לביבות תפוחי אדמה. המחלבה מבית יצחק  בשיתוף מסעדות בנדיקט. צילום: שרית גופן
לביבות תפוחי אדמה. המחלבה מבית יצחק בשיתוף מסעדות בנדיקט. צילום: שרית גופן

סופגניות ולביבות הן אמנם כוכבות החג, אבל כדי להפיק הדלקת נרות מוצלחת יש צורך בכמה שחקני משנה. כך בונים תפריט להדלקת נרות

21 בנובמבר 2021

בואו נשים את זה על השולחן – כשאנחנו מזמינים חברים או משפחה להדלקת נרות, ברור לכולנו שזה לא ייגמר בסופגניה ושירת מעוז צור. סביר להניח שהאורחים מצפים שכבר נסגור עבורם את פינת ארוחת הערב, או שלפחות נשקיע בעוד כמה מנות. במילים אחרות, אנחנו צריכים להיכנס לכוננות אירוח. אל דאגה, זה לא אומר שמדובר באירוע כבד – הכוכבות האמיתיות הן הלביבות והסופגניות, ונשאר רק לדאוג לתוספת של שחקני משנה שישלימו את התמונה.

הנה כמה עצות שיעזרו לכם להפוך את הדלקת הנרות לנס חנוכה של ממש:

תזמון

הדלקת נרות מתבצעת עם רדת החשכה, ואם תציצו החוצה תבינו שהלילה מגיע כבר באיזור חמש וחצי, תודה לשעון החורף.
מומלץ להזמין את האורחים סביב השעה הזו – במיוחד אם יש ילדים קטנים ששעת השינה שלהם מתקרבת, אבל גם אם מדובר באירוח של מבוגרים – אף אחד לא רוצה לאכל סופגניות עד השעות הקטנות של הלילה. והבונוס – השעה המוקדמת מכתיבה טון של אירוח קז'ואלי שלא מחייב אתכם להרים הפקה. במילים אחרות, אף אחד לא מצפה שתגישו צלי.

השיטה

בגלל שמדובר באירוע קליל, המודל האידיאלי עבורו הוא, איך לא, בופה. ככה האורחים לא מרגישים מחויבים לאכול ויוכלו להשאיר מספיק מקום בבטן לקינוח שלכבודו התכנסנו. כדי לא להעמיס על השולחן ועל האורחים כדאי ללכת על "בופה מדורג" – לא להוציא את כל המנות ביחד, אלא בסבבים; ככה אנחנו נמנעים ממפגש מביך בין הריבה של הסופגניה לרוטב של הסלט.

לא מוציאים את כל המנות ביחד ונמנעים ממפגש מביך בין הסופגניות לרוטב של הסלט לביבות זוקיני וגבינות. צילום: ענת לבל
לא מוציאים את כל המנות ביחד ונמנעים ממפגש מביך בין הסופגניות לרוטב של הסלט לביבות זוקיני וגבינות. צילום: ענת לבל

הכנות מוקדמות

תמיד כדאי לתכנן מראש את ההכנות ולא לקבל את פני האורחים תוך כדי חיתוך סלט, אבל במרתון האירוחים של חנוכה, חשוב עוד יותר להערך מראש. אם יש לכם כמה הדלקות נרות (אחת למשפחה, אחת לחברים, אחת לשכנים) כדאי לרכז את הקניות לפעם אחת (כולל אקסטרות כדי להימנע מקניות השלמה) ולהכין כמות כפולה או משולשת ממה שאפשר. את חיתוך הירקות וערבוב הרוטב לסלטים אפשר להשלים מראש ולערבב ברגע האחרון; את המרק אפשר (ואפילו כדאי) להכין יום קודם וגם את הבצק לסופגניות (ולהתפיח אותו במקרר). רוב הלביבות יהיו טעימות גם במטפרטורת החדר, או אחרי חימום בתנור. ואם יש דברים שחייבים להכין ברגע האחרון, כמו סופגניות יוגורמה, אפשר לשקול מראש את החומרים ולהכין אותו בקערות מכוסות או קופסאות סגורות, כדי לא לבזבז זמן יקר כשהאורחים מחכים לסופגניות.

מה בתפריט?

