מתכונים לקינוחי פרווה מהספר "ימים מתוקים" של נטלי לוין (עוגיונט)

"צריך לומר ביושר: לא כל מתכון חלבי כדאי להפוך לפרווה. הטעמים והמרקם ישתנו, וגם הטעם. יש המון מתכונים נהדרים שאפשר להיפרד ממוצרי החלב שבהם, אבל לא בכל מחיר ובטח שלא בכוח", כותבת בלוגרית האפייה המצליחה נטלי לוין ("עוגיו.נט") בספרה החדש "ימים מתוקים". ואכן, על פני כ־200 עמודים, לוין משאירה את המרגרינה המגונה מחוץ למשחק, אינה ממירה דבר בכוח ("עוגות גבינה יישארו עוגות גבינה", היא מצהירה) ומוכיחה שהמעבר לפרווה, לפחות אצלה, לא בא על חשבון הנראות, המרקם והטעם. העוגיות המופיעות בספר נימוחות גם בלי חמאה, קינוחי הרושם מרהיבים גם בלי שמנת מתוקה והמאפים טעימים להפליא גם בלי חלב מן החי.

וכדי שגם לכם זה יצליח, לוין מצרפת לספר מדריך המרות מקיף, שעושה סדר ושכל (להתראות חמאה, שלום שמן צמחי; להתראות חלב פרה, שלום חלב סויה וחלב אורז; להתראות שמנת, שלום קרם קוקוס). היא לא רק מציעה במה להמיר, אלא גם מסבירה איך לעשות זאת נכון, מהם היתרונות והחסרונות של כל חלופה, איך היא מתנהגת במתכון ומה לצפות ממנה מבחינת הטעם והמרקם – לגזור ולשמור.

באופן טבעי, הוצאת מוצרי חלב ממשוואת האפייה הופכת מתכונים רבים לטבעוניים, ואכן יש בספר יותר מ־30 כאלה. רבים אחרים שבו אפשר לטבען בקלות, מה שהופך אותו לכזה המתאים לא רק לשומרי כשרות ולרגישים ללקטוז, אלא גם לטבעונים ולמפחיתנים, כיאה לרוח התקופה.

ואחרי כל ההקדמה הזאת, נותר רק להיכנס למטבח עם המתכונים המוצלחים והאהובים של לוין (רבים מהם אתם מכירים מהבלוג  הפופולרי, בגרסאות החלביות שלהם), לחמם תנור, להפסיק לפחד מהמילה הלא סקסית "פרווה" ולהתחיל לאפות את אחד מעשרות המתכונים הביתיים שלוין מציעה בספר ליום חול (מאפינס, חטיף גרנולה עם חמאת בוטנים, קרקר סלק), לארוחת ליל שבת (חלה עגולה מתוקה, פאי פקאן, עוגת תפוחים ומרנג), לשבת בבוקר (בבקה שוקולד, קובנה, עוגת שיש), לחגים (סופגניות "אשל" בלי אשל, קרמבל תפוחים חם, פבלובה מלבי עם רוטב פירות יער, קרם ברולה קוקוס) ולשמחות (עוגת שוקולד לגן, סינבון, עוגת מוס נוטלה טבעונית ועוד).

"ימים מתוקים", נטלי לוין, הוצאת תכלת, 193 עמ', 136 שקלים

"ימים מתוקים" | מאת: נטלי לוין
"ימים מתוקים" | מאת: נטלי לוין

לחמניות ספירלה עם חמאת בוטנים וריבה של נטלי לוין | צילום: הדס ניצן, עריכה קולינרית: תמר שורצברד גולן
לחמניות ספירלה עם חמאת בוטנים וריבה של נטלי לוין | צילום: הדס ניצן, עריכה קולינרית: תמר שורצברד גולן

לחמניות ספירלה עם חמאת בוטנים וריבה

הלחמניות האלה משלבות בין חמאת בוטנים לריבה בצורה נהדרת ומעוצבות כספירלה שהכי כיף לפתוח לאט–לאט למתכון המלא