מה חדש?

מאפים ומעדנים גיאורגיים ועוד 5 דברים טעימים השבוע

ללה דלי&בר. צילום: אפיק גבאי, סטיילינג: עידן ספיבק
ללה דלי&בר. צילום: אפיק גבאי, סטיילינג: עידן ספיבק

הסופר הטבעוני הגדול במזה"ת נוחת בתל אביב, מארזי יין שעושים כבוד לנשים וחגיגות הקטיף בערבה התיכונה. כל מה שטעים השבוע

3 במרץ 2022

1. להרים לנשים, כי מגיע להן

יום האישה הבינלאומי שיחול בשבוע הבא יצויין בכמה דרכים גם במסגרת עולם הקולינריה. אחת מהן היא "צומחות ביחד" – תערוכת צילום חברתית שתוצג החל מה-8.3 ולמשך שבוע במסעדת באנה בתל אביב. בתערוכה, עבודות שמתארות באופן ויזואלי את ההקבלה שבשפע הנשי אל השפע שבצומח, ואת הרעיון שכאשר נשים פועלות יחד הן צומחות ומצמיחות אחת את השנייה. הרעיון נולד במטרה להסיר סטיגמות, מיתוסים ותבניות חברתיות מגבילות כלפי נשים. את כל התמונות בתערוכה יהיה ניתן לרכוש במהלך השבוע במסעדה והרווחים יועברו כתרומה למרכז האיגוד לנפגעות תקיפה מינית.

 

צומחות ומצמיחות תערוכה לרגל יום האישה במסעדת באנה. צילום: סתיו הוכמן
צומחות ומצמיחות תערוכה לרגל יום האישה במסעדת באנה. צילום: סתיו הוכמן

גם בנות "השזרה" – מיזם תרבות היין הנשי, מציין את יום האישה הבינלאומי ומציע הזדמנות מיוחדת לטעום את העשייה הנשית בתחום היין, זו שבלב המיזם. יחד עם "פיות היין" הכינו שני מארזים עם של כמה מהיינניות המובילות בארץ, עם יינות שבשוטף נמכרים רק במסעדות ומעדניות נבחרות. שני המארזים מכילים יין שמיוצר בכמויות קטנות, בעבודה חקלאית חקרנית ובייננות מוקפדת. כל אחד ממקום אחר בארץ, בשיטת עשייה אחרת ומספר סיפור אחר. בכל אחד מהמארזים שלושה יינות שונים – של היקבים המקומיים אחת, תל, צפרירים, ננה, מיקה ואדם – בכולם, כאמור, ינניות נשים בהן תתמכו אם תרכשו את המארזים (הזמנות עד ה-8.3).

מתי: תערוכת צומחות ביחד 8-15.3, באנה

מארזי יין ליום האישה, השזרה – מזמינים כאן 

עשייה נשית מארז היין של "השזרה". צילום: יח"צ
עשייה נשית מארז היין של "השזרה". צילום: יח"צ

2. לנסות מעדנים מהים השחור

גל המעדניות החדשות לא נפסק, והפעם אנחנו מתבשרים על "ללה דלי&בר" של המסעדנית לילי בן שלום. בשוק הכרמל בתל אביב, סמוך לללה, בית המאפה הגיאורגי שפתחה בן שלום בשנת 2019, היא תציע מעדנים, מוצרים ומנות מהמטבחים שמסביב לים השחור (טורקיה, יוון, בולגריה, רומניה, רוסיה וכמובן גאורגיה). הרעיון הוא לשלב בין חוויית קנייה בחנות, שבה תוכלו למצוא בצקים ומאפים קפואים, סלטים ארוזים, ממרחים, רטבים ועוד; לבין בר קצר הצופה אל מטבח פתוח – מסביבו אפשר לשבת ולנשנש סלטים, כיסונים, דגים כבושים והרבה אלכוהול. כמו בבית המאפה, גם הפעם העיצוב, המוזיקה ומצב הרוח משרים אווירה צבעונית ושמחה – כי מי כמונו יודע שאנחנו צריכים את זה.

מתי: ראשון-חמישי, 9:00-17:00; שישי, 8:00-16:00

איפה: ללה דלי&בר, פינת הכרמל 9 וחבשוש, שוק הכרמל, תל אביב

אתם גם יכולים להכין אוכל גיאורגי בעצמכם

והנה הם חמשת דוכני האוכל הכי שווים בשוק הכרמל 

דגים כבושים ואיזה משהו לשתות ליד ללה דלי&בר. צילום: אפיק גבאי, סטיילינג: עידן ספיבק
דגים כבושים ואיזה משהו לשתות ליד ללה דלי&בר. צילום: אפיק גבאי, סטיילינג: עידן ספיבק

3. לרכוש בסופר הטבעוני הגדול במזרח התיכון

בשורות מרגשות לטבעונים ובכלל – רשת הסופרסטורז plantx משיקה סניף ראשון בישראל (וגם במזרח התיכון כולו) בדרום תל אביב. מדובר ברשת שיווק בינלאומית, שהוקמה ע"י יזם קנדי בשם שון דולינג'ר – שדוגל בעצמו בתזונה שמבוססת על הצומח בלבד. היום היא בעלת סניפים ברחבי העולם, בכולן קטגוריות נרחבות של מוצרי צריכה, כולם ללא מוצרים מן החי. בתל אביב פועל החל מהשבוע הסופרמרקט הראשון ברחוב צ'לנוב בדרום העיר (בסמוך לפטיסרי של אלון שבו), ובתוכו פועל גם בית קפה שיגיש משקאות וכריכים (טבעוניים, כמובן). את המוצרים שנמכרים ברשת (גבינות, חטיפים, יינות, משקאות, מאפים, קוסמטיקה ועוד) אפשר לרכוש גם דרך אתר המותג שמציע משלוחים לכל רחבי הארץ.

