חלת בריוש במילוי גבינות של ליאור משיח, המחלבה מבית יצחק. צילום: נעם פריסמן סטיילינג: ענת לבל
חלת בריוש במילוי גבינות של ליאור משיח, המחלבה מבית יצחק. צילום: נעם פריסמן סטיילינג: ענת לבל

איך מרכיבים תפריט, איך מחשבים כמויות ואיך דואגים גם ליהנות? המדריך שחייבים לקרוא לפני שמזמינים חברים

12 בדצמבר 2021

כשאנחנו חושבים על אירוח ביתי כיפי וקליל, אנחנו מיד חושבים על בראנץ'. יש משהו כיפי בלארח בראנץ' – האווירה נהנתנית, השעות לא מחייבות והאוכל – נו, אוכל של בראנצ'ים הוא תמיד טעים. אבל כמו כל אירוח, גם בראנץ' אינו חף ממכשולים ואפשר בקלות ליפול ל"מלכודות" שמאפיינות כל אירוח – יותר מדי אוכל, תפריט לא מספיק מהודק או מנות שאפתניות מדי שגורמות לכם להשתעבד למטבח. אז איך עושים את זה נכון? בשביל זה הכנו לכם מדריך מפורט:

רוצים ליהנות ממחירים מיוחדים על המוצרים שבכתבה? היכנסו עכשיו לאתר המחלבה מבית יצחק

ותרו על הפנקייקים

פנקייקים, קרפים וחביתות בשלל צורות הכנה הן אמנם מנות בראנץ' קלאסיות, אבל אי אפשר להכין אותן מראש, מה שאומר שאת הבראנץ' תבלו במטבח במקום עם האורחים. לכן מגישים מנות שאפשר להכין מראש וידרשו רק חימום קטן, או טאץ' אחרון לכל היותר: מאפים כמו גאלט גבינות, שבלולי שמרים ופשטידות למיניהם, פריטטה, ואפילו שקשוקה – את הבסיס אפשר להכין מראש (או אפילו בסיסי שקשוקה מכמה סוגים – לשקשוקה אדומה, ירוקה וכו') וברגע האחרון צריך רק להוסיף את הביצים ולשדרג עם גבינות. אפשר גם ללכת על מנות בבישול או באפייה איטית, למשל קובנה משודרגת, ולתת לתנור לעשות את הקסם.

ממציאים מחדש את הבופה

אנשים (ובואו נודה בזה – בעיקר ישראלים) אוהבים בופה עם 10 סוגי סלטים, 7 סוגי מאפים וביצים בכל צורת הכנה אפשרית. זה אמנם כיף בבתי מלון, אבל לא ממש פרקטי בבראנץ' ביתי. אז מה עושים? שומרים על קונספט הבופה, אבל עושים לו התאמות לפורמט מצומצם.

אם בופה בבתי מלון מורכב מאנסמבל של מנות, בבית נצטרך ללהק שחקן ראשי (או כמה) שישאו על כתיפיהם את עיקר ההצגה: מנה גדולה, שתוגש למרכז השולחן, ותקבע את הטון של הארוחה: שקשוקה במחבת גדולה, מאפה גדול ומרשים, חלה ממולאת ואפילו חמין בבראנץ' שבת חורפי במיוחד.

אופי המנה יכתיב את זהות חלק משחקני המשנה: אם מגישים קובנה, למשל, מתבקש להגיש לצידה ביצים קשות, רסק עגבניות ומטבלים חריפים; אם מגישים שקשוקה היא תגיע בליווי חלה סלט ישראלי קצוץ, טחינה, סלטים מבושלים וחלה לטבילה ואת המוסקה (בגרסה צמחונית וקלילה תתאים לבוקר) ילוו סלטים ומטבלים מהמטבח היווני כמו סלט יווני, סקורדליה (או גרסה יצירתית שלו), קוביות מתובלות של גבינת פטה וכו'.

אם מדובר בבראנץ' ל-6-4 אנשים, מספיק להגיש "עיקרית" אחת, אבל ככל שכמות המשתתפים עולה, צריך עוד "מוקדי עניין" כאלה. המנות צריכות להיות מספיק שונות אחת מהשנייה (אין טעם להכין 4 סוגי קיש, למשל), אבל כן כדאי שהן יהיו מאותה משפחה  – למשל מוסקה ופשטידת תרד וגבינות – כדי שלא תצטרכו להוסיף עוד ועוד מנות צד אלא תוכלו להישאר באותו קו.

