מתכונים מהספר "לאכול טוב יותר" של זהר לוסטיגר בשן

הספר החדש של זהר לוסטיגר־בשן "לאכול טוב יותר" מציע עוד מהטוב שהציע ספרה הקודם "לאכול טוב": אוכל קליל, בריא, צבעוני ושמח – 120 מתכונים המחולקים לשישה פרקים, שמקיפים את רוב תחומי הבישול הביתי. בפרק "אמצע השבוע" יש מתכונים קלים ומהירים ליום־יום, כמו שלל רטבים בריאים לפסטה וגרסאות ביתיות למנות  אסייתיות אהובות; בפרק "מבשלים למשפחה" יש מתכונים שיקסמו גם לילדים חובבי אוכל מהיר, כמו שניצלים צמחוניים על בסיס טופו, תירס, ברוקולי או כרובית; תבשילי פתיתים או קציצות טופו עסיסיות; בפרק "בא לי להשקיע" יש מתכונים חגיגיים, כמו סלט קיסרית (עם רוטב על  בסיס יוגורט וקרוטוני טופו), סירי ממולאים ומנות רושם כמו מקלובה אורז אדום, חצילים ובטטות; ויש מתכונים לארוחות בוקר, לקינוחים  וגם למזווה, שיחליפו את הגרסאות המעובדות שקונים בסופרמרקט לרוטבי ברביקיו, צ'ילי מתוק וטריאקי. כל המתכונים שבספר צמחוניים,  יש גם כמות נכבדת של גיוונים ומתכונים טבעוניים או נטולי גלוטן.

מה שנעדר מהספר של זהר הוא איסורים, הגבלות או הפחדות. לאורך כל הספר המסר שלה אחיד, והוא מהדהד מכל מתכון, עצה ומדריך –  תיהנו, כי זאת הדרך היחידה להתמיד באורח חיים בריא יותר.

 

אולם החלק הכי מעניין בספר הזה, שזהר מכנה אותו "פרויקט חייה", הוא  דווקא לא המתכונים: היא אוספת את הידע העצום שצברה  כמטפלת ברפואה סינית ושפית טבעית בוגרת בית הספר IET בסנטה קרוז, ומעבירה אותו לרשות הבשלנים. הספר כולל ארבעה פרקי מדריכים מעמיקים שמלמדים את עקרונות התזונה הבריאה: איך לצייד  את המזווה, לערוך קניות בסופר ולקרוא תוויות; איך לאחסן חומרי גלם ולהאריך את חיי הירקות והפירות; ואיך לבשל קטניות או דגנים מלאים. זהר צוללת אל חומרי הגלם ועוזרת לנו להבין מה אנחנו מכניסים לגוף (ולמה כדאי לנו לעשות את זה) ומסיימת בפרק מרתק על מזווה  הטעמים, שמסביר איך הופכים את חומרי הגלם לאוכל טעים – והכול  מוסבר בשפה בהירה, נגישה וידידותית.

לצד הידע התיאורטי, זהר מוסיפה גם טיפים לניצול שאריות, עריכת קניות עם הילדים, עבודה יעילה במטבח ועוד שפע עצות מעשיות שיעזרו ליישם את התורה גם  בבית ממוצע, כזה שיש בו הורים עסוקים, ילדים בררנים וארון חטיפים.
מה שנעדר מהספר של זהר הוא איסורים, הגבלות או הפחדות. לאורך כל הספר המסר שלה אחיד, והוא מהדהד מכל מתכון, עצה ומדריך –  תיהנו. תיהנו מהקניות, מהבישול ובעיקר מהאוכל, כי זאת הדרך היחידה להתמיד באורח חיים בריא יותר. היא לא מוותרת על תענוגות  אסורים כמו פסטה, פנקייק, שניצל או עוגיות – היא פשוט מלמדת איך  הופכים אותם לקצת יותר בריאים. מנגד, היא מלמדת איך להפוך  מאכלים שיש להם פוטנציאל להיות משעממים ואפורים לחגיגה של  ממש, ולא מפחדת להוסיף להם צבעים, מרקמים ואפילו סוכר – כל עוד לא מדובר בסוכר לבן.

"לאכול טוב יותר", הוצאה עצמית, 288 עמ',
148 שקלים. הספר זמין לרכישה באתר: zoharlustiger.com

"לאכול טוב יותר" | מאת: זהר לוסטיגר בשן
"לאכול טוב יותר" | מאת: זהר לוסטיגר בשן

מקלובה אורז אדום, חצילים ובטטות של זהר לוסטיגר בשן | צילום: דניאל לילה, סטיילינג: עמית פרבר
מקלובה אורז אדום, חצילים ובטטות של זהר לוסטיגר בשן | צילום: דניאל לילה, סטיילינג: עמית פרבר

מקלובה צמחונית של אורז אדום, חצילים ובטטות

סיר שהופכים על צלחת תמיד מעורר התפעלות. משנגלות השכבות היפות של חומרי הגלם, תחושת הגאווה הופכת כל ביס לטעים יותר למתכון המלא