי לחשב ולשלם את הסכום הדרוש (ועל כן "אמון").

לאוהבי חסות טריות, ירוקים מכל הסוגים ועלי מיקרו בגידול הידרופוני – כדאי לעשות הזמנה מראש באתר של עלעלים, ולאסוף היישר מהמשק בעולש.

גם אצלנו בחוות קיימא בארותיים אפשר להזמין סל הפתעות שבועי מתוצרת החווה ולאסוף מהמשק בימי שלישי.

הבסטה של סולי, הגנים 231 גן יאשיה, 2799004־052

עלעלים רעננים, נוף הרים 60 עולש, 8940507־09

קיימא בארותיים, האפיק 38 בארותיים, 054-7303359

עגלות קפה 

בחלק ניכר מיישובי העמק פועלות היום עגלות קפה, מגמה שתפסה תאוצה משמעותית בתקופת הקורונה, כשלבתי הקפה היה אסור לעבוד וכולם חיפשו מקום לשבת בו תחת כיפת השמים. ברוב העגלות יש אזור ישיבה רחב ולפעמים גם גן שעשועים סמוך. חלקן קרובות לכביש הראשי, בחלקן יש נוף כפרי ובחלקן הקפה אפילו טעים. לעגלות הקפה יש היום תפקיד מהותי כמקומות בילוי ומפגש בעמק, ועבור מי שמגיעים מחוץ לאזור, זו הזדמנות לשבת בלבם של מושב או מרחב חקלאי, שבטח הם לא היו מגיעים אליהם אלמלא.

אני מודה שברוב העגלות בעמק עדיין לא ביקרתי, אבל הרשימה היא ארוכה. אם אתם באזור, חפשו את השלטים שמפנים אליהן, ועצרו אם מתחשק לכם. ואם לא, המשיכו עוד עשר דקות (מקסימום) עד העגלה הבאה. בין העגלות המומלצות יותר בעמק אפשר למצוא את אחוקפה בנחל אלכסנדר, עגלת קפה בכפר ידידיה (שכבר הוזכרה פה), עגלה של קפה בחניאל, העגלה של גילי באביחיל, פוזה׳לה בבורגתה, MAMA בחופית והעגלה בחווה ליד בית הראשונים.