רינת צדוק
סל וחומר
מפתחת המתכונים המוכשרת של מאפיית לחמים, חולמת וחיה אוכל מילדותה. רוחשת חיבה עזה לתוצרת מקומית טרייה ולמתכונים בריאים ונגישים עם טעם וריח של בית. כותבת את הטור סל וחומר.
עקבו אחרי

עץ הדעת: מבשלים ואופים עם תפוחים

תפוח עץ הוא הרבה מעבר לנשנוש בריא וממש לא מיועד רק למאפים מתוקים. רינת צדוק שיחקה איתו במטבח וגילתה עולם חדש ומופלא

6 בדצמבר 2020
דונאטס תפוחים בזיגוג ג'ינג'ר של רינת צדוק. צילום: דניאל לילה
דונאטס תפוחים בזיגוג ג'ינג'ר של רינת צדוק. צילום: דניאל לילה

כמו כולם, חשבתי על תפוחי עץ בהקשר מצומצם יחסית – כחטיף בין ארוחות, כחלק ממאפים מתוקים ולפעמים גם כחלק מסלטים ירוקים מורכבים מעט מהרגיל. אבל הפוטנציאל של תפוחי העץ הוא אינסופי ובטח לא צריך לעצור במתוק. כשטועמים אותם ומשחקים איתם מגלים שיש בהם הרבה יותר. היום, יותר מבעבר, החורף מציף את השווקים בשפע זני תפוחים. חלקם מסורתיים וותיקים בנוף וחלקם חדשים יחסית – פיתוחים מאוחרים או עולים חדשים שהגיעו ממחוזות אחרים.

כיסני תפוחי עץ, כרוב וגרגירי חרדל של רינת צדוק. צילום: דניאל לילה
כיסני תפוחי עץ, כרוב וגרגירי חרדל של רינת צדוק. צילום: דניאל לילה

פגישה טלפונית עם עמי ברקוביץ', חקלאי ותיק מרמת הגולן המתמחה בתפוחי עץ ובפירות יער (שני מיני פרי שאוהבים אקלים קריר, חפשו את הדוכן של עמי בשוק הנמל בתל אביב), פתחה בפניי צוהר לעולם התפוחים שיש לנו כאן. ברקוביץ' מגדל יותר מ־ 16 זנים. במועד הצילומים שמונה זנים כבר היו בשלים לקטיף ובנדיבות גדולה הוא שלח אותם אליי – שמונה ארגזים מלאים בפוג'י, חרמון, פינק ליידי, גרני סמית, אין כמוהו, גאלה, גולדן דלישס ורד קריספ. לכל אחד מהזנים יש אופי מעט אחר, כמות נוזלים שונה ורמות מתיקות וחמיצות אחרות.

מתכוני התפוחים של רינת:

כיסני תפוחי עץ, כרוב וגרגירי חרדל

תבשיל אורז ותפוחי עץ

פטריות ותפוחים צלויים במחבת 

תפוחי עץ מיובשים ומתובלים

דונאטס תפוחים בזיגוג ג'ינג'ר

אורז ותפוחי עץ של רינת צדוק. צילום: דניאל לילה.
אורז ותפוחי עץ של רינת צדוק. צילום: דניאל לילה.

ממרחים, משקאות וחומץ:

חמאת תפוחים טבעונית

צ'אטני תפוחים ותבלינים

משקה גי'נג'ר ותפוחי מותססים

סיידר תפוחים טבעי

חומץ תפוחים ביתי

משקה ג'ינג'ר ותפוחים מותססים של רינת צדוק. צילום: דניאל לילה.
משקה ג'ינג'ר ותפוחים מותססים של רינת צדוק. צילום: דניאל לילה.

כשהם נחתו אצלי, מיד חגרתי סינר והתחלתי לעבוד. המוח קדח והיד כתבה וכתבה, ובסוף יצאתי עם רשימה מפוארת של יותר מ־ 30 אפשרויות למנות במדור, עשר מהן מחכות לכם כאן: "חמאת" תפוחים קרמית שמתאימה להכול, צ'אטני מתובל, כיסנים ממולאים בתפוח וכרוב, תפוחים ופטריות צלויים במחבת מלאה בטעמים, משקה תפוחים מותסס ועוד. קינוח יש פה רק אחד (דונאטס תפוחים עדינים), מכיוון שלא יכולתי להפסיק לשלב את התפוחים במנות מלוחות. מקווה שתסכימו גם אתם לגלות את הצד האחר של התפוח.