חיים כהן מבשל את האוכל שגדל עליו ועוד 5 דברים שצריך לטעום השבוע

ראשון המסיק ברוברטה וינצ'י. צילום: אפרת רענן
ראשון המסיק ברוברטה וינצ'י. צילום: אפרת רענן

מקדש הפחמימות מגיע להבימה, חגיגות ראשון המסיק ומרקים מהעולם עד הבית. כל מה שטעים השבוע

18 בנובמבר 2021

1. להקשיב לסיפורי האוכל של חיים כהן

השף חיים כהן לא נח לרגע. בשבוע שעבר הוא חגג עשור למסעדת יפו-תל אביב, הוא עובד על מסעדה חדשה בבני ברק (כן, כן) וביום שישי הקרוב הוא יתארח לשיחה על המטבח שעליו הוא גדל והשפה החדשה שיצר ממנו כשף. כל זה יקרה במסגרת סדרת האירועים של Foodish, האגף הקולינרי של אנו – מוזיאון העם היהודי, שמנחה העיתונאי וחוקר הקולינריה רועי ירושלמי. במפגש ישתף כהן את הקהל בסיפורים על אוכל אורפאלי (ע"ש העיר אורפה בדרום טורקיה), על התרגום שלו את האוכל הזה למטבח עילי ועל הפיין דיינינג שהוא יוצר כשהוא משלב את המטבח הזה עם מטבחים נוספים. בסוף המפגש יהיו בנוהל גם טעימות של מנות שיכין כהן במיוחד.

מתי: שישי,19.11, 10:00

איפה: אנו, מוזיאון העם היהודי, רח' קלאוזנר 15 תל אביב. מזמינים כרטיסים כאן   

בין טורקיה לתל אביב חיים כהן. צילום: ירון ברנר
בין טורקיה לתל אביב חיים כהן. צילום: ירון ברנר

2. להצטייד בפחמימות במרכז העיר

כמו חיים כהן, גם האחיות שיר וקורל גורן אינן נחות לרגע – ופותחות את הסניף החמישי של בבקה בייקרי בנקודה הכי מרכזית שלהן עד כה – כיכר הבימה. הסניף, שיתפקד כסניף הדגל, הוקם במקום בו פעל עד כה 'ארקפה' הבימה, והוא נחלק לשני חלקים – בראשון תוכלו למצוא את כל מוצרי הבייקרי, מהפרעצלים המפורסמים, דרך עוגות הבבקה וכלה בכריכים וסלטים; ובחלקו השני שוכנת בבקה פיצה – סניף שני לפיצריה שפתחו האחיות בצהלה בתקופת הקורונה. כל אלה לצד קינוחי ויטרינה מושקעים, מקומות ישיבה רבים, אפשרות לטייק אווי ואפילו משלוחים.

מתי: ראשון־חמישי, 7:00-23:00, שישי 7:00-18:00, שבת 7:00-23:00
איפה: בבקה בייקרי כיכר הבימה
במרכז של המרכז בבקה בייקרי בהבימה. צילום: יח״צ – עידן מלצר
במרכז של המרכז בבקה בייקרי בהבימה. צילום: יח״צ – עידן מלצר

3. להתחמם עם מרקים מכל העולם

אומרים שבסוף השבוע יגיע החורף, ולסבול מקור אנחנו לא אוהבים, אז דרך אחת להתחמם כבר יש לנו: Souper – מרקיית הרפאים (נכון זה נשמע קצת כמו שם של סרט אימה?) מבית בראקה האוס (משייה, אונזה), שהקומה בתקופת הקורונה, חוזרת – והפעם, בשיתוף פעולה עם אשת הקולינריה רחלי קרוט. קרוט יצרה עבור המקום תפריט חדש יחד עם השפית אביה פרנס, המבוסס על מרקים מרחבי העולם: מרק חמוסטה מהמטבח הכורדי, מרק עדשים סודני טבעוני, מרק פו עם ציר בקר ויאטנמי ועוד. כל המרקים של סופר יגיעו אליכם עד הבית (באמצעות וולט או tabit), ועכשיו רק נשאר לחכות למזג האוויר המתאים.