בתור התחלה, נשנושי בופה שאפשר להכין מראש וירגיעו את הבטן המקרקרת של האורחים, אבל גם לא ימלאו אותה, למשל: חטיפי ברוקולי וכרובית, שיבולי גאודה כמון ועוגיות פרמזן מלוחות.
לנשנושים מצרפים גם פלטת גבינות, אגוזים ומזטים קטנים וחמודים כמו זיתים – אלו דברים שכולם אוהבים וידרשו מכם מינימום מאמץ.

אחרי הפתיחים אפשר לעבור ללביבות המלוחות, כמו לביבות זוקיני וגבינות או לביבות פולנטה ותום עיזים שאותן, כאמור, אפשר להכין מראש ולחמם. לצד הלביבות מגישים מטבלים – רצוי כאלה על בסיס יוגורט, כמו מטבל יוגורמה כבשים ושקדים, שיקלילו קצת את המטוגנים.

אחרי הלביבות (או ליידן) מוציאים לבופה סלטים שירעננו קצת את החך בין המטוגנים. עדיף לבחור בסלטי עלים קלילים אבל חגיגיים, למשל סלט אנדיב בויניגרט פרמז'ן, טבולה כרובית או סלט עלים עם גבינת חלומי צלויה. אם מדובר בערב קר במיוחד, אפשר לשלב גם מרק, אבל כזה שיש לו טעמים חמצמצים-רעננים, למשל מרק חצילים קלויים ויוגורמה.

ולסיום חגיגי ומתוק במיוחד, נפנה את הבופה לסופגניות – שגם הן לא חייבות לדרוש מכם הרבה מאמץ. זה הזמן לטגן בזריזות סופגניות יוגורמה (זוכרים? מכינים מראש את כל החומרים) ולביבות ריקוטה מתוקות.

סלטים קלילים מרעננין את החך בין המנות המטוגנות פיתבולה של קינן בסל, המחלבה מבית יצחק. צילום: תמוז רחמן
סלטים קלילים מרעננין את החך בין המנות המטוגנות פיתבולה של קינן בסל, המחלבה מבית יצחק. צילום: תמוז רחמן

טיגון ידידותי לסביבה

הטיגון הוא מכשול קטן – אבל לגמרי עביר – כשמארחים: הוא מרתק אותנו למטבח וממלא את הבית בריחות כבדים. למרות החשק המובן לסיים עם המשימה הזו כמה שיותר מהר, אל תצופפו בסיר הטיגון יותר מדי לביבות או סופגניות, כי הצפיפות מורידה את טמפרטורת השמן, מאטה את הטיגון והאוכל סופג שמן מיותר.
אז מה בכל זאת אפשר לעשות? בתור התחילה, לאפות חלק מהסופגניות והלביבות, גם עבור האורחים סופרי-הקלוריות וגם כדי לקצר את זמני הטיגון ולאפשר לתנור לקחת חלק במאמץ המשותף.
במהלך הטיגון פותחים חלונות (או את קולט האדים) ומיד עם תום הטיגון נפטרים מהשמן המשומש – אם אפשר, מוציאים את סיר הטיגון מחוץ לחלון כדי להניח לשמן להתקרר מעט, וכשהוא כבר לא רותח, שופכים אותו לשקית אטומה ומוציאים מיד את הפח.

במקביל, מכינים סיר קטן ובו מים רותחים יחד עם ענפי רוזמרין או מרווה, מקלות קינמון ופרוסות הדרים. נכון בקומיקס גיבורי על, הטובים תמיד מנצחים את הרעים? זה עובד גם עם ריחות, הטריק הזה.

שוקלים ומודדים את כל החומרים מראש, כדי לבלות כמה שפחות זמן במטבח סופגניות יוגורמה של המחלבה מבית יצחק. צילום: shutterstock
שוקלים ומודדים את כל החומרים מראש, כדי לבלות כמה שפחות זמן במטבח סופגניות יוגורמה של המחלבה מבית יצחק. צילום: shutterstock

מאצילים סמכויות

אל תתביישו לפזר סמכויות ולבקש מהאורחים להביא מנה, בנוסף למצב הרוח הטוב שהם יגיעו איתו. אם אתם לא רוצים שיתערבו לכם בתפריט, אפשר לבקש מהם גם להביא יין או מפיות או נשנוש קנוי כמו גבינות – כל מה שיחסוך לכם עוד טיול למכולת באמצע הטיגונים.