רינת צדוק
סל וחומר
מפתחת המתכונים המוכשרת של מאפיית לחמים, חולמת וחיה אוכל מילדותה. רוחשת חיבה עזה לתוצרת מקומית טרייה ולמתכונים בריאים ונגישים עם טעם וריח של בית. כותבת את הטור סל וחומר.
עקבו אחרי

ירוקים של קיץ: רינת צדוק מכינה מנות קלות ומהירות לעונה הלוהטת

אומנם הנוף הופך ירוק בחורף וזו גם העונה שידועה בעשבים ובעליה המשובחים, אבל לקיץ יש נבחרת ירוקה ומעולה משלו: שעועיות ירוקות, במיה, צלפים ועוד

6 באוגוסט 2020
ירוקים של קיץ. צילום: שני בריל
ירוקים של קיץ. צילום: שני בריל

אימא שלי מספרת שכשהייתי ילדה, הדרך חזרה מהגן עברה דרך הירקן ובכל יום כשצעדנו הביתה התעקשתי לעצור לידו ולשאול אם יש במיה. רוב השנה הייתה התשובה לא, וכשקיבלתי סוף סוף כן זו הייתה חגיגה. לא נמאס לי לאכול אותה וזה ככה עד היום.

שיפודי במיה של רינת צדוק. צילום: שני בריל
שיפודי במיה של רינת צדוק. צילום: שני בריל

עם הבמיה מופיעים בשווקים גם סוגים שונים של שעועית ירוקה ובכל מקום בארץ אפשר למצוא שיח יפה של צלפים. הם גדלים פה בשפע אפילו במרכזי הערים הגדולות (רק תפתחו את העיניים), והם נהדרים אחרי כבישה פשוטה – מתאימים בול לעונה החמה עם החמיצות הרעננה שלהם והטעם העמוק והמורכב שאף פעם לא מכביד. 

במיה תאילנדית במילוי דג צלוי בדובדבנים של רינת צדוק. צילום: שני בריל
במיה תאילנדית במילוי דג צלוי בדובדבנים של רינת צדוק. צילום: שני בריל

בשווקים תמצאו עכשיו לפחות שניים־שלושה דוכנים שמוקדשים רק לירוקי העונה; החביב עליי הוא דוכן חדש של סוחר מחברון בשוק הנמל בתל אביב שמחזיק עלי גפן, משמש בלאדי, חרוש, פאקוס, שעועית ירוקה מכל הסוגים, במיה ועוד ירקות מדהימים.

לכל מנות הבלוג:

שיפודי במיה

ברבוניות ממולאות

חטיפי במיה פריכים ומתובלים

בלאדי מרי עם צלפים ושעועית מוחמצת

סלט שעועית ירוקה, לוביה ושעועית יריחו

קובנייה דג ברוטב חמאת צלפים

לביבות במיה

שעועית בחלב קוקוס ובזיליקום

במיה תאילנדית במילויט דג צלוי בדובדבנים

הדוכנים האלו בולטים למרחוק ומציגים גוני גוונים של ירוק. באגף השעועית הירוקה תמצאו את הלובייה הארוכה שצבעה ירוק עז והיא מחביאה בתוכה שעועית שחורת עין. היא פריכה מאוד והלב שלה מתוק, הטעמים שלה באים לידי ביטוי הכי טוב אחרי בישול ואפשר גם לצלות על גריל פחמים או בתנור; שעועית יריחו – בהירה ורחבה מהלובייה, שטעמיה עדינים מאוד, היא אלגנטית יותר ועובדת טוב עם חמאה לימונית, דג צלוי ועוד. אני חולטת אותה כדקה לפני השימוש. נוסף על אלו יש גם שעועית ירוקה סטנדרטית שהגוון שלה בדיוק באמצע, היא טובה לסלטים אחרי חליטה קצרה אבל גם נאה וקצוצה, יש לה מתיקות עדינה וטעם עשבוני. הירוקות החביבות עליי הן הבמיות הקטנות או התאילנדיות הגדולות, ואפשר להכין אותן בכל טכניקה שרוצים – כאן אני ממלאת במיה תאילנדית בדג וצולה עם דובדבנים, קולה אותה והופכת לחטיף מלוח שמתאים לצד משקה, כובשת או מגישה כמעט נאה בסלט (אין לכם מה לחשוש, בטיפול נכון המרקם פריך ואין ריריות).

חטיפי במיה של רינת צדוק. צילום: שני בריל
חטיפי במיה של רינת צדוק. צילום: שני בריל