איך מתאימים חטיפים לאלכוהול? צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן
איך מתאימים חטיפים לאלכוהול? צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן

עד שנחזור לשבת על הבר, אפשר להרים ערב דרינקים ונשנושים מושקע בבית: מכינים קוקטיילים ביתיים, פותחים כמה שקיות של חטיפים ומשלימים את התמונה עם מטבלים שיחמיאו להם. אם תעשו את זה נכון, לא תרצו לצאת מהבית

29 בנובמבר 2020

אחד הדברים שקרו השנה הוא שינוי, די דרמטי, בהרגלי השתייה שלנו. הסגרים והמגבלות העבירו את מוקדי הבילוי שלנו מהפאבים והמסעדות לבתים, לגגות ולחצרות. גם דפוסי הקנייה שלנו השתנו: חנויות האלכוהול מדווחות על עלייה בכמות המשלוחים ומיקסולוגים החלו להרכיב ערכות להכנת קוקטיילים בבית.
שלא כמו האירופאים, הישראלים "חייבים" לנשנש עם הדרינק, לאכול משהו קטן "שיספוג את האלכוהול". ולא, אנחנו לא מסתפקים בקערת פיצוחים בצד, ועל כך יעידו תפריטי הברים, שהשתכללו כדי להתאים לפודיז חובבי אלכוהול. אבל עכשיו, כשאנחנו בבית, אנחנו לא רוצים להתעסק עם הכנת מנה מסובכת בכל פעם שאנחנו משקשקים לעצמנו דרינק של ערב או מזמינים חברים לבירה, ולכן אנחנו פונים לפתרון הקל, הנוח והכיפי ביותר – שקית של החטיף החביב עלינו.

איך עושים את זה בסטייל וכמו שצריך? מפיקים ערב נשנושים לתפארת ואפילו די בקלות: כל מה שצריך לעשות הוא לבחור את החטיפים שיתאימו ויחמיאו לסוג המשקה שאותו אנחנו שותים, להוסיף עוד כמה מנות בצד ולפתוח שולחן. וממש כמו כל שילוב בין אוכל לאלכוהול, שילוב בין אלכוהול לחטיפים יכול לשדרג ולהעצים את חוויית השתייה – הוא יכול להדגיש טעמים מסוימים, למתן טעמים עזים מדי או ליצור טעמים חדשים שלא הרגשתם בהם קודם.

אז איך יוצרים שילוב מוצלח בין אלכוהול לחטיפים?

תורת ההתאמה בין בירה, יין או כל משקה אחר ובין אוכל "רגיל" נכונה גם לגבי ההתאמה לחטיפים – כל מה שצריך הוא קצת תשומת לב, מחשבה והיכרות עם עקרונות בסיסיים:

  • עוצמה בדרך כלל נבחר לשדך חטיף עדין למשקה עדין וחטיף בעל טעמים חזקים למשקה עשיר ואסרטיבי. כשמדברים על "עוצמה" של חטיף או משקה, לא מדברים על פרמטר אחד בלבד, אלא על מכלול של תכונות – תכולת אלכוהול, גוף, פירותיות, טעמים שולטים ותיבול.
  • טעמים משותפים התאמה לעתים מתרחשת בצורה טובה כאשר שני הצדדים חולקים טעמים וארומות משותפים. נסו לשלב חטיף עם עשבי תיבול לצד בירה בעלת ארומה כשותית, יין צעיר עשבוני ורענן או משקה על בסיס עשבים – השילוב ביניהם ידגיש ויעצים את טעמי העשבים והריחות שלהם.
  • איזון לפעמים נרצה לשלב דווקא חטיפים ומשקאות בעלי טעמים מנוגדים, שיאזנו זה את זה – משקה מתוק יאזן חטיף מלוח, משקה מריר או מוגז ירעננו את החך אחרי ביס עשיר ומשקה חמצמץ יאזן חטיף חריף (ולהפך).
    לא משנה איזה עיקרון מנחה אתכם בבחירה, תמיד כדאי לשים לב שטעמי המשקה לא יאפילו על טעמי החטיף ולהפך. בכל זאת, אנחנו אוכלים חטיף כי אנחנו רוצים להרגיש את הטעם שלו ושותים משקה מסוים כי אנחנו אוהבים את הטעם שלו.