אל תשתוללו עם כמויות

קל להגיד, אבל בסוף כולנו דוחפים לאורחים קופסאות פלסטיק עם שאריות. בסופו של דבר, החישוב הוא 3-2 כפות לאורח מכל מנה, כשכל אורח אוכל צלחת-צלחת וחצי (ככל שהארוחה ממושכת יותר, אוכלים מעט יותר). נכון, זה לא נשמע הרבה וזה באמת לא הרבה – אתם רוצים שהאורחים יצאו שבעים, לא מפוצצים.
והנה עוד טיפ שיעזור לכם לשמור על כמויות שפויות: מכינים מנה אחת מכל קטגוריה – סלט אחד של ירקות טריים, סלט אחד של ירקות מבושלים או צלויים, סלט חסה אחד, קיש אחד וכו'. זה גם יבטיח שהארוחה תהיה מגוונת ומעניינת. 

תחשבו יעיל

עוד בשלב תכנון התפריט, חושבים איך לרכז הכנות ולהשתמש באותו חומר גלם בצורות שונות ולהרוויח מנה נוספת במינימום הכנה: בצק עלים מוכן יכול להיות בסיס גם למאפה מלוח להתחלה וגם לקינוח (ואם יש שאריות – מגררים עליהן גבינות קשות, מסובבים לצורת בורג והופה – יש גם מקלות גבינה למנה הראשונה); פסטו יכול לשמש גם למריחה וגם כמלית לסמבוסק. רק אל תשכחו את העקרון הקודם: מנה אחת מכל סוג. נכון שאם מכינים בצק קיש זה נורא קל לשלב כמויות ולהכין 3 סוגי קיש שונים, אבל זה ישעמם את האורחים וישאיר אתכם עם אוכל מיותר.

תנו לכל חומר גלם לזרוח

מתכננים קיש פטריות? יופי, אתם לא צריכים גם בורקס פטריות וסלט פטריות מוקפצות. זה בסדר להשתמש באותו חומר גלם בכמה מנות שונות (כמו שאמרנו בסעיף הקודם), אבל בתנאי שהוא הכוכב רק במנה אחת – באחרות הוא יהיה מקסימום שחקן משנה. גם זה יעזור לכם לצמצם ולדייק את התפריט, כך שכל מנה בו תהיה מנצחת. 

ערכו הכנות מוקדמות

לכל ארוחה כדאי להערך מראש עד כמה שאפשר, אבל בראנץ' משאיר לכם עוד פחות מקום להכנות ביום האירוח. כדאי "לפרק" כל מנה לרשימת הכנות ולבצע את חלקן מראש: חיתוך ירקות, קיצוץ תוספות כמו אגוזים ושקשוק רטבים לסלט (שרק מערבבים ברגע האחרון); הכנת בצקים והתפחה (שאפשר לעשות לאורך לילה במקרר במקום התפחה קצרה בחוץ לפני האפייה) וכו'. אפשר גם להכין ערב מראש גם את השולחן והכלים, כדי לחסוך זמן בחיפוש אחר קנקן למיץ או עוד כפיות בבוקר. והנה טיפ: לצד רשימת הקניות ורשימת ההכנות, ערכו גם רשימת כלים – בתוך מה מגישים כל מנה – כדי שלא תגלו ברגע האחרון שחסרה לכם קערת סלט.

תשמרו על חום

אם אין אפיות של הרגע האחרון, חממו תנור ל-100-90 מעלות והכניסו אליו את כל התבשילים והמאפים שצריכים להישאר חמים. זה יבטיח שהם יהיו בטמפרטורה מושלמת גם אם האורחים שלכם מאחרים כרוניים.

שלבו שחקני רכש

שימוש מושכל באוכל מוכן וחומרי גלם קנויים לא הופך אתכם לבשלנים פחות טובים – זה הופך אתכם לבשלנים חכמים ויעילים יותר; גם המארחים הכי טובים עושים את זה. 

אם תכינו בצק לסמבוסק או למאפה שמרים ותגישו אותם לוהטים מהתנור, אף אחד לא ישים לב שהשתמשתם בפסטו או בממרח עגבניות קנויים, ואם תכינו קובנה ממולאת מפוארת, אף אחד לא יבוא בטענות אם הסחוג שלצידה יגיע מהסופרמרקט. גם צלחת גבינות עשירה היא שדרוג משמעותי לכל שולחן ארוחת בוקר ובראנץ', ואפשר להוסיף לה מזטים כמו ארטישוק א-לה רומנה, חמוצים וזיתים ממעדנייה טובה.
והנה עוד שימוש יצירתי במוצרים קנויים: מכירים את עמדת המוזלי בחדרי האוכל של בתי מלון? אז מעבירים יוגורמה לכלי הגשה יפה ומסדרים סביבו 3-2 סוגי גרנולה (קנויים, כבר אמרנו?) והמון קעריות עם גודיז: פירות חתוכים, אגוזים, קוביות חלבה ופצפוצי שוקולד.

גבינות איכותיות, יוגורמה, מוצרי מעדנייה ואפילו כלי הגשה חגיגיים אפשר להשיג בחנות המקוונת של המחלבה מבית יצחק