מתי: ראשון-חמישי, 8:00-18:00; שישי, 8:00-15:00

איפה: צ'לנוב 22 תל אביב ובאתר plantx

לכל המתכונים הטבעוניים שלנו

טבעוני ובגדול planetx בתל אביב. צילום: יח"צ
טבעוני ובגדול planetx בתל אביב. צילום: יח"צ

4. להכין בעצמכם מיסו

סתיו לבן ונטע זעירא הם בעלי "מתסיס" – עסק קטן שהקימו בני הזוג בתקופת הקורונה, ומטרתו להנגיש את עולם ההתססות (הכה טרנדי) לקהל הרחב. השניים מקיימים סדנאות, מייצרים בעצמם מותססים ועובדים עם מספר מסעדות ברחבי הארץ. עכשיו הם משיקים לראשונה ערכה להכנה ביתית של מיסו – אותה משחת פלאים שמעניקה לכל דבר טעמי אוממי נפלאים.

למה שפים כל כך אוהבים מיסו?

הפעם מדובר במיסו חומוס, כלומר כזה שנוצר מגרגירי חומוס ולא מפולי סויה, כמקובל ביפן. בערכה, שמחירה 110 שקלים, פטריית קוג'י שהם מנביגים בעצמם (רוצים להבין בדיוק מה זה קוג'י? גם את זה תוכלו לעשות ממש כאן), גריסים שהם מגדלים, חומוס בולגרי, מלח, שקית משקולת, צנצנת בנפח של ליטר אחד וכמובן – מתכון מפורט להכנה של 750 גרם מיסו.

עם הערכה תקבלו גם קוד לסריקה שיוביל אתכם למדריך המפורט להכנת מיסו של גל ממליה בעל הבלוג "פתיתים". כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לעקוב אחרי ההוראות, ולהתאזר בהרבה סבלנות.

איפה: מזמינים דרך האינסטגרם או בווטסאפ: 0559394118

מה תעשו עם כל המיסו הזה? הנה מלא רעיונות

וכן, אפשר גם למצוא מתוקים עם מיסו

נסו את זה בבית ערכה להכנת מיסו של "מתסיס". צילום: סתיו לבן
נסו את זה בבית ערכה להכנת מיסו של "מתסיס". צילום: סתיו לבן

5. לקטוף ירקות בערבה ולהפוך אותם לארוחות שף

זו העונה שבה גדלים בערבה התיכונה ירקות כמו פלפלים, עגבניות, חצילים, קישואים, דלועים, מלפפונים, אספרגוס ועוד. לרגל עונת הקטיף של שלל הירקות הללו יתקיימו במהלך השבוע הבא מגוון אירועים באזור תחת הכותרת "מהחממה לצלחת".

הרעיון הוא לשלב קטיף עצמאי של ירקות ופירות טריים בחממות הערבה עם בישול מתוצרי הקטיף. באירוע המרכזי יבשל השף עזרא קדם ארוחה בלב חממת ירקות בחצבה, ובהמשך יתקיימו ארוחות נוספים בדגש על בשרים מעושנים, אפייה, ירקות מוחמצים ועוד – כולן בשילוב ירקות טריים מהאזור. לצד הארוחות יתקיימו גם סדנאות, הרצאות וטיולים ועוד הרבה אפשרויות להנות מהשפע שהאזור הזה מציע בדיוק עכשיו.

מתי: 9-12 במרץ

איפה: הערבה התיכונה. פרטים והרשמה באתר או בטלפון 052-8666114

קוטפים, מבשלים ואוכלים "מהחממה לצלחת" בערבה התיכונה. צילום: אילן נחום
קוטפים, מבשלים ואוכלים "מהחממה לצלחת" בערבה התיכונה. צילום: אילן נחום

6. לצאת לסיור קולינרי בפריז – גם מהבית

נצא קצת מגבולות הארץ ונספר לכם על "HungryParis", מיזם ישראלי חדש שמציע שירותי קולינריה בפריז, שאפשר ליהנות ממנו (אוקיי, מחלקו) גם אם אתם לא טסים לשום מקום.

על המיזם אמון רן ורדי, בלוגר חוקר קולינריה צרפתית, והוא כמה של שירותי קולינריה במסגרתו: הראשון הוא סיורים קולינריים עצמאיים בפריז באמצעות אפליקציה, כאשר רן הוא המדריך הצמוד המלווה אותך באודיו לאורך הסיור, בעברית.

השני הוא ערכת המלצות קולינריות לפריז – הכוללת המלצות אודות המסעדות, חנויות, שווקים ועוד. הערכה מונה 16 קטגוריות קולינריות, מידע טבלאי מפורט ומפת ניווט פעילה המנגישה את כל הנקודות השוות בעיר. השלישי הוא ערב קולינריה צרפתית אצלך בסלון, שבמרכזו הדמייה של סיור קולינרי מלא בפריז שמועבר ע"י ורדי בעצמו, וכולל כמובן גם טעימות פיזיות של מוצרים ומאכלים צרפתיים. בנוסף, מציע ורדי שירות לתכנון טיול קולינרי בפריז בתפירה אישית וגם מקיים סיורים פתוחים לעיר האורות כמה פעמים בשנה אליהם אפשר להצטרף.

איפה: כל הפרטים באתר HungryParis 

רוצים לבשל כמו צרפתים? הנה המתכונים שלנו

לכו בעקבות הריח חנות גבינות בפריז. צילום: רן ורדי
לכו בעקבות הריח חנות גבינות בפריז. צילום: רן ורדי