אולם, כמו שיגידו לכם בכל כתבה על שילובי אוכל ואלכוהול (או לפחות בכתבות שלי) – כללים נועדו כדי שישברו אותם. הכללים האלה אינם כללי ברזל אלא המלצות, ובסופו של יום לכל אחד העדפות טעם שונות. ערב ביתי עם חברים אינו ארוחה במסעדת מישלן, אל תפחדו לשחק עם הטעמים ולנסות שילובים חדשים ונועזים יותר.

צריכים המלצות לשילובים מוצלחים? אלה החביבים עליי:

תפוצ'יפס בטעם טבעי + לאגר בהירה + מטבל אובצדה

מה הולך טוב יותר מצ'יפס עם בירה? התפוצ'יפס במיטבו כשיש ליידו משקה שמנקה את החך ומאזן את המליחות. בירת לאגר בהירה ומרירה תעשה את העבודה – היא עדינה ולא מלאת טעמים, ומסתדרת מצוין עם תפוצ'יפס בטעם טבעי. את הצ'יפס נטבול באובצדה – מטבל גבינה עשיר בווארי מסורתי, המוגש בבתי הבירה לצד הלאגר הבהיר המקומי. שילוב קלאסי.
כך תכינו מטבל אובצדה

אובצדה – מטבל גבינה בווארי מסורתי של גדי דבירי. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן
אובצדה – מטבל גבינה בווארי מסורתי של גדי דבירי. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן

דוריטוס בטעם טבעי + מרטיני + טפנד זיתים

לדוריטוס הטבעי יש מליחות עדינה וטעמים נעימים של תירס. זהו חטיף עדין ולא מוגזם, שצריך לידו משקה עדין כמוהו. כאן הלכתי על קוקטייל מרטיני – ולא, אין זה משנה אם הוא משוקשק או מעורבב, אבל כדאי שהוא יהיה על בסיס וודקה, שלא משתלטת על הטעם. את הדוריטוס נטבול בטפנד זיתים, שיקשור בין טעמי הדוריטוס לזיתים שבקוקטייל.
כך מכינים טפנד זיתים ירוקים: מעבדים במעבד מזון כוס זיתים ירוקים מגולענים, שן שום קלופה, 1/4 כוס שמן זית וכף מיץ לימון. ואפשר גם: טפנד זיתים ירוקים וארוגולה | חמאת זיתים
כך תכינו קוקטייל וודקה מרטיני

דוריטוס בטעם טבעי + מרטיני + טפנד זיתים. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן
דוריטוס בטעם טבעי + מרטיני + טפנד זיתים. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן

צ'יטוס קראנצ' בטעם גבינה + יין אדום + מטבל גבינת שום־שמיר

חטיף הגבינה הממכר הזה הפציע אל חיינו בשנות ה־90. ברוח הנוסטלגיה, הלכתי על טוויסט קטן לערבי הגבינות והיין שהיו כל כך פופולריים באותו עשור, ושידכתי לצ'יטוס – שיש לו טעמים של גבינה בשלה ועוצמתית – יין אדום עוצמתי, למשל פטיט סירה, שעומד בכבוד בטעמי הגבינה החזקים ואינו נעלם ברקע. ואם כבר הלכנו על שילוב נוסטלגי־קלאסי של גבינה ויין, נלך עד הסוף ונצרף מטבל גבינת שום־שמיר, שירטיב מעט את הצ'יטוס ויוסיף עוד מורכבות מעניינת לטעמים. אפשר להשתמש בגבינת שמנת בטעם שום־שמיר, אבל אם אתם מעדיפים לתבל בעצמכם או רוצים מטבל מעט דליל יותר, אפשר להכין אותו בקלות לבד.
כך מכינים מטבל גבינת שום־שמיר: מערבבים גביע גבינת שמנת, גביע שמנת חמוצה,1־2 שיני שום כתושות (לפי הטעם) ו־1/2 כוס שמיר קצוץ דק.

