רינת צדוק
סל וחומר
מפתחת המתכונים המוכשרת של מאפיית לחמים, חולמת וחיה אוכל מילדותה. רוחשת חיבה עזה לתוצרת מקומית טרייה ולמתכונים בריאים ונגישים עם טעם וריח של בית. כותבת את הטור סל וחומר.
עקבו אחרי

השקד פורח

מעוגת שוקולד ללא גלוטן ועד פירה טבעוני - רינת צדוק מבשלת ואופה עם שקדים

9 בינואר 2020
עוגת שוקולד, שקדים, שמן זית ומרציפן של רינת צדוק. צילום: שני בריל
עוגת שוקולד, שקדים, שמן זית ומרציפן של רינת צדוק. צילום: שני בריל

בעונה זו של השנה, סביב ט"ו בשבט, אנחנו נהנים מפריחתם המרהיבה של עצי השקד. רק לקראת אפריל הם ייתנו פרי בוסרי ורך, מה שאנחנו מכירים כשקדים ירוקים, ובקיץ קליפתם תתקשה וגלעינם, כלומר השקד הלבן, יתמצק.

שקדים אינם אגוזים; הם משתייכים למשפחת הוורדיים – כמו האפרסק, השזיף או השסק – והם כאמור הגלעין שהפרי נותן. השקדים כיום מתורבתים וטופחו להיות מתוקים, אך עדיין ניתן למצוא שקדי בר מרים, המכילים אגב ציאניד בכמות גדולה ולכן יש להקפיד לא לאכול הרבה מהם בבת אחת, שטעמם ייחודי ומוסיפים מעט מהם למרציפן למשל.

עולם של טעמים ומרקמים שקדים. צילום: שני בריל
עולם של טעמים ומרקמים שקדים. צילום: שני בריל

אני מאוד אוהבת שקדים. יש בהם כל כך הרבה איכויות, בין אם זה השומן הטבעי המצוי בהם או המרקם שלהם, ואפשר להוציא מהם אין־סוף מטעמים. זהו חומר גלם יקר יחסית, אבל פופולרי מאוד ואפשר למצוא אותו כמעט בכל בית. בשנים האחרונות התחלתי לשחק איתו יותר, הרבה ניסוי וטעייה שהכניסו אותי לעולם מטורף של טעמים ומרקמים. שמור לו אמנם מקום של כבוד בקונדיטוריה הצרפתית – שהרי עוגיית המקרון המפורסמת מבוססת על אבקת שקדים – ובכלל באפייה, אבל מצאתי שהם משתלבים נהדר במגוון מנות, מלוחות ומתוקות כאחד: קרם שקדים ושמיר שמלווה נהדר דגים נאים, תוספת קראנצ'ית לסלטים או בתוך בצק גאלט מלוח עם טופינג של תרד וארטישוק.

סלט שקדים ועשבי תיבול של רינת צדוק. צילום: שני בריל
סלט שקדים ועשבי תיבול של רינת צדוק. צילום: שני בריל

טיפ מהמומחית: שקדים מומלץ להשרות במים במשך כשמונה שעות, ממליצה מרב הלפרין, קואצ'רית לתזונה הוליסטית. היא מסבירה שלא רק טעמם הופך עדין וטעים יותר, אלא גם ערכם התזונתי עולה. תהליך ההשריה גורם לפעולת הנבטה, מה שמבטיח ספיגת מינרלים טובה יותר וכן עיכול קל יותר. ההמלצה הזו חשובה בעיקר כאשר מכינים חלב שקדים או  חמאת שקדים, מאחר שמשתמשים בכמות גדולה של שקדים. כאשר אוכלים חופן קטן, אפשר לאכול אותם כפי שהם וליהנות מפריכותם.

עוד מתכונים עם שקדים של רינת צדוק:

עוגת שוקלד, שקדים, שמן זית ומרציפן

מרציפן בציפוי שוקולד

פסטו שקדים ושום ירוק

חלב שקדים

ממרח שקדים

פיתות מקמח מלא במילוי ממרח שקדים

תפוחי אדמה בציפוי שקדים וערער

פירה שקדים, כרשות, ירוקים וחזרת