מתי: ראשון־שבת, 10:00-22:00

איפה: Souper

אין כמו בבית המרקים של Souper ורחלי קרוט. צילום: אסף קרלה
אין כמו בבית המרקים של Souper ורחלי קרוט. צילום: אסף קרלה

4. להשקיע בספר שווה למען מטרה טובה

מאור צבר הוא כובען, אמן ומעצב תלבושות, אבל הוא גם חולה קרוהן כבר 7 שנים ולכן מספר על עצמו שהוא אוכל בעיקר עם העיניים. בימים אלה הוא עובד על ספר חדש בשם "רק אל תאכל את הכובע". כך הוא מספר: "אחרי שנים רבות בהן 'אכלתי' רק עם העיניים, מצאתי ביצירה תרפיה שמפצה על החוסר. הפכתי את המנות הנחשקות ביותר בעיני לכובעים אומנותיים. כל כובע שיצרתי הוא מזור מענג לנפש שלי וחלום שהתגשם". בספר, שבו משתתפים 25 שפים שיצרו מנות השראתן יצר צבר גם כובעים, הוא לא רק שווה בפני עצמו, אלא גם דרך לסייע לניצולי שואה. במסגרת קמפיין מימון ההמונים בו יצא צבר לטובת מימון הספר הוא גם מגייס תרומות לפרויקט כרובית – עמותה שעוסקת במתן מזון לנזקקים, חולים, קשישים וניצולי שואה. ככל שהקמפיין יניב סכום גבוה יותר – כך יוכלו להעניק ארוחות חמות ליותר נזקקים. שווה – גם בשבילכם וגם בשבילם.

מתי: הקמפיין רץ עד ה-24 בדצבמבר

איפה: משתתפים כאן 

מנות שהפכו לכובעי מעצבים מתוך הספר "רק אל תאכל את הכובע" של מאור צבר. צילום: תמוז רחמן
מנות שהפכו לכובעי מעצבים מתוך הספר "רק אל תאכל את הכובע" של מאור צבר. צילום: תמוז רחמן

5. להרים עם מלך הקסטות

סדרה של ארבעה אירועים מרימים במיוחד תתקיים בשרונה מרקט, כשבכל אחד מהם יתארח כוכב זמר אחר מז'אנר הקסטות של הזמר המזרחי של שנות ה־80 וה־90. כל אירוע יהיה מלווה באוכל מתאים מאחד מדוכני המרקט. הראשון, שיתקיים ביום שישי הקרוב, יארח את שריף (אתם בטח זוכרים אותו בתור "הילד הדרוזי") לצד תפריט מיוחד של המזנון שרקח אייל שני ברוח הים תיכונית, שמבוסס, איך לא, על פיתות (כן, המסבחה לימה תהיה שם). תנו בכפיים.

מתי: שישי, 19.11, 12:00-15:00

איפה: שרונה מרקט

גם היא במרימות מסבחה לימה של אייל שני. צילום: אנטולי מיכאלו
גם היא במרימות מסבחה לימה של אייל שני. צילום: אנטולי מיכאלו

6. לטעום מנות על בסיס שמן זית ראשון המסיק

זוהי עונת המסיק של שמן הזית – הזדמנות נהדרת ליהנות משמן חדש, ששונה בטעמו מכל שמן אחר של השנה: רענן יותר, עשבוני יותר, עוקצני יותר. לרגל חגיגות ראשון המסיק תארח מסעדת רוברטה וינצ'י בפרדס חנה את בית הבד פתורה, ובמשך שמונה ימים יציעו השפים עידו פיינר וירון מלכה תפריט של שבע מנות שיצרו בהשראת ששת הזנים בסדרת שמני ראשון המסיק ושמן הזית "מידנייט" (המופק מזיתים שנמסקים בשקיעה ותהליך הכבישה נעשה בחושך ובטמפרטורה נמוכה במטרה לשמור על הכלורופיל הירוק הקיים בפרי). בין המנות: קצ'ו אה פפה עם גבינת תום עזים של שי זלצר, לינגוויני חלמוני ופלפל שחור עם שמן נאבלי; קפלטי ריקוטה ולימון עם שמן זית קורנייקי וממתק דלעת בסיד עם קיימאק, סירופ גרניום ופיצוחים מלוחים עם שמן מידנייט. ומי שכל אלה יעשו לו תיאבון וירצה להכין מסוגם גם בבית – אפשר יהיה לרכוש את כל סדרת שמני ראשון המסיק במסעדה עצמה.

מתי: 22-30.11

איפה: רוברטה וינצ'י

לשבוע אחד בלבד ארוחת ראשון המסיק ברוברטה וינצ'י. צילום: אפרת רענן
לשבוע אחד בלבד ארוחת ראשון המסיק ברוברטה וינצ'י. צילום: אפרת רענן