צ'יטוס קראנצ' בטעם גבינה + יין אדום + מטבל גבינת שום־שמיר. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן
צ'יטוס קראנצ' בטעם גבינה + יין אדום + מטבל גבינת שום־שמיר. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן

תפוצ'יפס אפוי בטעם טבעי + בירת חיטה גרמנית + מטבל גבינה לבנה ובצל ירוק

התפוצ'יפס האפוי החדש מכיל חצי מכמות השומן של אחיו הקלאסי, אז חיפשתי לו פרטנרים קלילים עם תו מחיר קלורי נמוך, כאלה שאפשר לשתות ולנשנש ללא רגשות אשמה. לתפוצ'יפס שידכתי מטבל גבינה לבנה עם בצל ירוק, ואת כל הטוב הזה שוטפים בבירה – ולמרות מה שחושבים רבים, הערך הקלורי שלה הוא מהנמוכים בגזרת המשקאות האלכוהוליים. הבירה המתאימה ביותר לתפוצ'יפס הזה, שיש לו מליחות עדינה וטעמים "רגועים", היא בירת חיטה גרמנית במרירות נמוכה וגוני טעם מתקתקים מעט.
כך מכינים מטבל גבינה לבנה ובצל ירוק: מערבבים גביע גבינה לבנה (רצוי 9% שומן) עם 1/4 כוס בצל ירוק קצוץ דק, ומתבלים במלח ופלפל שחור לפי הטעם.

תפוצ'יפס אפוי בטעם טבעי + בירת חיטה גרמנית + מטבל גבינה לבנה ובצל ירוק. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן
תפוצ'יפס אפוי בטעם טבעי + בירת חיטה גרמנית + מטבל גבינה לבנה ובצל ירוק. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן

דוריטוס חמוץ־חריף + טקילה + סלסת עגבניות

תירס, לימון וצ'ילי חריף? פשוט מקסיקו. ומה יותר מקסיקני מטקילה? במקרה הזה אין שום סיבה לשנות את המסורת – לימון ומלח הם מלווים מקובלים מאוד לטקילה וחריפות ממש לא זרה למטבח המקסיקני, כך שההצלחה של השילוב הזה מובטחת. והמטבל? לא אחר מאשר סלסת עגבניות (קנויה או ביתית). אמרנו מסורת?
כך מכינים סלסת עגבניות: קוצצים לקוביות קטנטנות 3 עגבניות גדולות ובשלות, מערבבים עם 3 גבעולי בצל ירוק קצוצים דק, 2 כפות שמן זית, 1/3 כוס מיץ לימון, מלח וסוכר לפי הטעם. חובבי הכוסברה יכולים להוסיף 1/4 צרור קצוץ דק.

דוריטוס חמוץ־חריף + טקילה + סלסת עגבניות. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן
דוריטוס חמוץ־חריף + טקילה + סלסת עגבניות. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן

דוריטוס אקסטרים ספייסי נאצ'ו + ויסקי + ספייסי מיונז

חטיף אקסטרימי עם טעמים חזקים ועוצמתיים, שעלולים למגר כל משקה שעומד לידו. השילוב עם בירה הוא די מתבקש, ודאבל IPA או טריפל בלגי חזק יכולות להיות מועמדות טובות. ניסיתי לצאת מאזור הנוחות וחיפשתי משקה עוצמתי שאינו בירה. גיליתי שוויסקי יכול להיות פרטנר מצוין – אבל לא וויסקי עדין, אלא כזה שיושן בחביות קלויות היטב, שתרמו לו טעמי עץ חזקים. ויסקי כזה יעמוד בכבוד בשילוב, גם אם תטבלו את הדוריטוס בספייסי מיונז כדי להעצים את האקסטרימיות שלו (ותאמינו לי, אתם תרצו לעשות את זה). אם לא מצאתם ספייסי מיונז, ערבבו כוס מיונז עם 1־2 כפות רוטב סריראצ'ה (לפי רמת החריפות שאתם אוהבים).

דוריטוס חמוץ־חריף + טקילה + סלסת עגבניות. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן
דוריטוס חמוץ־חריף + טקילה + סלסת עגבניות. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן

תפוצ'יפס אפוי בטעם יוגורט שום־שמיר + בלאדי מרי + צזיקי

יוגורט, שום ושמיר? השידוך המתבקש ביותר הוא עגבניות! כאן הלכתי על בלאדי מרי מתובל וחריף, שיודע להתבלט לצד תפוצ'יפס מתובל ומטבל צזיקי רענן. פחמימה, חלבון, ירקות ואלכוהול לשיפור מצב הרוח – לזה אני קורא ארוחה מאוזנת.
כך תכינו קוקטייל בלאדי מרי 
כך תכינו צזיקי ביתי

תפוצ'יפס אפוי בטעם יוגורט שום־שמיר + בלאדי מרי + צזיקי. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן
תפוצ'יפס אפוי בטעם יוגורט שום־שמיר + בלאדי מרי + צזיקי. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: נעמה רן